Vinjete po kilometru

Sistem naplate putarina u Evropi prodajom vinjeta je u krizi. Koncesionari traže naplatu po kilometru. Poljska razmišlja da puteve ponudi privatnicima. Na našim putevima prošle godine bilo je 30 odsto manje kamiondžija u odnosu na 2010. godinu.

Saobraćaj na auto-putevima u Evropi je u konstantnom padu, a taj pad u poslednje četiri godine dostigao je čak 30 odsto, kaže statistika udruženja koncesionara i vlasnika auto-putnih mreža Evrope. Na kongresu održanom u Torinu moglo se čuti da je prošle godine saobraćaj u proseku bio manji za čak 10 odsto, a uzroci su ekonomska kriza i smanjivanje broja šlepera i kamiona zbog manjih privrednih aktivnosti.

Dosadašnji sistem naplate putarina u Evropi prodajom vinjeta je u krizi, jer države EU više ne mogu iz budžeta da dotiraju izgradnju i održavanje putne mreže. Čak i najbogatiji poput Nemačke, gde se ne naplaćuje putarina, za tri godine suočiće se sa problemom održavanja puteva.

Kalistratos Dionelis, sekretar Udruženja koncesionara auto-puteva Evrope, kaže da se putarina do 2015. mora standardizovati u celoj Evropi.

"Naplata treba da bude isključivo po kilometru, i to tako da cena bude ista za sve. Usluga se mora, takođe, standardizovati i mora se znati šta se naplaćuje. Novost je da će se celoj Evropi ukinuti vinjete do 2015. godine i da će svi preći na naplatu po kilometru", kaže Dionelis.

Poljska već ražmišlja da puteve ponudi privatnicima. Jezdimir Solijevič iz "Poljskih auto-puteva" kaže da su u toj zemlji imali sistem naplate putem vinjete, ali da to je više nemoguće.

"Jednostavno, para za donaciju nema i država je počela da prodaje delove auto-puta privatnicima, a jedini uslov je da oni, 20 ili 40 godina po isteku zakupa puteve vrate državi u upotrebljivom stanju, a do tada da ih održavaju i naplaćuju putarinu", navodi Solijevič.

U Francuskoj imaju proračun da bi zbog krize cena putarine morala da se menja kao na berzi skoro svakodnevno, ali takođe kažu da je visoka cena benzina i dizela sklonila kamiondžije sa puteva Evrope i vratila transport robe na železnicu.

"Gubimo bitku, železnica je trenutno efikasna i ima manje praznog hoda. Jeftinija je za prevoz za oko 40 odsto, a po brzini približila se kamionskom prevozu. Ukoliko ovako ostane, možemo očekivati još pada u saobraćaju", kaže Žan Meskjui iz "Auto-puteva Francuske".

Pad tranzitnog saobraćaja u Evropi, vidi se i u Srbiji. Prošle godine na našim putevima bilo je 30 odsto manje kamiondžija u odnosu na 2010. godinu. Čak je i na najfrekfetnijem pravcu u Evropi–Istanbul–Minhen, na kojem se nalazi i Srbija, promet opao za 15 odsto, kažu statistike Evropskih putara.

broj komentara 21 pošalji komentar
(ponedeljak, 04. jun 2012, 22:17) - 40 jahre unfallfrei ! [neregistrovani]

Mnogo gluposti ovde:

Nemacka nema putarinu za putnicka vozila,vec za teretna(automatsko ocitavanje prolaska vozila!)-A ima najbolje autoputeve u svetu!

(ponedeljak, 04. jun 2012, 21:15) - anonymous [neregistrovani]

obavestenje

U Svajcarsku vinjeta kosta 40 sfr. godisnje nema druge, svaki auto sto prolazi na autoput mora to da plati na carinu,osim ako ide nacionalnim putem, Te pare idu na osiguranje za pensionere i invalidnim fondom.svajcarski sistem za gradnju puteva koristi pare iz registracije autova i kazne na putu(za one koji ne znaju svajcarska ima jako ostre kazne a to se razume na hiljade Svicarskih franaka) a ako to nije dovolno onda i iz poreza gradjana.

(ponedeljak, 04. jun 2012, 18:16) - anonymous [neregistrovani]

Nije istina

U Nemackoj nema putarine za putnicka vozila ne znam odakle ti ta informacija.

(ponedeljak, 04. jun 2012, 18:00) - anonymous [neregistrovani]

Da se zna

U Austriji,Svajcarskoj,Madjarskoj,Sloveniji koriste se Vinjete i to veoma lepo funkcionise i relativno su povoljne za razliku od Italije, Hrvatske, Srbije gde one nepostoje i gde je sistem navikao da dere korisnike autoputa.Sve je ovo za one koji nisau izasli iz Srbije pa ne znaju sto znaci kakva drzava takav sistem.

(ponedeljak, 04. jun 2012, 18:00) - anonymous [neregistrovani]

kopije

poredjenje Svajcarske sa nama......hmmm, mi ne znamo kopirati one koji to rade u detalje jednostavno i precizno...uvek idemo tezim putem..kada cujete bilo koga naseg zvanicnika, da prica o putevima ili slicnim stvarima..prva rec mu je ..pa znate u Hrvatskoj je:itd itd...ili pominje zemlje u okruzenju (ali ne pominju Madjarsku gde je to reseno jako dobro)...znaci ne znaju da smisle iz svoje glave nesto vec samo kopiraju one od kojih nikako ne bi trebalo da se kopira...kad shvatimo da ne zivimo u zemljama iz okruzenja vec Srbiji, mozda se i uradi nesto onda...

(ponedeljak, 04. jun 2012, 17:27) - anonymous [neregistrovani]

ispravka

Evropa ne zeli da ih ukine.

(ponedeljak, 04. jun 2012, 15:50) - anonymous [neregistrovani]

Registracija

A gde idu one pare od registracija? Zar to nije dovoljno? Ne prave se putevi svaki dan nego jednom u 50 godina...

(ponedeljak, 04. jun 2012, 15:35) - Rile [neregistrovani]

Zbunj

U kojoj mi državi živimo?

Sa kime nas poredite?

Sve cene ste postavili po evropskim standardima, a gde su zarade?

E državo Srbijo!? E...

(ponedeljak, 04. jun 2012, 15:29) - anonymous [neregistrovani]

Вињете у Србији

Прави је тренутак да ми уведемо вињете пошто цела Европа жели да их укине. :)

(ponedeljak, 04. jun 2012, 15:28) - anonymous [neregistrovani]

Porez!!

To nije istina.
Ja zivim u Nemackoj i imam auto.
Ovde se samo jednom godisnje placa porez.Od tih para se prave i odrzavaju u Nemackoj putevi.Kao i od poreza koji je stavljen na benzin.