Reklama ili kajanje na rate

Atraktivno upakovane reklame sa izvanrednim uslovima mogu lako dovesti u zabludu potencijalne klijente banaka ukoliko ne prouče svaku prezentiranu reč ili cifru. Pre potpisivanja ugovora tražite objašnjenje od bankarskih savetnika, kažu stručnjaci.

Dobro urađena reklama privući će pažnju mnogih, ali pre nego što novac potrošite, logično je da proverite šta to kupujete.

To važi i za bankarske usluge. Koliko reklame banaka mogu da dovedu u zabludu potencijalne klijente?

Stambeni kredit sa povoljnom fiksnom kamatom, san je svakog podstanara koji nema gotovine. Stručnjaci upozoravaju da već i pažljivije čitanje oglasa do kraja, pokazuje da se ta povoljnost obično odnosi samo na prve dve tri godine otplate, a u preostalih dvadesetaka možete platiti, pa i preplatiti ono što ste mislili da ste uštedeli.

Bankari opet, kažu da o detaljima u kojima se krije đavo, klijente obaveštavaju u banci.

"Kada neko reklamira bilo koju vrstu proizvoda, poruka bi trebalo da bude kratka da bi privukla pažnju. Kada govorimo o nekom proizvodu banke, kao što je stambeni kredit, obavezno morate posetiti filijalu banke, da biste prikupili sve informacije koje su vam potrebne za donošenje ispravne odluke", kaže Athanasios Makris iz "Vojvođanske banke".

Ako Vam se u prvi mah učini da je kamata koju čine šestomesečni euribor i marža banke povoljna, treba imati na umu da je euribor, koji je sada oko jedan odsto, pre samo dve godine bio čak pet puta veći. Ako se to ponovi, vaša kamata bi mogla da bude udvostručena.

"U periodu pred nama koji stiže, veoma je neizvesno. Postoji veliki rizik povećanja kamatnih stopa, kada EU odluči da poveća osnovnu kamatnu stopu zbog borbe protiv inflacije, shodno tome treba biti što oprezniji", navodi Miroslav Zdravković sa sajta www.ekonomija.org.

Ekonomisti navode i da banke često reklamiraju kamatnu stopu od nekog procenta, ali se u praksi pokazuje da kredit sa tom najnižom istaknutom kamatom nije dostupan svima.

"Uvek je ono što se oglašava ono što je najbolje za klijenta u tom trenutku, drugo je pitanje koliko klijenata može da dobije tu ponudu. Kada je u pitanju "Sosiete banka", kamatu koju oglašavamo kao najbolju, veliki broj klijenata može da dobije i da je to kamata koju primenjujemo za klijente koji su zaposleni u preduzećima sa kojima banka ostvaruje saradnju", kaže Miroslav Rebić iz banke "Sosiete ženeral Srbija".

Osim na samu kamatu, pažnju treba obratiti i na troškove koje ćete imati pri odobravanju kredita i tokom njegove otplate.

"Kod stambenih kredita često je slučaj da će vam procenitelj izlaziti periodično za procenu, taj trošak treba uzeti u obzir, postoji tu kod nekih banaka i troškovi održavanja partije, moraćete da ga plaćate, a postoji i obaveza da uzmete i neki dodatni proizvod banke koji bi bio uslov za dobijanje nekog od kredita", kaže Dušan Uzelac sa sajta www.kamatica.com

Iskustva pokazuju da je lakše zadužiti se kod banke nego pre vremena otplatiti dug ili zatvoriti račun. Zato nije na odmet ponoviti da pre nego što potpišete bilo kakav ugovor dobro pročitate i proučite šta u njemu piše.

Nemojte se ustručavati da od službenika tražite objašnjenje za svaku cifru, podatak ili detalj iz ugovora. To što ćete se kajati na rate, nije utešno.

broj komentara 0 pošalji komentar