Polovina javnih preduzeća u v. d. stanju

Polovinom javnih preduzeća rukovode vršioci dužnosti. Ne zna se koliko ih je na lokalu, a privremene direktore i funkcionere imaju i ustanove kulture, obrazovne i zdravstvene institucije. Makar deo problema trebalo bi da reši novi zakon o javnim preduzećima, najavljuju iz Vlade. U "Transparentnosti" podvlače da je problematično to što su vršioci dužnosti mnogo podložniji političkim uticajima, a to neminovno utiče na poslovanje.

Kragujevačka "Čistoća" stala je na noge - smanjila zaduženje, isplatila zarade. Sve to za godinu dana, tvrdi Radosav Matić, koji je baš toliko vršilac dužnosti direktora. Radio je, kaže, kao da mu ispred funkcije ne piše v. d.

"Mogu vam reći da su mi ovlašćenja i obaveze bile potpuno iste. Meni to posebno odgovara zato što svoj deo posla radim profesionalno tako da, bez obzira da li sam imenovan na šest meseci kao v. d, pa ponovo, meni je potpuno svejedno sa aspekta vremena", kaže Matić.

Koliko od 691-og preduzeća na lokalu ima privremenog direktora, ne zna se. Ali se zna da ih ima 19 javnih preduzeća - poput "Srbijašuma", "Skijališta", "Transnafte", "Stare planine" ili sva tri izdvojena preduzeća "Železnica Srbije". Pozitivno poslovanje u takvim uslovima, kakvo pominje rukovodilac "Čistoće", za "Transparentnost" je pravo čudo.

"Zato što su vršioci dužnosti najpodložniji uticaju onih koji mogu da ih smene bez ikakvog obrazloženja, u bilo kom momentu i bez bilo kakvog vidljivog razloga. I zbog toga je to v. d. stanje nešto iz čega Srbija konačno treba da izađe na ovaj ili onaj način", kaže Nemanja Nenadić iz "Transparentnost Srbija".

Baš to jeste zadatak novog zakona o javnim preduzećima - nalaže da sve do jedno za godinu dana dobije direktora. Cilj je, tvrde u Vladi, sprečiti da v. d. stanje traje i po nekoliko godina - često pod izgovorom da na konkursu nema valjanih kandidata. Šta još neće moći?

"Ne možete čak da napravite pravnu normu u kojoj ćete tri dana da sklonite čoveka i da ga ponovo postavite. U zakonu je definisano da isto lice ne može da bude ponovo birano. Dakle, sve moguće pravne norme smo iskoristili kako bismo obezbedili profesionalnost", kaže ministar privrede Željko Sertić.

Lek za javna preduzeća, ne može ipak izlečiti celu državu. Čak i Sertićevo ministarstvo ima dva v. d. pomoćnika, a ministarstvo odbrane, i dalje v. d. ministra. Veći problem je to što privremeni direktori vode ustanove kulture, škole, bolnice - i pored toga što im u opisu posla piše da imaju ista ovlašćenja kao i direktor.

"Vršioci dužnosti svoju snagu, autoritet, svoju poziciju u kolektivu crpe od onoga ko ih je na to mesto postavio. Stvar treba obrnuti - i dostići stanje tako da se autoritet crpi iz ovlašćenja koja ljudi imaju na osnovu zakona i na osnovu drugih pravnih akata", kaže Nemanja Nenadić.

Uvek ima i pozitivnih primera. Ostaće zapisano da je jednom vršiocu dužnosti Beogradske filharmonije pošlo za rukom ono što nijednom direktoru nije - da filharmoničare odvede na američku turneju.

broj komentara 0 pošalji komentar