Šamaranje u školama znak da je prosveta u lošem stanju

Učenik drugog razreda Tehničke škole u Mladenovcu pre dve godine udario je profesorku na času. Dečak je ispisan iz škole. Da je profesorka uzvratila istom merom momentalno bi dobila otkaz i izgubila licencu za rad u bilo kojoj školi. Pre nekoliko dana, profesor fizike na času udario je troje učenika, a potom je dobio udarac od jednog dečaka i dao otkaz. Ovi događaji pokazuju da je prosveta u veoma lošem stanju i da nikada nije bila temljeni predmet razmatranja, kaže za RTS profesor Učiteljskog fakulteta Aleksandar Jovanović.

Nedopustivo je da nastavnik udari učenika, čak ni u samoodbrani, kao što je nedopustivo da učenik nasrne na svog vaspitača, naglasio je gostujući u Beogradskoj hronici profesor Učiteljskog fakulteta Aleksandar Jovanović.

Dodaje da je loše to što se o tim događajima saznaje iz vesti ili iz komentara na društvenim mrežama.

"Ti slučajevi su kao temperatura, ukazuju da ima bolesti i ne možemo lečiti bolest skidanjem temperature. Oni nam zapravo pokazuju da je prosveta u veoma lošem stanju. Da su za ove šamare koje su učinili u jednom slučaju učenik, u drugom nastavnik, krivi mnogi pre njih – roditelji, Ministarstvo prosvete, inspekcije, direktori škola, propisi. Od toga treba poći, pa onda doći do samih počinilaca koji, naravno, treba da snose odgovarajuće posledice", ističe Jovanović.

Napominje da su đaci žrtvovani, a nastavnici na svaki način nezaštićeni.

"Uporedo sa tražnjem žrtve i krivca, treba videti kad je škola postala ovakva kakva jeste. Ona nije postala odjednom, to se dešava polako, sa erozijom vrednosti u društvu, promenom određenih propisa. Nažalost, moram da pomenem i okruženje, ovo je zemlja bez dijaloga", napominje profesor i ističe:

"Kultura svakog političkog i društvenog dijaloga je na bednom nivou, a ponašanja te dece su samo posledica onoga u čemu živimo, što ne oslobađa ni profesore ni decu lične odgovornosti. Svako živi u istom okruženju, ali svako bira svoje ponašanje".

Smatra da treba da se krene od osnove i naglašava da prosveta nikada nije bila temljeni predmet razmatranja.

"Kod nas se sve svodi na politički život, a ne polazi se od nacionalne suštine i interesa – kakvu prosvetu hoćemo", kaže Jovanović.

Opterećenost administrativnim obavezama 

Navodi da, s obzirom na to da težimo Evropskoj uniji, treba od nje da uzmemo ono što je dobro.

"Treba u ovoj zemlji za prosvetu odvajati u onoj meri u kojoj odvajaju zemlje EU. Oko 3,44 odsto BDP-a odvajamo za prosvetu, dok zemlje EU oko 6,5 odsto. Naša država sama zakida na prosveti – to utiče na plate, da li škole imaju biblioteke, utiče na zatvaranje manjih škola", smatra Jovanović.

Navodi da je sa druge strane porodica osnova, jer ako porodica nije jaka, okruženje utiče na decu da skliznu tamo gde ne treba.

"Profesori i učitelji su preopterećeni raznim administrativnim obavezama, ocenama, opisom ocena, praćenjem dečje aktivnosti... Dobar nastavnik ne može od papira da dođe do dece. Bojim se da prosvetni radnici koji vrše misiju budu glavni krivci", objašnjava Jovanović i dodaje:

"Treba povećati nastavnicima plate, minimum 50 odsto. Ne branim nastavnike, ne osuđujem decu, ali veliki broj dobrih i požrtvovanih nastavnika se ne vidi zbog adminstrativnih obaveza, a isto tako zapostavljamo i dobru decu i to nam se vraća na loš način".

