Читај ми!

Mig-29, ljudska priča o "Vitezovima"

Vazdušni prostor Srbije čuvaju avioni Mig-29. Piloti i pripadnici vazduhoplovno-tehničke službe, koji održavaju avione, čine veoma zanimljiv tim na veoma izazovnom zadatku. Svaki detalj je važan, i dok avion leti i dok je na zemlji.

Ljubav prema otadžbini, ljubav prema poslu, odgovornost, timski rad – to su vrednosti koje vode pripadnike Vojske Srbije. Što je posao složeniji i odgovorniji, ove vrednosti su važnije. Tako je, na primer, u 101. lovačkoj avijacijskij eskadrili "Vitezovi".

Jedan od mlađih pilota u eskadrili je kapetan Petar Stefanović iz Beograda, koji kaže da najviše ima interakcije sa kolegama pilotima, i sa starijima i sa vršnjacima.

"Starije kolege se bave našom daljom obukom. Kolege mog ranga se bave kontrolom i zaštitom vazdušnog prostora. I kako radimo isti posao, razmenjujemo iskustva", objašnjava Stefanović.

Snaga "Vitezova" zasniva se na međusobnom poverenju ljudi, letača i tehničara. Proverava se bukvalno svaki šraf i ništa se ne prepušta slučaju. Petar je verovao u svoje snove i strpljivo i marljivo radio i verovao je i veruje u ljude oko sebe.

"Počeo sam svoj put od Vojne gimnazije, zatim sam upisao vojnu akademiju u Kolorado Springsu u Americi. Tada je bila aktuelna ta međunarodna vojna saradnja i taj vid razmene. Kada sam se vratio iz Kolorado Springsa 2013, leteo sam na avionima prvo V-53, to je popularna ‘Utva’, a zatim ‘Super galeb G-4’, objašnjava ovaj mladi pilot.

Posle školskih i školsko-borbenih aviona, na red je došao MiG-29. Obuku za letenje na ovom lovcu Petar Stefanović je, sa nekoliko svojih kolega, prošao u Rusiji.

"Bio sam dva puta u Rusiji. Prvi put je to bila preobuka za MiG-29. Sastojala se od teorijskog dela od dva i po meseca, a zatim i letačke obuke. Tu smo naučili letenje na tom avionu i samim tim neku osnovnu borbenu obuku. Drugi put kada smo išli u Rusiju, to je onda bila nadogradnja i malo naprednija obuka", objašnjava kapetan Stefanović.

Važno je reći da piloti Vojske Srbije nisu turisti. Njihov posao je čuvanje i kontrola vazdušnog prostora Srbije. Planiranje zadatka, obuke je kao i sve vezano za migove-29 veoma složeno. A ljudima koji to rade je i zanimljivo, posebno tehnički deo. U 101. eskadrili zato postoji i četa za vazduhoplovno tehničko održavanje.

"U jedinici imamo različite specijalnosti, avion motor, specijalnost tehničara za avio-opremu i instrumente, za radio radarsku opremu, napadno navigacione sisteme, vazduhoplovno naoružanje i ljude koji se bave sredstvima za objektivnu kontrolu koji daju konačan sud o ispravnosti vazduhoplova", objašnjava kapetan prve klase Nenad Matić, komandir čete za vazduhoplovno tehničko održavanje.

Široj javnosti malo je poznata činjenica da se svaki sekund leta na avionu MiG-29 precizno beleži. To rade mašine, a mašine analiziraju ljudi. U Srbiji, na aerodromu pukovnik pilot Milenko Pavlović. Mašine mogu da se umreže, usavrše, mogu da se kupe novije i bolje – ali ljudi, oni se stvaraju strpljivim i stalnim timskim radom.

"Pregled vazduhoplova ovde vrše sve specijalnosti. Tehničar svake specijalnosti i njegov kontrolor. Tek kada završe pregled i svako svojim potpisom evidentira u knjižicu vazduhoplova, onda pilot dolazi vrši pregled aviona i potpisuje knjižicu. Onda je avion spreman za let", kaže Matić.

Zajednička činjenica za sve zvanične posete, prikaze i medijske napise jeste da je uvek u prvom planu složenost aviona MiG-29.

"Ovo je izuzetno složena mašina. Rekao sam vam koliko ima specijalnosti. A da i ne govorimo o svim tipovima naoružanja", ističe kapetan prve klase Matić.

Ipak, da ne pričamo mnogo o naoružanju, da ne otkrivamo vojnu tajnu. Treba reći da piloti vežbaju i instrumentalno letenje, u oblacima ili totalnom mraku. Tada ljudsko oko ne vidi ništa, koriste se samo instrumenti.

I pred kraj, treba reći da nema kraja. Jer stalno, odnosno poslednjih godina, dolazi sve više mladih ljudi. Na primer Žarko Žarković, koji još nije pilot "miga", ali je pre nekoliko meseci počeo preobuku, kao jedan od najmlađih pripadnika 101. eskadrile.

"Preobuka se zasniva na tome da prvo imamo tehničku učionicu. Nakon toga sledi zemaljska priprema. Konkretno smo dva drugara i ja na tehničkoj učionici. To traje pet nedelja, onda sledi zemaljska priprema gde učimo o tehnici upravljanja samim avionom", objašnjava Žarko, rodom iz Titela.

Priča o 101. eskadrili se nastavlja, kao i prijem novih mladih ljudi, letačkog i tehničkog sastava. Leti se sve više, plate su sve bolje. Očekuju se više letenja, a i veće plate. "Vitezovi" vredno i odgovorno rade.

субота, 20. април 2024.
9° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво