Beograd protiv zagađenja: Ekološka vozila i sadnja milion stabala

Na tri merne stanice u Beogradu večeras je vazduh zagađen. Kako bi se izborio sa aero-zagađenjem, Grad je objavio 43 mere koje će narednih godina pomoći prestonici da prodiše.

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekao je da je donet petogodišnji plan za smanjenje aero-zagađenja.

Konkretne mere su podeljene u sedam oblasti: saobraćaj, energetska efikasnost, set mera za zeleniji Beograd, koncentrisanje industrije u privrednim zonama, komunalna higijena i obaveštavanje građana i pojačani monitoring.

Kako bi se mere sprovele, biće potrebno 6,5 milijardi evra, a Gradu Beogradu će pomoći država i privatni partneri, rekao je Vesić.

Ističe da većina mera može odmah da se sprovede.

Novine u saobraćaju 

Kada je reč o saobraćaju, Beograd neće više kupiti nijedno dizel-vozilo, već samo vozila na komprimovani prirodni gas, hibridna i električna vozila.

"U Beogradu imamo 740.000 vozila, 540.000 automobila, što je 90.000 automobila više nego pre šest godina. Na ulicama je 657 autobusa, 129 tramvaja, 80 trolejbusa i pet elektro-autobusa", naveo je Vesić.

Prošle godine su kupljena 244 autobusa sa "evro 6" motorima, čime su zamenjena vozila sa "evro 3" i "evro 2" motorima.

Doneta je odluka da Beograd u narednih godinu dana kupi 200 autobusa na prirodni gas, a od 2021. do 2025. po 80 autobusa godišnje.

"To znači da ćemo za pet godina imati 520 autobusa na gas, a za sedam godina neće biti autobusa na dizel, što će dati značajan doprinos smanjenju zagađenja", rekao je Vesić.

Izdvojiće se 34 miliona evra kako bi gradska preduzeća kupila nova vozila na gas.

Ipak, Vesić napominje da je najznačajnija mera izgradnja metroa i beogradske železnice, odnosno BG-voza.

Borba protiv individualnih kotlarnica 

U odžačarskom sistemu u Beogradu ima 300.000 kotlarnica, a grad Beograd će uložiti 35 miliona evra za gašenje kotlarnica u javnim preduzećima.

Gde god je moguće, gradiće se toplovodni i gasni sistem i podsticati prelazak na ovakav sistem grejanja.

"Kako bismo pomogli građanima, smanjiće se participacija, i otplaćivati na više godina, a sa Vladom ćemo dogovoriti subvencije da bi građani mogli bez naknade da se priključe na gasnu ili toplovodnu mrežu", rekao je zamenik gradonačelnika.

Najavio je i da će se izgraditi još 306 kilometara toplovodne mreže i 250 kilometara gasne mreže.

Ističe i da će izgradnjom toplovoda Obrenovac–Beograd, sva topla vode iz TENT-a ići u grejanje umesto da se prosipa u Savu. Korišćenjem tople vode uštedeće se 40 miliona evra na kupovini gasa. Za grejanje će se koristiti i gas sa Vinče.

Zeleniji grad 

Vesić je rekao i da će se stimulisati izgradnja energetski efikasnih zgrada i zgrada sa zelenim krovovima. Predviđeno je i da se od naredne godine uvedu olakšice u obračunu poreza za vlasnike zrada i kuća koje imaju zelene krovove.

Rekao je i da će biti zasađeno milion stabala, za šta još nema mesta. Ali, dodaje, ima mesta za nekoliko stotina hiljada.

"Krećemo sa sadanjom, sadimo 17 stabala u Karađorđevoj, što je prvi put da će ova ulica imati drvored", naveo je Vesić i istakao da će se zasaditi i 50 kilometara zelenih zidova, poput onih u Bulevaru Mihajla Pupina.

Dobra vest i za bicikliste – najavljuje se izgradnja sto kilometara biciklističkih staza, kao i parkinga za bicikle.

Vesić je rekao i da će se bolje prati ulice – Beograd trenutno ima 50 kamiona za pranje, a nabaviće još šesnaest.

Bolji monitoring 

Kao najvažnije mere Vesić navodi povećanje monitoringa, kao i obaveštavanje građana.

"Uvodimo 25 novih mernih stanica, a u okviru projekta 'pametan grad', postavićemo merače na 245 lokacija, pa će građani preko aplikacije znati gde je kakvo zagađenje i omogućiti nam da brže reagujemo", rekao je zamenik gradonačelnika.

Ističe i da će stanice sa nacionalnom frekvencijom prenositi zvanične podatke i prognoze zagađenja, da građani budu više uključeni.

broj komentara 7 pošalji komentar
(petak, 24. jan 2020, 22:45) - anonymous [neregistrovani]

Milion stabala

Sto se tice sadnje stabala, ni ne moraju da ih sade ako nemaju mesta. Samo nek ne unistavaju postojece zelene povrsine i bice dobro.

(petak, 24. jan 2020, 21:03) - anonymous [neregistrovani]

Greska

Stabla ce umanjiti uticaj vetra I na taj nacin pogorsati zagadenje!

(petak, 24. jan 2020, 20:55) - Иван [neregistrovani]

Чиста струја

У хидроелектрани Ђердап, у соларним електранама, у ветропарковима и помоћу биомасе.

(petak, 24. jan 2020, 20:06) - anonymous [neregistrovani]

Komotno

Pišite vi o zagađenosti Beograda do mile volje, ja se u selo ne vraćam. Tačka

(petak, 24. jan 2020, 19:46) - anonymous [neregistrovani]

A gde cete da pravitr struju

Za ta elekticna vozila? I kako?

(petak, 24. jan 2020, 19:43) - anonymous [neregistrovani]

Cisto neznanje

Београд неће више купити ниједно дизел-возило, већ само возила на компримовани природни гас, хибридна и електрична возила.

Pausalno reci da vise nece kupovati dizel motore (makar i one najcistije) je ilustracija kako se sve kod nas radi stihijski i bez znanja. Zabranom uvoza i koriscenja najcistijih dizel motora, produzava se zivot prljavim dizel motorima koji su vec u upotrebi.

Dizel motori EURO 6 temp D klase su najcistiji motori sa unutrasnjim sagorevanjem koji postoje. Ti motori ispustaju manje dizel cestica nego sto usisavaju, sto znaci da prakticno prociscavaju vazduh.

(petak, 24. jan 2020, 19:13) - goran.s [neregistrovani]

Nista bez metroa

Pozdravljam sve ali to je samo deo resenja.
Interesantno , da je Bec, jedan od najbogatijih gradova , ponovo presao sa gasa na dizel !
Sigurno postoji razlog.
Jedino ako ljudi ne ulaze u automobile, a to znaci , sto vise tramvaja i metroa , doci ce do poboljsanja.