Kaže da dobar nastavnik mora da vaspitava, a ne samo i da obučava.

"Tačno je da nastavnik gradi autoritet, ali u teškom okruženju ne može sam nastavnik da izgradi autoritet, bez pomoći društva. Dok škola ne bude ponovo obrazovno-vaspitna ustanova, dok udžbenici i ekskurzije ne budu besplatne ili dotirane, dok prosvetu ne vode  ljudi koji imaju misiju, a ne pragmatičari neće nam biti dobro", ističe Jovanović.

Smatra da je sličan trend u nekim zemljama u Evropi i zaključuje:

"Ne treba da se trudimo da prepisujemo ono što je u Evropi, stručno treba da se trudimo da tražimo najbolja rešenja koja se uklaplju u našu tradiciju".

broj komentara 12 pošalji komentar
(sreda, 01. maj 2019, 23:08) - sofija [neregistrovani]

nastavnik -učenik-roditelj

Nedopustivo je da nastavnik,učenik i roditelj u sadašnjem trenutku budu medjusobno suprotstavljeni.Nedopustivo je da škola ne postupa prema svim učenicima na isti način i da pravila ne važe za sve isto.Nedopustivo je da se sve više neguje bahatost,netolerancija kod učenika od strane nastavnika i njihovih nadležnih.Nedopustivo je što su u prosvetu ušetale osobe kojima je dete samo broj.Nedopustivo je da se ističe samo roditelj za sve je kriv.On je pre svega u mnogim situacijama nemoćan...

(subota, 27. apr 2019, 03:18) - anonymous [neregistrovani]

To dete

Je bilo nesrecno na neki nacin pa je dovelo do takvog ponasanja. Ispisivanje je greska. Njemu je bila potrebna pomoc i uput na pravi smer. Mozda ste sasekli talent koji poseduje a jos nije otkriven, a koji ce previse kasno stici da bi se razvilo u pravo obrazovanje.

(četvrtak, 25. apr 2019, 06:50) - anonymous [neregistrovani]

Misljenje

Izlaganje ovog gospodina je jos jedan dokaz za koliko je nase zakonodavstvo "promasilo temu", zargonom prosvetara receno. Sa idejom da se posto-poto prate "demokratski" trendovi i ozakone prava deteta, nije se uzela u obzir strasna i tuzna cinjenica erozije sveopste kulture i mentaliteta mladih u Srbiji!
Zahvaljujuci nedorecenostima nakaradnih zakona, deca su postala svesna sopstvene "nedodirljivosti" i smatraju da im je sve dopusteno, pa pored verbalnog i fizicko suprotstavljanje prosvetnim radnicima, jer im "niko nista ne moze" i "zakon ih stiti"!
U konkretnom slucaju, prosvetno lice besprekorne karijere je sebi upropastilo sve to zahvaljujuci neopravdanoj bahatosti i aroganciji ucenice koja je zbog svog nerada zasluzeno dobila nisku ocenu i to pokusala da promeni, ne ponovljenim testom ispred komisije, kako nalazu pravila, vec najpre verbalnim a nakon toga i fizickim pritiskom na svog predavaca!!!
Deca su neispisane knjige, i u kakve ce osobe stasati, zavisi najpre od njihove porodice a zatim mozda u jos vecoj meri od sistema obrazovanja, koji ocigledno sa ovakvim zakonima gde je deci sve dopusteno, nema sanse da da pozitivne rezultate. Nazalost, iz slepog poslusnistva diktata sa strane ili cak pomodarstva, zakonodavci su omanuli sto ce se tek odraziti u buducnosti na "zdravlje" cele nacije.

(sreda, 24. apr 2019, 22:51) - anonymous [neregistrovani]

Није просвета у лошем стању...

