Burna istorija beogradskih mostova – šest zanimljivih činjenica koje bi trebalo da znate

Na današnji dan, 1934. godine, otvoren je Most kralja Aleksandra, prvi drumski most koji je povezao Beograd sa Zemunom. Danas će biti poznata sudbina Starog savskog mosta, koji bi trebalo da bude izmešten. Zbog ratova, skoro svaki stariji most je bio rušen i obnavljan, a noviji mostovi su značajno olakšali kretanje kroz grad.

Koliko ima mostova

Na teritoriji Grada Beograda nalazi se deset mostova, od kojih osam premošćuje Savu, a dva mosta povezuju obale Dunava. Preko Save se prelazi Starim i Novim železničkim mostom, Brankovim, Starim savskim mostom, Gazelom, Mostom na Adi, Ostružničkim železničkim mostom i mostom koji povezuje Obrenovac i Surčin. Iznad Dunava se nalaze Pančevački i Pupinov most.  

Koji je najstariji železnički most

Stari železnički most je izgrađen 1884. godine i najstariji je most u Beogradu. Izgrađen je kako bi se Beograd povezao sa Zemunom, koji je tada bio u Austrougarskoj. Rušen je dva puta - na početku Prvog i Drugog svetskog rata, kako bi se neprijateljskim vojskama otežao pristup Beogradu. 

Koji je najstariji drumski most

Prvi drumski most između Beograda i Zemuna otvoren je na današnji dan 1934. godine, a dobio je ime po kralju Aleksandru Prvom koji je ubijen u oktobru iste godine. Mnogi hroničari Beograda navode da je to bio najlepši mosti u Beogradu. Međutim, u želji da spreči napredovanje nacista, i ovaj most je srušila Vojska Kraljevine Jugoslavije tokom Aprilskog rata. Na stubovima ovog mosta, pored kojih Beograđani i dan-danas prolaze, godine 1954. sagrađen je Brankov most.  

Koji je najmlađi most

Pupinov most povezuje Zemun i Borču od 2014. godine i to je najskorije izgrađen most u Beogradu. Ovo je prvi most sagrađen na Dunavu od 1935. godine, kada je sagrađen Pančevački most. Dug je 1.517 metara i deo je obilaznice oko Beograda. Titulu najmlađeg mosta zadržaće još nekoliko dana, pošto je za 19. decembar najavljeno otvaranje mosta u okviru auto-puta "Miloš Veliki". 

Koji je najduži most 

Pančevački most je najduži beogradski most. Izgrađen je 1935. godine, a tada je nosio ime Most kralja Petra Drugog. Jugoslovenska vojska ga je srušila 11. aprila 1941. godine, kako bi sprečila nacističku vojsku da prodre u Beograd. Obnovljen je i ponovo otvoren 29. novembra 1946. godine.

Koji most ima najburniju istoriju

Stari savski most je izgrađen tokom nemačke okupacije 1942. godine, kao Most princa Eugena, pošto je Most kralja Aleksandra koji je povezivao Beograd i Zemun bio srušen. Tokom povlačenja iz Beograda, nacisti su 20. oktobra 1944. postavili dinamit u želji da ga sruše, ali je beogradski učitelj Miladin Zarić presekao fitilj i sačuvao most. Najavljeno je premeštanje ovog mosta, o čemu će, na osnovu glasova građana, danas biti donesena odluka.

broj komentara 4 pošalji komentar
(ponedeljak, 16. dec 2019, 14:27) - anonymous [neregistrovani]

nista lakse kad znate da nece biti dovoljno ljudi koji ce se pobuniti

Kampanja "blaćenja" Starog Savskog Mosta, e da bi nekako objasnili zašto ga prebacuju na suvo. Rasipno, glupo i bez osvrta na istoriju.

(ponedeljak, 16. dec 2019, 09:05) - anonymous [neregistrovani]

Hvala na ovom tekstu.

Medjutim, moram da kazem da ovaj Brankov most nazalost nije ni malo lep, cak je i ruzan na neki cudan nacin. Rusenje mosta Kralja Aleksandra je bila vrelika greska i cini mi se i podvala. Oni koji su to uradili bili su vodjeni svojom pogresnom i naopakom logikom. To me podseca na rusenje mosta devedesetih u Mostaru. Medjutim, most u Mostaru je obnovljen i ima izgled kao i pre tog necivilizacijskog cina. Smatram, da je i u Beogradu tako moralo da se uradi sa Kraljevim mostom i da se napravi identican most kao sto je i bio. Na nasu zalost, u ono vreme vladavine tadasnje ideologije, to je prosto bilo nemoguce. Procitah, da je prilikom rusenja velelepnog Kraljevog mosta u Beogradu, tom prilikom odleteo u vazduh i brod "Tanasko Rajic" koji se navodno slucajno zadesio ispod miniranog mosta i to sa 95 clanova nesretne posade koji su svi izginuli. Eto, mi nemamo cak ni kulturu secanja na takve straasne dogadjaje. Tako da,verovatno, i nije slucajno zasto se neki nesrecni dogadjaji desavaju bas na Brankovom mostu i zasto se na kraju tako i zove. Mnogo toga je poruseno te uzasne 1941. godine, ali za razliku od porusene Varsave, koja je skoro u potpunosti obnovljena, nas Beograd u kome su tada takodje stradala mnoga znacajna i prelepa zdanja, veliki broj njih nikada nije obnovio. Tadasnja vlast je ocigledno smatrala da je dovoljno da se eventualno pogledaju njihove slike u muzejima. Tuzno. Inace, hvala vam na ovom tekstu. Vrlo je inspirativan, koristan i poucan.

(ponedeljak, 16. dec 2019, 08:04) - Uros [neregistrovani]

Mostovi

U tekstu piše da preko Save ima osam mostova, a nabrojano sedam. A istovremeno zaboravljeni ostružnički mostovi.

(ponedeljak, 16. dec 2019, 07:54) - lisanin [neregistrovani]

Broj mostova

Zar nije ukupno 9 mostova?
7 mostova preko Save a ne 8.