Svaka četvrta žrtva u saobraćaju je pešak, a svaki šesti vozač pod dejstvom alkohola

Iako to ne ide željenim tempom, broj saobraćajnih nesreća se iz godine u godinu smanjuje, kaže direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić. Na to, ističe, najviše utiče promena stavova. Devedesetih godina niko nije koristio sigurnosni pojas, niti prevozio decu u sedištu, napominje Pešić i dodaje da je smanjen i procenat vozača pod dejstvom alkohola.

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja Duško Pešić je, gostujući u Jutarnjem programu RTS-a, rekao da je ove godine od 1. januara stradalo 430 osoba, što je, u odnosu na prošlu godinu, manje za 11 osoba.

Ističe da su tokom cele prošle godine stradale ukupno 492 osobe, najmanje od kada se vodi statistika o saobraćajnim nesrećama. To je bio prvi put da Srbija zabeleži manje od 500 žrtava godišnje.

"Moram da podsetim da je devedesetih Srbija godišnje u saobraćajnim nezgodama gubila i po 2.000 ljudi", rekao je Pešić.

Napominje da se broj saobraćajnih nezgoda iz godine u godinu smanjuje, iako to ne ide željenim tempom.

"U najvećem delu na to je uticala promena stavova. Devedesetih niko nije koristio sigurnosni pojas, nije prevozio decu u sedištu. Danas imamo upotrebu sedišta na prednjem sedištu preko 85 odsto. I opet, tih 15 odsto koji ne koriste na prednjem i i 70 odsto onih koji ne koriste na zadnjem, čine više od 100 poginulih godišnje u saobraćajnim nezgodama", rekao je Pešić i poručuje da upotreba pojasa smanjuje posledice saobraćajnih nesreća, odnosno smrtnosti.

Svaki šesti vozač pod dejstvom alkohola

Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja ističe da ne samo što je poslednjih godina povećan broj onih koji koriste sedišta za decu (oko 70 odsto), već je i smanjen procenat vozača pod dejstvom alkohola.

"Recimo, 2013. je na hiljadu vozača svaki deseti bio pod dejstvom alkohola, sada je to svaki šesti. Smanjena je brzina. Promenjen je sistem obuke u auto-školama, uveli smo obaveznu teorijsku obuku, uveli smo probnu dozvolu...", kaže Pešić i dodaje da je i novi zakon iz 2009. godine definisao mnogo važnih stvari za upravljanje bezbednošću saobraćaja.

Komentarišući podatak da u svetu na svake 24 sekunde strada po jedna osoba, uglavnom mlađi od 30 godina, Pešić je rekao da četvrtinu stradalih čine mladi od 15 do 30 godina.

Napomenuo je da je kod nas u proteklim godinama smanjen procenat mladih koji stradaju, te da je i u prvih 10 meseci ove godine stradalo 15 mladih ljudi manje.

Kada se poredimo sa EU, prosek poginulih je 50 na milion stanovnika, dok je u Srbiji 70.

"Ali recimo imamo Rumuniju koja ima 96, Bugarsku koja ima 92 na milion stanovnika, ali isto tako imamo recimo Norvešku koja ima 20 poginulih na milion stanovnika", rekao je Pešić i naveo da u Srbiji ne bi trebalo da strada više od 140 ljudi ako bismo imali stanje bezbednosti kao u Norveškoj.

Pešaci najviše stradaju u Čukarici

Pešić kaže i da jednu četvrtinu poginulih čine pešaci, dok ih je među povređenima u nesrećama oko 12 odsto. Opština u kojoj strada najveći broj pešaka je Čukarica, jer, kako kaže, tamo prolazi Ibarska magistrala.

"Od 35 poginulih na Čukarici za zadnje tri godine, 24 su nam poginuli pešaci", rekao je Pešić i istakao da polovinu svih stradalih pešaka čine stariji od 60 godina.

Objašnjava da pešaci najviše stradaju na mestima gde bi trebalo da su najviše zaštićeni - u naseljima, i to noću, jer nisu osvetljeni pa ih vozači ne vide. Takođe, stradaju i u blizini pešačkih prelaza jer smatraju da ih vozači na tim delovima puta očekuju.

"Moramo da naglasimo da je pešački prelaz mesto na kojem se ulica prelazi, ako je jedan centimetar, ako je na pola metra od pešačkog prelaza, tu ih vozači ne očekuju", napominje Pešić.

Najčešće su kazne od dve do tri godine

Govoreći o kaznama, rekao je da postoje inicijative da se kazne za teška dela u bezbednosti saobraćaja povećaju, ali da ni sada nije česta praksa da se u takvim situacijama neko osudi na maksimalnu kaznu - osam ili 12 godina, u zavisnosti da li je delo učinjeno u nehatu ili sa umišljajem.

"Najčešće je dve do tri godine. Imamo često negde u saobraćajnim nezgodama gde imamo poginule, gde iako je prepoznat doprinos nastanku saobraćajne nezgode, kazna bude nanogica", naglašava Pešić.

Svaka treća nedelja u novembru se od 2005. godine posvećuje sećanju na žrtve saobraćajnih nezgoda. Srbija ovaj dan obeležava od 2007. godine.

"Sutra će na Trgu Republike biti 492 ljudi, u minut do 12 ćemo zaustaviti saobraćaj, skrenuti pažnju na broj saobaćajnih nesreća, na posledice i pozvati sve da što više radimo na polju bezbednosti saobraćaja", rekao je Pešić.

уторак, 23. април 2024.
11° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво