Šta koči kragujevački "fijat"

Od prvih najava o bescarinskom izvozu kragujevačkog "fijata 500L" Rusima prolazi četvrta godina, a umesto granica gaze se samo rokovi. Umesto očekivanog konkretnog dogovora, sa sastanka premijera i ruskog ambasadora – saopštenje da ima pomaka u pregovorima.

Predlog o pokretanju procesa unifikacije trgovinskog režima između zemalja Evroazijske ekonomske unije i Srbije, koji bi konačno trebalo da bude usvojen u maju ove godine, prihvaćen je juče. To će omogućiti delovanje radnih grupa Srbije i Unije o pitanju "fijata" i o drugim tačkama uzajamne trgovine.

Evroazijsku ekonomsku uniju čine Rusija, Belorusija i Kazahstan. Prve dve su, kaže ministar trgovine Rasim Ljajić, već otvorile vrata "fijatu" iz Kragujevca, ali ne i Kazahstan.

"Kazahstan ima svoju automobilsku industriju, a rekli su da imaju problem sa izvozom svojih automobila u Rusiju – svega dva automobila su prošle godine izvezli", kaže Ljajić.

Dodaje da je stekao utisak da je to više problem unutar Unije Rusije, Belorusije i Kazahstana, a od 1. januara i Jermenije, nego što je odnos te unije prema Srbiji.

Kako će još jedno odlaganje dogovora o bescarinskom izvozu 10.000 vozila "fijat 500L" uticati na njihovo poslovanje u kragujevačkom "fijatu", ne žele da govore.

Radnici su se radovali jer, kažu, imaju sve manje posla – opada tražnja za automobilima, pa i "fijatov" izvoz za 30 odsto.

"Za kragujevačku fabriku jedino rešenje je novi model. Kad radimo punim kapacitetom u tri smene, proizvodimo 13.000 mesečno. Ali u ovom trenutku, kad je smanjena potražnja, nama mnogo znači iznalaženje novog tržišta", ističe predsednik Samostalnog sindikata FAS Zoran Marković.

Ekonomista Ivan Nikolić kaže da je izvoz automobila na prvom mestu po izvozu proizvoda, ali da to ne znači i da je bitan po neto izvozu jer ima veliku uvoznu komponentu, a to je za zapošljavanje dobra vest.

"Kada govorimo o ukupnom efektu, to je već nešto teže proceniti budući da je 'fijat' svih ovih godina primao velike subvencije koje iznose i pet milijardi dinara godišnje", dodaje Nikolić.

Po vrednosti izvoza, "fijat" je na prvom mestu na listi srpskih izvoznika, ali prema neto izvozu, kada se odbiju uvozne komponente, na petoj je poziciji – posle guma, IT, smrznutog voća i povrća i lidera – kukuruza.

broj komentara 9 pošalji komentar
(ponedeljak, 21. mar 2016, 14:08)
Дрински [neregistrovani]

Наш ниво, десет у пола!

Кад мало боље погледамо статистику регистрованих возила, видимо да нам је просек доста висок (према старости возила). Велики број возила стар је и неколико деценија, а често обавезе за регистрацију истих прелазе половину вредности возила... Да би могли да купимо ново возило ито ни мало јефтин 500Л, морали би имати боља примања. За наше тржиште би морали обезбедити мали и упола јефтинији ауто!

(ponedeljak, 21. mar 2016, 11:05)
Dvanaest godina do penzije [neregistrovani]

@Novi model

Na primedbu da Fijat 500L nije lep, moramo priznati da ima i drugih mišljenja i da se setimo izreke velikog umetnika koji kaže da je lepota u oku posmatrača. Da li se slažete da se i mnogi drugi modeli ne ističu velikom lepotom ali se ipak prodaju...Veoma je važno i ko ga prodaje!

(nedelja, 20. mar 2016, 08:27)
dete sa sela [neregistrovani]

poljoprivreda

A sta fali sto nam kukuruz na prvom mestu?kamo srece da smo u poljprivredi na najvisem nivou bolje bi svi ziveli,od magle se ne zivi druze

(petak, 18. mar 2016, 23:36)
anonymous [neregistrovani]

Истина

Људи су у праву - скуп је. Али за службене потребе не би био. Требало је још на самом почетку производње тог модела донети уредбу по којој све фирме које су на буџету морају да купују само 500Л, осим теренских и наменских возила. Па нек се љути ко колико хоће. Нек прогласи за монопол. Па шта? Све се плашим да председник неке општине у Немачкој има француски или јапански ауто. Или у Француској немачки. Истина, тамо је избор већи, али шта ће председнику неке јужноморавске општинице "мерцедес" или "пасат"?

(petak, 18. mar 2016, 23:21)
anonymous [neregistrovani]

Potražnja

Ko treba da osnuje prodajne centre i servisnu mrežu Rusi valjda, ne nego Fiat, a za tako mali broj vozila se to ne isplati, kraj priče. Druga stvar automobil treba da se dopadne kupcu i sam da dođe i traži prodaju u svojoj zemlji.

(petak, 18. mar 2016, 23:20)
anonymous [neregistrovani]

fiat

pogledajte kakve automobile voze po zapadu i upitajte se zasto je to tako..sa nasim standardom mozete ponuditi fiat sa otplatom od 30e mesecno i da se nadate dobroj prodaji,ali posto je to nemoguce onda ih cuvajte mozda ce vise vredeti za neku godinu kao oldtajmeri

(petak, 18. mar 2016, 22:26)
anonymous [neregistrovani]

Kukuruz!

Nam je kukuruz lider u izvozu. Teško nama.

(petak, 18. mar 2016, 21:31)
anonymous [neregistrovani]

Fiat

Ovako...ja cu vam reci u cemu je problem. Problem je u tome sto je ovaj auto za te pare preskup!!
Molim vas...pogledajte kakvi se autici mogu kupiti za 15.000 evra!! Da mi ga neko nudi za 10.000 ni tada ga ne bih uzeo. Kratko receno...auto je dosadan!!

(petak, 18. mar 2016, 20:43)
anonymous [neregistrovani]

Novi model

Napravite novi model i resite problem. Ceo zivot hvalim domace proizvode, voleo sam juga i sve nase, ali ruku na srce 500L nije bas primamljiv, postoj mnogo lepsih modela u istom cenovnom rangu. Napravite novi mali model koji ce prvenstveno biti lep i povoljan i sve ce biti ok.