Novim zakonom do veće zaštite potrošača

Prebacivanje tereta dokazivanja neispravnosti robe i usluga sa potrošača na trgovca, biće ključna novina novog Zakona o zaštiti potrošača. Uvodi se vansudsko rešavanje potrošačkih sporova. Naš potrošač će tako postati centar oko koga se svi vrte.

Novi Zakon o zaštiti potrošača, čije se usvajanje najavljuje do kraja ove ili početkom iduće godine, trebalo bi da izjednači naša potrošačka prava sa onima koje uživaju potrošači u Evropskoj uniji. To je i jedan od uslova za uključivanje u zajedničko evropsko tržište.

Ako vam se usred leta pokvari klima koja je pod garancijom, vrućine mogu proći, a da ovlašćeni servis ne reši problem. Važeći zakon dopušta, čak 45 dana za popravku ili zamenu uređaja. Nova zakonska rešenja to skraćuju na samo tri dana.

Naš potrošač koji bi posle novog zakona o zaštiti potrošača trebalo da postane centar oko koga se svi vrte. Za sada svoja prava uglavnom povezuje sa zamenom proizvoda kojima je rok istekao, ili još traje, a oni su neispravni.

Ubuduće, kupac ne bi bio onaj koji nešto dokazuje, taj teret prelazi na prodavca sporne robe ili usluge, uz nove mehanizme za rešavnje problema.

"Novim zakonom biće uveden i mehanizam vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, kao i mogućnost kolektivnih tužbi potrošača, čime će biti rasterećeni sudovi a povećana efikasnost u rešavanju sporova male pojedinačne vrednosti", rekao je ministar trgovine i usluga Slobodan Milosavljević.

Zakon predviđa obavezu trgovaca da obaveštavaju kupce o svim pojedinostima pre donošenja odluke o kupovini, rekao je Milosavljević nakon prezentacije nacrta tog zakona.

Evropska komesarka Meglena Kuneva koja brine o zaštiti pola miliona potrošača u EU, ističe da je najvažnije da Srbija nova zakonska rešenja dosledno primenjuje.

Udruženja potrošača zadovoljna su rešenjima koja je ponudilo Ministarstvo trgovine, ali strahuju da će predlog zakona, do usvajanja, izgledati drugačije. Javna rasprava trajeće naredna dva meseca. 

Goran Papović iz Nacinalne organizacije potrošača objašnjava da se dovodi u red kompletna zaštita u smislu nepoštenih ugovora, bilo da su u pitanju bankarski krediti ili potrošački krediti.

Jedna od glavnih tekovina jačanja prava potrošača, jeste suzbijanje monopolskog ponašanja trgovaca i proizvođača. Na primer, za samo nekoliko godina cena nekih telefonskih usluga u EU pala je za gotovo 80 odsto.

broj komentara 3 pošalji komentar
(sreda, 02. sep 2009, 18:40) - anonymous [neregistrovani]

дискриминисани од сопствене државе

Дали ће та заштита потрошача да се односи и на језичку дискриминацију па ће све трговине и произвођачи бити обавезни да користе Српско службено писмо(ћирилицу)у објектима и на производима?Или ћемо ми остати једини народ који је дискриминисан у сопственој држави од ње саме?

(sreda, 02. sep 2009, 13:15) - Mihajlo [neregistrovani]

Tacno

Potpuno se slazem sa predhodnim komentarom,zivot od danas do sutra tako bi ja to nazvao.

(sreda, 02. sep 2009, 09:23) - anonymous [neregistrovani]

smesno

Ma kakav crni potrosac, u Srbiji samo postoji kategorija onih ljudi koji zive od danas do sutra. Ne mozemo da pricamo o pravima potrosaca kada svi zivimo ko zadnji bednici i nemamo sta da trosimo. Uskoro cemo pod ovom vlascu svi da prosimo na ulici za koru hleba. Naravno ovaj komentar necete objaviti jer vi odavno niste servis naroda vec politicara.