Pravilo "tri sekunde" u vožnji, spas od lančanog sudara

Na auto-putevima u Srbiji je za tri godine poginulo 150 ljudi, a osnovni uzrok nesreća je bilo nedovoljno rastojanje između vozila prilikom vožnje velikim brzinama. U Hrvatskoj od ove godine uvedena je zakonska obaveza držanja rastojanja na auto-putevima od tri sekunde, a nepoštovanje te odredbe vozače košta 280 evra.

Kod nas još nema zakonskog rešenja za držanje rastojanja iako je više od 60 odsto nesreća na auto-putu sa smrtnim posledicama proizvod naglog kočenja i naletanja. 

Setimo se lančanih sudara sa velikim brojem žrtava na našim auto-putevima prošle godine, a i ove godine mnoge teške saobraćajne nesreće su bile proizvod loše procene vozača. 

Za vozače amatere pravilo "tri sekunde" je zlatno pravilo vožnje, jer sa takvim odstojanjem imate oko 45 metara da zaustavite svoje vozilo i da ne napravite lančani sudar, kažu stručnjaci.

"U Švajcarskoj su još pre 15 godina propisali da odstojanje mora biti ne na auto-putu, nego u vožnji na otvorenim putevima tri sekunde, što znači da reper koji se vidi na putu kada pored njega prođe vozilo ispred vas, vi treba da prođete nakon proteka tri sekunde", objašnjava Milan Vujanić iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Ukoliko imate kišu na auto-putu, to bezbedno rastojanje je četiri sekunde, za "suv" vozila zbog veličine – pet sekundi, a za kamione i autobuse to je čak šest sekundi. Neki stručnjaci pak tvrde da pravilo tri sekunde ne može biti primenljivo u sadašnjim uslovima vožnje.

"U uslovima velike gustine saobraćaja, vi tri sekunde ne možete poštovati jer će uvek neko ispred vas da se ubacuje i vi ćete tražiti prostor od tri sekunde i pitanje je kada ćete proći tu deonicu koju ste zamislili", rekao je saobraćajni analitičar Milan Božović.

Držanje rastojanja naročito u situacijama kada se pretiču kolone kamiona ili kad je gužva najbitnije je pravilo ponašanja na auto-putevima, kažu stručnjaci i dodaju da zakonsko rešenje koje to reguliše kod nas postoji. Pravilo tri sekunde pomaže samo vozačima da lakše preračunaju zaustavni put.

broj komentara 23 pošalji komentar
(utorak, 13. avg 2019, 01:48) - Stefan [neregistrovani]

Problem

Kako da znam da je barem 3 sekunde?

(ponedeljak, 12. avg 2019, 21:54) - anonymous [neregistrovani]

Rastojanje

Putujem vec dugo kroz Srbiju makar dva puta godišnje...vecinom se vozi bez rastojanja...pogotovo iza kamiona i autobusa....a kad neko obilazi ubaci se na 3 metara ispred....to je jedan sindrom društva.... Ne mislim ništa negativno Volim Srbiju.... Otvorite oči..pozdrav vozaći

(ponedeljak, 12. avg 2019, 21:29) - Nanana [neregistrovani]

Baš

Lepo si objasnio, onako, stručno.

(ponedeljak, 12. avg 2019, 20:55) - anonymous [neregistrovani]

Ne, tri sekunde

Nego trostruke kazne vece pa ce biti mnogo manje udesa i mrtvih.

(ponedeljak, 12. avg 2019, 18:56) - anonymous [neregistrovani]

Правило две секунде...

Једна секунда је нормалној здравој особи потребно да реагује, односно да стави ногу на кочницу, од тренутка када је уочила опасност, без обзира на брзину кретања. Још једна секунда је потребна возилу да од тренутка потпуног притиска кочнице стане под условом да није прекорачило максималну дозвољену брзину и да је коловоз сув и храпав, а гуме са довољно дубоком шаром. Претпоставка је да ће ауто и у трећој секунди још бити у покрету, али се узима као дато да возило испред њега не може да стане у месту већ је и њему потребна барем једна секунда да се заустави. У условима мокрог коловоза и магле растојање се мора удвостручити на четири секунде због горе поменутих разлога. Како бројите? Када видите неки објекат у висини возила испред вас - на пример стуб или знак поред пута, бројите (у почетку наглас): „хиљаду један, хиљаду два". Ако сте држали довољно одстојање тај објекат се још увек налази испред вас. Ако сте га већ прошли, превише сте близу и повећајте одстојање.

(ponedeljak, 12. avg 2019, 17:58) - anonymous [neregistrovani]

Odstojanje

Ne kaze se rastojanje nego odstojanje. Rastojanje je bocna udaljenost vozila, a rastojanje je uzduzna udaljenost izmedja najisturenijih tacaka dva vozila.

(ponedeljak, 12. avg 2019, 17:48) - anonymous [neregistrovani]

Tebalo bi svakog

Od vozaca..prilikom registracije vozila...obavezno odvestina traumatologiju da prosetaju bolnickim hodnikom....i sobama.........ee to bi na sve nas djelovalo vrlo vrlo edukativno..po mogucnosti i dobrovoljno davanje krvi...par ovi sto polazu prvu pomoc na vozackom ispitu....

(ponedeljak, 12. avg 2019, 17:36) - Realno [neregistrovani]

@: Sve se moze

Za ozbiljnu drzavu , treba ozbiljan narod ...
Zakon na papiru je dobar , treba striktna primena u delo..,
ni po babu ni po stricevima ...
Ovo ovako , ovaj poznaje onoga-ovaj zna ovoga ., zavrsicemo itd... nije ozbiljan narod , bez toga nema ni ozbiljne drzave...

(ponedeljak, 12. avg 2019, 17:28) - anonymous [neregistrovani]

A sta kažete

Da malo bolje na auto putevima uradite digitalnu signalizaciju koja bi upozoravali vozače da je ispred njih na nekoliko kilometara sudar te da smanjuju brzinu.

(ponedeljak, 12. avg 2019, 15:38) - anonymous [neregistrovani]

AEBS

Je jedini spas od dosta situacija u sudarima, kao i za pešake i bicikliste.