Читај ми!

Odelo (ne) čini čoveka – jesu li brendirane stvari i trka za lajkovima najvažniji tinejdžerima

Da li nose firmiranu jaknu, duks ili patike – pitanje je koje često opterećuje tinejdžere. Čak i kada nemaju uslova za to, vrše pritisak na roditelje da im kupe brendirane stvari. Društvene mreže i trka za lajkovima postali su im imperativ. Kako ih naučiti da odelo ne čini čoveka?

Od takmičenja ko ima skuplji telefon, patike ili sat, došli smo do faze da tinejdžerima postaju nevažni statusni simboli koji su ih godinama visoko kotirali u društvu. To, makar, kažu oni sa kojima smo razgovarali.

"Ima onih koji se obuku previše firmirano i onda misle da su mnogo zanimljivi, a zapravo nisu. Ali sam viđala ljude koji komentarišu kako nije fora obući tri različite marke na sebe, nego se možda obući potpuno obično", kaže jedna tinejdžerka.

"Smatram da nije važno da nosiš te brendirane i skupe stvari da bi bio glavni u društvu, već da je potrebno da si dobar čovek i da brineš više za druge", dodaje njena drugarica.

Njihov drug iz škole kaže da voli da nosi brendiranu odeću zato što mislim da je lepša, ali da je, u suštini, nebitna.

Isto mišljenje dele i njihovi vršnjaci iz Italije.

"Ja se ne družim sa takvima kojima je bitno da se oblače firmirano, biram ljude koji su mi slični, jer te firmirane stvari nisu nešto što mene predstavlja kao osobu", kaže jedan tinejdžer iz Italije.

"Imamo jednog takvog kome je to vrlo bitno i koji se uvek hvali tipa: ‘Vidite kakve sam patike kupio’. Ja se tome smejem", navodi njegov drug.

"Često deca iz socijalno ugroženih porodica insistiraju da imaju određene brendove"

Oni koji su sa tinejdžerima svakodnevno, kažu da je škola mesto gde se pre svega uči da su svi jednaki bez obzira na socijalni status.

"Da u školi nastavni procesi, uopšte život u školi, bude usmeren na prave vrednosti, da znaju da njihov talenat, znanje pre svega je nešto što treba da ih razdvaja, a ne ono što nose", poručuje Nataša Vasić, direktorka Osnovne škole "Drinka Pavlović".

Psiholozi kažu da su kupovanju firmiranih stvari skloniji učenici iz skromnijih porodica i oni koji žive u manjim sredinama.

"Dešava se da deca iz socijalno ugroženih porodica insistiraju da imaju određene brendove, jer tako misle da će se lakše asimilovati u tu društvenu grupu. U principu, najvažniji su roditelji i otvoreni razgovori o tome da odelo ne čini čoveka", naglašava Ana Mirković, psiholog.

Društvene mreže i lajkovi imperativ 

Šta je važno, a šta nevažno – danas kreiraju društvene mreže, kažu stručnjaci. U njima vide krivca što se mladi identifikuju sa onima koji su trenutno popularni i reklamiraju skupu odeću, pa je požele. Tako pritisak prenose i na roditelje.

"Dete iznosi to kao temu, govori o emocijama, tužan sam, očajan sam, ne pripadam, svi imaju ja nemam – što dodatno opterećuje roditelje. Tako da oni se zaista trude da to bude prioritet, a ne bi trebalo. Postoje mnogo drugih stvari koje treba da budu prioritet u vaspitanju dece i razgovor zapravo otvara tu temu", navodi Mirkovićeva.

Psihološkinja Alćesti Alijata ističe da je za adolescente jako važan jedan lajk ili ako ga neko ne stavi na neku njihovu fotografiju oni se često osećaju kao da su izgubili važan deo sebe.

Da pronađu pravi put ili na njemu ostanu, stručnjaci poručuju tinejdžerima – važno je šta nosite u sebi, a ne šta na sebi.

петак, 20. септембар 2024.
23° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи