Sledeće nedelje rešenje za JAT?

Vlada Srbije sledeće nedelje odlučuje o sudbini Jat ervejza. U opticaju dva predloga -potraga za zajedničkim partnerom za "Jat ervejz" i "Jat tehniku" ili osnivanje nove kompanije. Pojedini ekonomisti smatraju da bi JAT trebalo da ide u stečaj.

Godinama se govori o sudbini "Jat ervejza" i o tome kada će od gubitaša postati profitabilna kompanija. Iz Vlade su za sledeću nedelju najavili potpisivanje memoranduma sa nekom stranom kompanijom koja je zainteresovana za obnovu srpskog avio prevoznika.

Prema jednom predlogu koji je dostavljen Radnoj grupi, tražio bi se zajednički strateški partner za "Jat ervejz i "Jat tehniku"", a prema drugom, bila bi osnovana nova kompanija, a dugovi bi se prebacili državi.

Sudbina domaćeg avio prevoznika u rukama je Radne grupe Vlade Srbije, koja treba da predloži konkretna rešenja. Rukovodstvo JAT-a traži da se od aprila iznajme četiri aviona Erbas 319, jer JAT od 13 aviona, sada koristi samo sedam.

Neki su na remontu, a oni iznajmljeni treba da budu vraćeni vlasnicima. Neracionalna flota i prepuštanje tržišta stranim kompanijama osnovni su uzroci propadanja firme, kažu u Sindikatu pilota.

"Kompanija Vizer koja je iz mađarske, a posluje u Srbiji, nije registrova u Srbiji i leti iz Srbije na 14 destinacije za razlliku od JAT-a koji ne može u Budimpešti da formira svoju kompaniju. Znači ako neko pravo važi za nas mora da važi i za druge i očekujemo od Vlade Srbije da nas jednostavno zaštiti", kaže Boris Vraneš iz Sindikata pilota.

U Ministarstvu saobraćaja tvrde da će se sudbina JAT-a ove godine konačno rešiti.

"JAT treba da ostane kompanija čiji će deo radnika biti zbrinut socijalnim porogramom. Drugi deo radnika radiće u ovoj kompaniji, koja će lizingovati nove avione, držati ove ili neke nove destinacije i koja će na kraju ove godine imati za rezultat pozitvinu nulu", ističe ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić.

Pojedini ekonomisti podsećaju da će, na kraju, neko morati da plati 280 miliona evra duga, i da bi JAT trebalo da ide u stečaj.

"Pravljenje nove kompanije nikada nije jasno i uvek se može okliznuti nešto sasvim drugo. Može se dogoditi da se neka od prava ne mogu preneti na novu kompaniju. Ako pravite novu kompaniju sigurno ste na teret poreskih obveznika ostavli dugove ove kompanije", upozorava ekonomista Milan Kovačević.

Vladu Srbije posetila je delegacija britanske firme "Ej-Džej Volter aviejšn" koja je spremna da postane strateški partner JAT ervejza. Već ima spremne avione koji nam odgovaraju po kapacitetu i koji mogu odmah da se uključe u saobraćaj, a zainteresovani su i za "Jat tehniku".

broj komentara 30 pošalji komentar
(nedelja, 27. jan 2013, 23:18) - Jatovac [neregistrovani]

oprez!

Paznja, paznja! Firma koja se ovih dana pominje kao potencijalni partner Jata, engleski AJ Walter je nista drugo do prosecni trgovac avio delovima, i to bezobrazno skup. Ono sto ih takodje "krasi" je agresivnost na trzistu i ne prezanje od "podmazivanja" radi ostvarenja svojih ciljeva. U poslu lizinga aviona, oni su samo posrednici, tj druga ruka. Zasto bi Jat iznajmljivao avione od njih ( kada ih ni nemaju) a ne direktno od vlasnika aviona? Dve najvece lizing kompanije na svetu su ILFC i CIT koji su vlasnici nekoliko stotina aviona koje lizuju sirom sveta a Jat ce ugovor da sklopi sa AJ Walterom? Za 4 Airbusa koliko Jat namerava da unajmi, potrebno je izdvojiti preko milion eur mesecno a u reziji ovog engleskog otimaca i nasih politicara kostace ko zna koliko. Posto Jat para nema, pogadjajte ko ce to da plati? Gradjani Srbije, sprecite jos jednu pljacku drzavnog budzeta!

(subota, 26. jan 2013, 11:44) - anonymous [neregistrovani]

I SAS propada!

Skadninavci su u ovoj bransi dibidus zatajili! Skupi su do zla boga!

