Konkurencija na tržištu hrane, pića i duvana pod lupom

Komisija za zaštitu konkurencije će početkom naredne godine analizirati konkurenciju na tržištu maloprodaje hrane, pića i duvana. Pod lupom će biti svi prodajni formati. Takozvana sektorska analiza obuhvatiće i odnose između maloprodaje i dobavljača, čiji odnos i te kako utiče na cene. Cilj je utvrditi stanje konkurencije na tržištu, jer je u međuvremenu došlo do velikih promena u trgovini.

Poslednjih desetak godina u Srbiji je došlo do ukrupnjavanja maloprodaje i distribucije prehrambenih proizvoda. "Agrokor" je kupio "Merkator", "Univereksport" "Angropromet", "Ahold" je postao većinski vlasnik "Deleza", "Aman" preuzeo "Intereks", "Višnjica dućane" i sedam "Ideinih" prodavnica. Očekuje se da će "Lidl" tokom sledeće godine početi poslovanje na srpskom tržištu.

Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže da razvoj tržišta trgovine u Srbiji nije bio baš u potpunosti efektivno, kao što je to išlo na drugim razvijenim tržištima konkurencije, već smo imali u nekim segmentima i predatorsku modernizaciju samog tržišta.

Analiziraće se i da li neki dobavljači imaju bolji tretman, da li pojedini svoju robu mogu da naplate pre drugih, da li se posebno plaća ulaz robe u radnje, pozicija na policama, pa će biti jasnije i šta se, na primer, dešava u industriji šećera, ulja, brašna ili duvana.

"Tada će komisija moći da utvrdi da li eventualno postoje neki dominantni igrači koji zloupotrebljavaju svoj položaj na tržištu, da li postoje neki zabranjeni sporazumi direktno između konkurenata ili po vertikali koji mogu biti u suprotnosti sa interesima finalnog potrošača – to je da dobiju dobar odnos cena, kvalitet", kaže profesor Dragan Lončar
sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu.

Ovako obimne sektorske analize traju od jedne do četiri godine.

"Ukoliko mi kao sektor u toku analize utvrdimo neke nedostatke, mi ćemo momentalno obavestiti drugi sektor u komisiji koji je zadužen da sprovodi ispitne radnje utvrđivanja povrede konkurencije. Samim tim što ćemo mi možda duže raditi analizu tržišta, ne znači da ako uočimo na samom početku nešto, to neće biti odmah procesuirano", kaže Siniša Milošević iz Komisije za zaštitu konkurencije.

Veze trgovaca i dobavljača utiču na cene, asortiman i ponudu. Evropska komisija je u poslednjih pet godina, na primer, uradila više od 50 sektorskih analiza trgovine.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво