Rast cena nafte u svetu, kako će se to odraziti na vozače u Srbiji?

Političke i ratne tenzije u vezi sa Sirijom dižu cene nafte koje su za samo pola meseca porasle 15 odsto, pa je barel dostigao 56 dolara. Efekte tog rasta na našim pumpama treba očekivati za desetak dana, kada se potroše zalihe. U Udruženju naftnih kompanija obećavaju da cene derivata neće poskupeti više od jednog dinara.

Zemlje izvoznice nafte, članice OPEK-a, uglavnom poštuju novembarski dogovor o smanjenju proizvodnje, pa, bez obzira na političke tenzije, u naftnim kompanijama kažu da se cena barela kreće u prognoziranim granicama.

"U poređenju sa prošlom godinom situacija je bolja, sirova nafta se blago oporavlja. Ove godine, ne očekujemo velike šokove, jer sve analize pokazuju da će prosečna cena barela biti oko 60 dolara", kaže izvršni direktor "Helenik petroleum grupe" Grigoris Stergijulis.

Evropske rafinerije imaju ukupno 1.300.000 zaposlenih. Modernizovne su, pa u Briselu ocenjuju da im i niža cena sirove nafte obezbeđuje stabilan rad.

"I cena između 50 i 55 dolara za barel sirove nafte izuzetna je za cenkanje. Konkurentnost rafinerijske industrije u Evropskoj uniji nešto je na čemu insistiramo u Briselu", objašnjava generalni direktor "Gorivo Evrope" u Belgiji Džon Kuper.

Predstavnik Grupe energetskih firmi iz Rumunije Lorentiju Pačiju kaže da nafta i prirodni gas beleže rast potrošnje.

"Ta fosilna goriva ostaće primarna i narednih 20 do 30 godina i imaće prelaznu ulogu u stvaranju infrastrukture za veće korišćenje obnovljivih izvora energije", dodaje Pačiju.

Analize Instituta za energetiku Jugoistočne Evrope pokazuju da naftne kompanije u regionu šire delatnost. To se već vidi i u Srbiji i u Grčkoj.

"Energetika nije samo nafta već i gas, ali i struja i obnovljivi izvori energije. U narednim decenijama naš interes je da ulažemo u zelenu energiju i prizvodnju struje", ističe Stergijulis.

Zemlje regiona uglavnom nisu povezane naftovodima, a sve oštriji ekološki propisi uvećavaju troškove skladištenja i sporog transporta nafte. Očekuje se da planirana zajednička investicija – brza pruga Solun–Budimpešta, koju zemlje regiona rade sa Kinezima, pojeftini dovoz goriva. To bi Srbiji značilo jer uvozi 400.000 tona dizela godišnje, a to je i najskuplji derivat.

Број коментара 8

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
15° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи