Читај ми!

Potrebni ljubazni službenici – kako da građani više učestvuju u donošenju odluka

Svaki drugi građanin zadovoljan je uslugama koje pružaju lokalne samouprave. Međutim, tek svaki peti smatra da su dovoljno otvorene i dostupne svakome. To pokazuje istraživanje koje je Centar za Evropske politike, u okviru projekta "Pratim JA", sproveo u sedamnaest gradova i opština širom Srbije.

To što umesto da ih čekaju na šalterima, dokumenta mogu da pribave elektronski – najviše se dopada građanima. Pozitivnih ocena možda bi bilo i više, međutim istraživanje pokazuje da ljudi nisu dovoljno upućeni u to šta je sve moguće učiniti u njihovoj sredini.

Građani bi voleli da učestvuju u odlučivanju o lokalnim potrebama, mada većina anketiranih nije imala to iskustvo.

Tek svaki drugi ispitanik zna da može da pristupi informacijama od javnog značaja. Naročito ih zanima kako se troši novac.

"Pružanje usluga prepoznato je daleko pozitivnije, pre svega u kontekstu elektronskih usluga i svega onoga što se radilo prethodnih godina kroz portal e-Uprava. S druge strane, negativna iskustva su u donošenju odluka, kada lokalne samouprave pripremaju budžet ili neke planske dokumente – ne uključuju građane, nema javnih konsultacija, nema razgovora sa njima", objašnjava Vladimir Mihajlović iz Centra za evropske politike.

Bečej, Subotica i Beograd imaju najviše pozitivnih ocena ispitanika. Time ne mogu da se pohvale u Tutinu, Nišu i Užicu.

"U proteklom periodu imamo preko šest hiljada direktnih pitanja naših sugrađana koji se uglavnom odnose na komunalne probleme. Više od pet hiljada direktnih predloga naših sugrađana za projekte koji se realizuju u našem gradu, u njihovom neposrednom okruženju – na njihovu inicijativu. Uvek je na nama teret da napravimo iskorak da damo konkretne praktične primere da se njihovo mišljenje uvažava", kaže Miodrag Petković iz Gradskog veća Užica. 

Istraživanja pokazuju da lokalne potrebe najbolje vide oni koji u toj sredini žive. Zato i treba da budu uključeni u njihovo rešavanje. A kada zakucaju na opštinska vrata da ih sačeka ljubazni službenik.

"Često službenici koji rade na tim poslovima u opštinama i gradovima percipiraju to kao dodatni zadatak, dodatnu obavezu i prosto neku dodatnu administraciju za njih. Ono što ne primećuju, i nekako nisu svesni, koliko taj proces može da im donese, zapravo oni tako što bi pitali građane dobiće novu perspektivu – nešto čega nisu svesni", navodi Vladimir Mihajlović.

Rezultati ankete u kojoj je 5.000 građana u sedamnaest gradova i opština ocenilo efikasnost rada lokalnih samouprava biće prosleđeni donosiocima odluka. Možda će u njima naći odgovore na za sve važna pitanja.

недеља, 22. септембар 2024.
11° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи