Читај ми!

Zašto piloti radije lete u uniformi policije, nego vojske

Nove haubice, oklopna vozila "nora", "lazar", "miloš", MRAP-ovi, PASARS-i, samo su neka od naoružanja koja bi Vojska Srbije trebalo da dobije tokom 2022. godine. Najavljena je i nabavka transportnih aviona, ali i 30 novih helikoptera.

Ratno vazduhoplovstvo Vojske Srbije u proteklih pet godina dobilo je 14 novih helikoptera, različitih veličina i namena, borbene i transportne. Sa dolaskom još 30, pitanje je da li će imati dovoljno pilota, ali i mehaničara za toliki broj letelica.

"To što imamo, uslovno rečeno, problem sa brojem ljudi koji se prijavljuju na Vojnu akademiju – smer vazduhoplovstvo, nije problem samo u Srbiji, nego i u Evropi i svetu. Samo najveće zemlje na svetu možda nemaju problem sa interesovanjem mladih za vojni i vojno pilotski poziv", kaže Goran Janićević, urednik emisije "Dozvolite..."

Ubrzano školovanje

Jedan od načina da se problem reši je i ubrzano školovanje civila, sa srodnih fakulteta.

Test takvog modela doškolovavanja već je primenjen: svršeni srednjoškolci, posle završenog šestomesečnog Kursa za podoficire, postali su deo vojske.

"Osim Vojne akademije koja će školovati oficire, kao i do sada za RV i PVO, i gde će oni karijerno biti vođeni za komandne dužnosti, odlučili smo se za model da jedan deo građana koji su završili civilne fakultete, prođu deo vojne obuke i da ih na taj način zaposlimo", ističe ministar odbrane Nebojša Stefanović.

Dodaje da je to praksa koju primenjuju i najmoćnije vojske sveta. "Dakle, da jedan deo tih ljudi preuzme uniformu kako bi se usmeravali na letačke programe, odnosno bili bi i piloti u budućnosti za najveći deo tih vazduhoplova", objašnjava Stefanović.

Goran Janićević ističe da se promocija pilotskog poziva stalno menja, te da nije bila iste bila pre 20 ili 30 godina i danas.

"Promocija je pre svega prilagođena mladim ljudima i potrebama određene vojske. U poslednje vreme veliku ulogu igra tzv. direktni marketing, odnosno da mladi ljudi priđu avionima, razgovaraju sa pilotima, sa mehaničarima i po potrebi ukoliko je to moguće da lete helikopterom ili avionom", navodi Janićević.

Red ispred MUP-ovih helikoptera 

Istim letelicama, za gotovo iste plate, slične zadatake izvršavaju vojni i policijski piloti. Ipak, red ispred MUP-ovih helikoptera znatno je duži od reda ispred vojnih.

"Vojska ima malo složenije procedure. Nekad mladi piloti, pa i stariji, iskusniji imaju problem jer nekada ima dosta papirologije, te administracije, koja se u vojsci pravda. Kada razgovarate sa ljudima u vojsci, oni žele da to bude na maksimalno visokom nivou bezbednosti i da su potpunosti sigurni da će svako ko krene na zadatak i da će sa tog zadatka i da se vrati", navodi Stefanović.

Plate pilota u svetu

Već po promovisanju u pilota helikoptera, pripadnik Vojske Srbije ima platu oko hiljadu evra.

U Rusiji, gde je prosečna plata između 500 do 600 dolara, piloti mesečno zarade 2.000, pa čak i 3.000.

U Americi, na početku karijere pilot zaradi i više od 4.000 dolara, ali i u toj zemlji godinama je mnogo letelica ostalo u hangarima jer nema ko da ih vozi.

Bez ozbira na to u kojoj zemlji lete, pravilo je da vojni piloti najčešće nisu motivisani novcem, već ih ka kokpitu vode uzbuđenje ili ljubav prema letenju.

четвртак, 19. септембар 2024.
21° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи