Читај ми!

Vinjete po kilometru

Sistem naplate putarina u Evropi prodajom vinjeta je u krizi. Koncesionari traže naplatu po kilometru. Poljska razmišlja da puteve ponudi privatnicima. Na našim putevima prošle godine bilo je 30 odsto manje kamiondžija u odnosu na 2010. godinu.

Saobraćaj na auto-putevima u Evropi je u konstantnom padu, a taj pad u poslednje četiri godine dostigao je čak 30 odsto, kaže statistika udruženja koncesionara i vlasnika auto-putnih mreža Evrope. Na kongresu održanom u Torinu moglo se čuti da je prošle godine saobraćaj u proseku bio manji za čak 10 odsto, a uzroci su ekonomska kriza i smanjivanje broja šlepera i kamiona zbog manjih privrednih aktivnosti.

Dosadašnji sistem naplate putarina u Evropi prodajom vinjeta je u krizi, jer države EU više ne mogu iz budžeta da dotiraju izgradnju i održavanje putne mreže. Čak i najbogatiji poput Nemačke, gde se ne naplaćuje putarina, za tri godine suočiće se sa problemom održavanja puteva.

Kalistratos Dionelis, sekretar Udruženja koncesionara auto-puteva Evrope, kaže da se putarina do 2015. mora standardizovati u celoj Evropi.

"Naplata treba da bude isključivo po kilometru, i to tako da cena bude ista za sve. Usluga se mora, takođe, standardizovati i mora se znati šta se naplaćuje. Novost je da će se celoj Evropi ukinuti vinjete do 2015. godine i da će svi preći na naplatu po kilometru", kaže Dionelis.

Poljska već ražmišlja da puteve ponudi privatnicima. Jezdimir Solijevič iz "Poljskih auto-puteva" kaže da su u toj zemlji imali sistem naplate putem vinjete, ali da to je više nemoguće.

"Jednostavno, para za donaciju nema i država je počela da prodaje delove auto-puta privatnicima, a jedini uslov je da oni, 20 ili 40 godina po isteku zakupa puteve vrate državi u upotrebljivom stanju, a do tada da ih održavaju i naplaćuju putarinu", navodi Solijevič.

U Francuskoj imaju proračun da bi zbog krize cena putarine morala da se menja kao na berzi skoro svakodnevno, ali takođe kažu da je visoka cena benzina i dizela sklonila kamiondžije sa puteva Evrope i vratila transport robe na železnicu.

"Gubimo bitku, železnica je trenutno efikasna i ima manje praznog hoda. Jeftinija je za prevoz za oko 40 odsto, a po brzini približila se kamionskom prevozu. Ukoliko ovako ostane, možemo očekivati još pada u saobraćaju", kaže Žan Meskjui iz "Auto-puteva Francuske".

Pad tranzitnog saobraćaja u Evropi, vidi se i u Srbiji. Prošle godine na našim putevima bilo je 30 odsto manje kamiondžija u odnosu na 2010. godinu. Čak je i na najfrekfetnijem pravcu u Evropi–Istanbul–Minhen, na kojem se nalazi i Srbija, promet opao za 15 odsto, kažu statistike Evropskih putara.

Број коментара 19

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво