среда, 31.07.2013, 19:33 -> 21:57
"Jat" odlazi, dolazi "Er Srbija"
Posle tri procene kapitala, četiri konkursa za strateškog partnera i pokušaja da se na upravljanje da našim biznismenima, "Jat" u četvrtak dobija novog strateškog patnera. Sporazum sa "Etihad ervejzom" iz Ujedinjenih Arapskih Emirata biće potpisan u Beogradu.
Tačno posle 66 godina od kako je osnovan, "Jat" ide u istoriju, a nasleđuje ga "Er Srbija", koja se formira zajedno sa stranim partnerom sa bliskog istoka "Etihadom". Posle tri procene kapitala, četiri konkursa za strateškog partnera i pokušaja da se na upravljanje da našim biznismenima, "Jat" u četvrtak dobija novog strateškog patnera.
Dugovi i višak zaposlenih ostaće kao otvoreno pitanje, ali je država, kako se najavljuje, spremna da i to reši. Sutra se očekuju detalji i potpisivanje strateškog partnerstva.
Preteča "Jata" je aviokompanija "Aeroput", osnovana 1927. godine. Dve decenije kasnije, preimenuje se u Jugoslovenski aerotransport i ubrzo postaje lider Balkana sa direktnim prekookeanskim letovima za Ameriku i Australiju.
Od 2000. godine kompanija se deli na više jedinica, "Jat" gubi aerodrome u koje je ulagao u Beogradu, Podgorici i Tivtu, odvajuju se ketering, tehnika, hoteli, a velika imovina stečena u prošlosti se rastače.
"Nepravilo je podeljen vrednosni deo i među njima su odnosi iskonstruisani fiksno i nisu tržišno vrednovani tako da je JAT sistematski bio upućen na stazu gubitaša s obzirom da država nije bila u stanju to da nadoknadi", kaže Milan Vujanić, bivši član Upravnog odbora "Jat"-a.
"Jat" se od devedestih neprestano zadužuje, u kreditima je preko 250 milona evra. Trenutno ima 1.200 radnika od kojih je, prema procenama, čak 800 višak.
Nova kompanija "Er Srbija" biće bez dugova, preuzeće 150 pilota, a ići će se na konkurs za još 50. Nasledice prava za sletanje na najveće evropske aerodrome, a pominje se i deset novih aviona do kraja godine.
Srbija će imati 51 odsto udela u vlasništvu, a "Etihad" 49, ali i upravljačku funkciju kompanijom, što znači da neće više biti partijskog rukovođenja.
"U nečemu smo uspeli. Na tom projektu radili smo Mlađan Dinkić i ja, i ja ga očekujem na potpisivanju", kaže prvi potpresednik Vlade Aleksandar Vučić.
Ekonomisti kažu da je bolje ići u strateško partnerstvo nego i dalje pokrivati dugove stare kompanije.
"Prestaće da poreski obveznici dvostruko plaćaju kartu. Jednom kupujući, a drugi put pokrivajući dugove 'Jata'. Važno je kako će se imovina 'Jat'-a i ono što 'Jat' unosi u novu kompaniju tretirati", rekao je ekonomista Milan Knežević.
Prema projekcijama, nova kompanija mogla bi da ima 22 aviona, letovi će većinom spajati republike bivše Jugoslavije i Evropu sa Bliskim istokom, Australijom i Amerikom. Etihad je kompanija sa 77 aviona i ima 10 milona putnika godišnje, stručnjaci očekuju da će dolazak te kompanije značiti više linija i jeftnije karte.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 14
Пошаљи коментар