Proizvođači automobila u panici

Ukrajinska kriza promeniće mnoge planove evropskih proizvođača automobila. Tržište od 40 miliona kupaca za ovu godinu je izgubljeno, a pitanje je hoće li rusko tržište, koje godišnje kupi 3,2 miliona automobila, takođe zapasti u krizu.

Nemački i francuski proizvođači su u panici. Prati se svaka vest, jer svako komplikovanje situacije znači nekoliko stotina prodatih automobila manje. Rublja je devalvirala i ruski kupci koji su automobile kupovali od plate za četvrtinu su siromašniji nego prošle godine, što će mnoge od njih naterati da odlože kupovinu ili smanje apetite.

Zapadni proizvođači plaše se odmazde Kremlja i poskupljenja gasa, koji je motor nemačke industrije.

Čak 60 odsto izvoza Rusije čini ovaj energent koji se preko ukrajinske, veoma nesigurne teritorije, prenosi u Zapadnu Evropu, a najviše u Nemačku. S jedne strane, automobili se ne prodaju planiranim tempom, a s druge, mogu i znatno da poskupe zbog veće cene gasa.

Bernard Stegreman iz "Mercedesa" kaže da ta kompanija za sada nema neki određen scenario ako se nešto značajno bude dešavalo.

"Jednostavno, takav poremećaj bio bi pravi poslovni cunami. Mi ne razmišljamo o tome i nadamo se da će političari naći izlaz iz ove krize koji neće uticati na biznis", ističe Stegreman.

Začarani krug koji je godinama funkcionisao u ekonomiji i koji dozvoljava da svako zaradi onoliko koliko doprinese, raspada se, a ekonomisti kažu da će biti potrebno bar pet godina da se situacija dovede u početnu fazu.

Našu auto-industriju neće mnogo pogoditi ukrajinska kriza jer se "fijat 500L" ne izvozi znatno na rusko i ukrajinsko tržište.

Na američkom tržištu, "fijat 500L" beleži rekorde. Samo u martu prodato je 18.000 vozila, što je najbolji rezultat u istoriji "Fijata", otkako ponovo izvozi automobile u Ameriku.

Ekonomski analitičar Mark Galager napominje da situacija sa Ukrajinom može biti izuzetno komplikovana za sve u automobilskoj industriji.

"Čak i ako proizvedemo određenu količinu vozila, a nemamo plasman u Rusiju i Ukrajinu, transport do nekih dalekih tržišta gde mogu da se prodaju biće toliko skup da će pojesti svu zaradu. Mi jednostavno nemamo alternativu", upozorava Galager.

Ukoliko se situacija zaoštri i Rusiji se uvedu sankcije, čak tri miliona radnika u auto-industriji u Evropi ostaće bez posla, a samim tim i naše mikrofabrike auto-delova mogle bi da stanu ili smanje kapacitet.

Ukrajnski eksperiment imaće posledice za sve nas, kažu analitičari, a ko će na kraju platiti ceh - još se ne zna.

broj komentara 9 pošalji komentar
(sreda, 16. apr 2014, 03:44) - anonymous [neregistrovani]

Kriza

Kriza je dosla sa sankcijama Rusiji i provociranjem gradjanskih nemira a sada i rata u Ukraini. kriza ce proci onog trenutka kad dobro udari po NOVCANIKU one koji su krizu stvorili a to je u Evropi EU.

(utorak, 15. apr 2014, 21:06) - Dunster [neregistrovani]

Dušebrižnik

Kao prvo u evropi i nemaš Fiat 500L za 15.000 evra. Prosečna cena je negde oko 18.000 evra. U americi je u martu prodato 18.000 fiata po prosečnoj ceni od 23.000 dolara. Dakle shvati da se u Slovačkoj prave Poršei čija je najmanja cena 57.000 evra i 99% se normalno izvoze. Ne pravi se Fiat u Srbiji za srpsko tržište niti se maline u Srbiji proizvode da bi smo ih mi sve pojeli. Izvoz je jedina šansa Srbije i zato na m treba još Fiata, Jura, Simensa, Bosha, Kineza, Italijana a posebno Nemaca - veruj mi.

(utorak, 15. apr 2014, 17:35) - Agronom [neregistrovani]

Kriza?

Naravno da je adut "Ukrajina" odigran da bi se Evropska i Ruska ekonomija potkopale!?
I da se tržište od Lisabona do Vladivostoka demontira, po mogućnosti!?
Kriza neće pogoditi "Nas", ali će "Vama" trbati dodatni krediti da održite stabilnost privrede??
Ne brinite, uveli smo drugu i treću smenu u našu štampariju :)

(utorak, 15. apr 2014, 15:43) - anonymous [neregistrovani]

Kineski Auto

Jos nekoliko godina, uskoro, Kina izlazi sa novim jeftinim modelima Automobila, Cene ce biti povoljne za svakoga. Evropa nemoze da ima i jare i pare. Uvek se treba postovati mejunarodno pravo da ne bi doslo do politicke a samim tim i ekonomske krize.

(utorak, 15. apr 2014, 13:58) - vuk [neregistrovani]

Fiat

ljudi, ostavite se vise prica ko ce da kupi 500L. Nije fabrika napravljena u Srbiji da bi ga kupovali kupci iz Srbije (ta je brojka ionako zanemarljiva) nego zbog niskih plata i troskova proizvodnje. Lepo pise da prodaju 18.000 mesecno u Americi a vi i dalje zapeli ima da se kupi mnogo bolji za manje pare.

(utorak, 15. apr 2014, 13:47) - anonymous [neregistrovani]

SAD nije pogodjen ali EU jeste...

vjerojatno SAD-u donekle pase Evropska kriza ... zato ju je I iscenirao za vreme Olimpijade...

(utorak, 15. apr 2014, 12:26) - anonymous [neregistrovani]

Proizvodjaci automobila u panici?

Ja mislim ako iko bude u panici onda ce biti Fiat iz Srbije! Jer zasto bih covek dao 15.000 Evra za Fiata 500 ako moze za te pare kupiti mnogo bolji auto. A kao sledece, ako proizvodjace automobila pogodi ova ukrajinska kriza, sta ce tek onda da bude sa proizvodnjm u Srbiji! Verovatno kljuc u bravu!

(utorak, 15. apr 2014, 12:05) - Александар [neregistrovani]

ЕУ тиранија

Ово су тек почеци будућих европских проблема. Европа је достигла врхунац, и даље нема где више, осим ако не пљачка Украјину или Русију. Али Русија више не попушта. На челу је Путин, а не Јењцин.

(utorak, 15. apr 2014, 11:57) - Ljiljana [neregistrovani]

Fiat

Sada imamo sansu. Eu se igra sa vatrom pa mozda se i opeku.