Читај ми!

Korak u svet sa novopazarskim cipelama

Srpski proizvođači znaju da naprave kvalitetnu cipelu, ali moraju da se nauče da gledaju globalno a ne lokalno, smatraju američki stručnjaci. Savet stručnjaka je dobrodošao i proizvođačima džinsa čiji broj se u Novom Pazaru prepolovio u odnosu na devedesete.

Da bi Srbija više izvozila, posebno odeću i obuću, mora više da uloži u promociju svojih proizvoda, da nastupa na sajmovima i da na taj način postane uočljivija. To je pokazalo iskustvo stručnjaka Američke agencije za međunarodni razvoj – USAID na projektu održivog lokalnog razvoja, a koji su radili sa proizvođačima cipela i džinsa iz nekih delova Srbije.

Sami svoji majstori i tako već decenijama, porodica Dervišnurović u Novom Pazaru prenosi tradiciju izrade obuće sa kolena na koleno. Da bi opstali, išli su korak napred u svojim cipelama i sada uz pomoć USAID-a pokušavaju da osvoje strana tržišta i kreiraju nove modele.

Proizvođač obuće "Antilop" Hasim Dervišnurović kaže da su na sajmu u Diseldorfu bili dva puta i da su već ostvarili neke kontakte.

"Jedna nemačka firma je poslala predstavnika da usvojimo neki projekat u obućarstvu koji do sada nije bio na tržištu", kaže Dervišnurović.

Američki stručnjaci kažu da su se na terenu uverili da srpski proizvođači znaju da naprave kvalitetnu cipelu, ali da moraju da se nauče da gledaju globalno, a ne lokalno.

Džordan Saliman, konsultant za mala i srednja preduzeća USAID-a, kaže da su proizvođačima obuće dali savet kako da budu konkurentniji sa dizajnom, ali pre svega kako da se probiju na strana tržišta i privuku pažnju na sebe.

"I Srbija sada ima odličnu priliku da privuče strane kompanije u ovu oblast, mnoge od njih me zovu i traže savet gde da pokrenu proizvodnju", kaže Saliman.

Savet stručnjaka je dobrodošao i proizvođačima džinsa čiji broj se u Novom Pazaru prepolovio u odnosu na devedesete. 

"Mi smo sa USAID-om počeli 2008. godine. To su godine početka svetske ekonomske krize. Prvi projekat je bio nabavka opreme i softvera, posle toga su tražili da im kažemo u čemu bi oni mogli da nam asistiraju. Videli smo da su to strana tržišta", kaže Nihat Ugljanin, generalni direktor "Brug džinsa" u Novom Pazaru.  

Nije sve u proizvodu, izvoz zavisi i od načina na koji se komunicira sa stranim partnerima.

"To su neka polja na kojima radimo, i to popravljamo. Dobra stvar je da to ne zahteva nikakvu veliku investiciju u materijalnom smislu, više je promena poslovnog razmišljanja i delovanja", kaže Semih Durović, regionalni projekt-menadžer USAID-a u Novom Pazaru.

Ono za šta novac treba jesu mašine i sirovine, zato se i u Novom Pazaru kao i u čitavoj Srbiji mali proizvođači žale na skupe kredite. Kažu, podsticaji za izvoz od države u ovom trenutku bili bi više nego potrebni.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 05. мај 2024.
24° C

Коментари

Re: Poreklo
Чије гене носе народи у региону
Imam novcic od 1 centa dole je vrednost ponudjena 6000 dinara
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Imam mali novcic 1 cent
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
Косовски вез
Нематеријална културна баштина Србије – косовски вез
Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара