субота, 16.03.2013, 09:18 -> 09:25
"FAP-u" potreban ozbiljan investitor
Prošle godine, broj prodatih kamiona i dostavnih vozila u Srbiji sveo se na 30 odsto onoga što se prodavalo 2008. godine. Oni koji su do sada proizvodili teretna vozila, u Srbiji ne mogu da žive od svog rada. Za najveću fabriku kamiona kod nas raspituje se jedino turska fabrika "Albajrak", a stručnjaci sudbinu FAP-a ipak vide u nekoj velikoj evropskoj korporaciji.
Sedamdesetih godina, Fabrika automobila Priboj je bio jedna od najznačajnijih fabrika kamionske industrije u Evropi. Prvi "mercedesi" licencno su montirani stizali na Bliski istok i u arapske zemlje baš iz Priboja. Delove za autobuse, nemačka "setra" pravila je u Prijepolju, a gotovo 40.000 ljudi oko Lima živelo je od FAP-a.
Bilo je raznih pokšaja da se "FAP" obnovi, a došla i jedna velika kineska fabrika, montiran je jedan kamion, ali se dalje nije ništa dešavalo.
Kinezi su u međuvremenu sklopili posao sa "Mercedesom" i proizvode oko 100.000 kamiona godišnje, a potrebe su 10 puta veće. Nažalost, srpskih preduzeća u tom poslu nema.
Na domaćem tržistu "FAP" godišnje jedva isporuči od 60 do 70 kamiona i autobusa i trenutno živi od pomoći države.
Nemačka kamionska industrija proizvodi 65 odsto kamiona u svetu. Oni procenjuju da će se potražnja za kamionima do 2015. godine udvostručiti i da za sve ima posla.
Horst Jurgens iz "Dajmler korporacije" kaže da su najveća tržišta van Evrope - u Rusiji, Kini i Africi.
"Zato sa tamošnjim fabrikama tražimo način za saradnju. Na primer sa ruskim 'Kamazom' imamo već potpisan ugovor za licencu. Mi radimo tamo gde nam ponude dobre uslove i gde je tržiste stabilno", ističe Jurgens.
Stručnjaci kažu da se "FAP-u" može pomoći jedino ozbiljnom investicijom stranog partnera.
Šef Katedre za motorna vozila Mašinskog fakulteta u Beogradu Branko Vasić navodi da država ne treba da ulaže u socijalna davanje i time kupuje socijalni mir, već treba da investira nekoliko stotina miliona evra kao što je to urađeno sa "Fijatom".
"To za državu nije mnogo, a to će zaposliti nekoliko hiljada radnika i pokrenuti industriju", objašnjava Vasić.
Imamo obrazovanu radnu snagu, ali ne i inicijativu i pomoć države za pronalaženje strateškog partnera.
Podsetimo, Srbija ima bescarinski režim sa najvećim tržištem kamiona u Evropi, Rusijom, kao i mnogim zemljama trećeg sveta.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 4
Пошаљи коментар