(subota, 26. jan 2013, 11:22) - Grof KaraDjordje [neregistrovani]

jat- wizzair!!Please NO

ni pokoju cenu Jat sa Wizzairom!?Wizzair ako preko njih bukiras let-boze sacuvaj let vise ne mozes da anuliras normalno online nego preko skupih telefona  a tek arogancije telefonistkinja boze sacuvaj po 20-30 minuta te drzi na liniji uz muziku,ako joj posle svega tolikog masiranja kaze gospodine ja mogu i nas razgovor da prekinem i onda sve iz pocetka!Komunisticki maniri izivljavanja nad putnicima koji trpe takav TEROR!Wizzair,zalosno,bedno,jadno da svaki nacin otimaju-pljackaju novac sve kosta u vazduhu u avionu cak i upotrba wc-a, da je strasno putovati sa njima,jeste! nemaju osecaj nizasta a mi smo njihovi "sponzori"!?Radije sa arogancijom Jatovog osoblja u avionu,nego mrzovoljnih "Wizzairevovih-neljubaznih stjuardesa-higijenicarki"koje samo pricaju madjarski,engleski,nemacki? To samo na letu za Beograd!U avionu to treba doziveti, a medjuprostor izmedju sedista jedva da udjes,wc-i  smrde, nema papira itd

(subota, 26. jan 2013, 10:54) - anonymous [neregistrovani]

JAT

Svaki put kad sam rezervisao neke karte kod Jat-a, stalno su pomerili termine i na kraju dobio obavestenje da cak i su pomerili dan na kad bih ja trebao da odletim!

Lepo sve to da daju one "popuste" i sve to, ali samo kad JAT leti kako je najavljeno, umesto da moras 1 dan pre odlaska da moras da sebi nadjes na brzinu neku alternativu.

Razumem da kompanija nema bas najbolju ekonomsku situaciju i da je nagomila dugove, ali to ne znaci da oni mogu sve na teretu putnika!

(subota, 26. jan 2013, 10:53) - anonymous [neregistrovani]

za Milosa

Milose potpuno si u pravu ali treba biti realan, sigurno je lakse odrzavati 7 aviona od 100 aviona koliko ima jedna strana ozbiljna kompanija u svetu u svojoj floti.

(subota, 26. jan 2013, 10:36) - anonymous [neregistrovani]

JAT - nacionalna kompanija

Pa onda ako je od nacionalnog znacaja i nije konkurntna, zasto onda ne leti i iz Nisa? Mislim, kad vec svi placamo porez da bi JAT postojao - sto da onda idemo busom 300km do Nisa? Ispade da bas i nije nacionalna nego beogradska kompanija. U tom smislu predlazem novo ime umesto Air Serbia - Air Belgrade, i neka plati Djilas. Ima u Nemackoj Berlin Air, posteno...

(subota, 26. jan 2013, 10:23) - anonymous [neregistrovani]

nije mi jasno

Kako to da JAT nema para, kad god se vozim Jatom uvek krcat a karte medju najskupljim u EU, ali stalno je pun, Nikola Tesla vrvi koliko ima putinka, dali nema para sto je mala flota ili koji je razlog.

(subota, 26. jan 2013, 09:44) - Milena Stankovic [neregistrovani]

Troskovi-profit

Godinama se mogu cuti komentari o visinama plata koje primaju clanovi Upravnog odbora JAT-a, i pomocno osoblje. Visinu plate pilota nije uputno spomenuti, buduci da od njihove strucnosti i profesionalnosti zavisi zivot svih nas kada smo u avionu. Ukoliko se dug meri u milionima evra, odakle naknada koju su primali clanovi Upravnog odbora? U normalnom svetu naknade clanovima se isplacuju iz dobiti kompanije, odakle su onda isplacivane te naknade-plate? Kakva je strukura duga kompanije...? Resenja za JAT se vec godinama traze, ali jedino sto raste nije profit, vec dugovi.

(subota, 26. jan 2013, 09:04) - Milos, profesor Masinkog fakulteta [neregistrovani]

JAT je dobar

JAT mozhda jeste kasnio u odlasku i dolasku,
ali ima odlicnu istoriju bezbednosti (safty record), a to se placa kasnjenjem i malo skupljim kartama nego low cost company-je.
Gledajte na National Geography "Air Crash Investigation" od 17 i 23h, pa ce vam biti
jasno sta se sve desava u svetu sa kompanijama
koje zhure zbog profita. Bezbednost je najvaznija kada udjete u avion.

(subota, 26. jan 2013, 08:53) - Milan [neregistrovani]

Wizzair i JAT

Mozda bi bilo potrebano da JAT pocne da posluje po principu Wizzaira. Do Minhena i nazad npr. moze da se stigne i vrati za manje od 100 evra. Kasnjenja nema a Avionu su moderni.