...него је општа култура једног дела друштва кренула странпутицом. Примера за ерозију културе друштва има колико год хоћете. Свака част оним деловима и члановима друштва који бију непрекидну жестоку битку за одбрану културе и морала. Стање друштвене културе се апсолутно одражава и на стање културе у школама и факултетима.
Дакле, просвета је једно, а култура ученика и просветних радника је друго. Просвета не може ко зна колико надоградити/унапредити културу индивидуама које су у дефициту у погледу културе и у срединама где култура не представља приоритетну вредност.
Најпре треба променити норме и схватања друштвеног понашања (а то тренутно спада у научну фантастику), па тек онда прозивати просветаре.

(sreda, 24. apr 2019, 21:51) - anonymous [neregistrovani]

Sistem pravi greške.

Deca se pogrešno uče. To su Beli medvedi. Kada taj prezaštićeni beli medved naiđe na drugog belog medveda, nastane haos. Profesorima u osnovnoj školi treba povećati ovlašćenja. Deca se moraju oštrije kažnjavati, ali i više pohvaliti za ono što dobro urade.

(sreda, 24. apr 2019, 21:51) - Gradjanin [neregistrovani]

Ujedinite sindikat

Uslovi prosvetnih radnika postaju nepodnosljivi.
I bas zbog toga, drzava treba da obezbedi, povecanje plate 100 % , beneficirani radni staz.

(sreda, 24. apr 2019, 21:26) - anonymous [neregistrovani]

Novosadjanin

Mislim da od kad postoji skolstvo u Srbiji postoji i izvesna doza disciline u skolama , to ce vam reci i vasi roditelji , babe i dede. Deca su sama po sebi u svakoj generaciji nestasna i pogotovo ima onih kojima se recima ne moze usaditi disciplina i tu je uvek postoja strozija mera. To sto danas nazivaju nasiljem u mojoj porodici i ljudima oko mene naziva se vasptanje. Nedopustivo je da se maloletno lice obraca profesoru i nastavniku sa "VI" i da podize ton i vredja tog istog predavaca a to je nazalost postala svakodnevnica u skolama. Treba profesore malo zastiti u nasoj prosveti od bahate dece.

(sreda, 24. apr 2019, 21:16) - anonynepravdamous [neregistrovani]

Nepravda

Zasto govorite o rasulu u prosveti.Nije tacno.prosvetari su tu da decu obrazuju i da kroz to obrazovanje ih vaspitajuu tom smislu.Ne razumem zasto neko porodicu stavlja na drugo mesto
.lekari govore da se dete vaspitava od momenta rodjenja i to je zaista tacno e pa dragi moji dete polazi u skolu sa 7 godina. znaci temelj vaspitanja je porodica i ona je ta koja vaspitava svoju decu.porodica mora imati nadzora nad svojom decom moraju voditi brigu i uloziti maksimum snage i ljubavi u njihovo vaspitanje.
Drugo danas deca imaju sva prava cak i da se bahato ponasaju prema svojim profesorima u skoli sto naravno ne dobusta batine ili samaranja ali ne sme se dopustiti ni bahatost dece.Mora se znati ko je ucenik a ko profesor.na tu temu po meni treba otvoriti javnu raspravu jer ovakvi postupci u skolama gde izmedju njih nema drugarstva vec caruje nasilnistvo bockanje nozicima i mnogo jos negsativnih stvari koja deca donose iz i od kuce.Sve je verujte na roditeljima.

(sreda, 24. apr 2019, 21:06) - Draško [neregistrovani]

Problemi...

Da bi neko predavao u osnovnoj školi mora da ima zvanje mastera (300 ECTS) kao da je naučnik, a ne samo edukator i vaspitač. Jedna greška (šamar ili slično) i otkaz, sa gubitkom licence, bez mogućnosti zapošljavanja u prosveti Srbije. Pošto je diploma specifična to znači da je profesor ostao bez zvanja, a pet godina studiranaj je bačeno. A lekar, apotekar, pekar, automehaničar, oficir, ekonomista, političar... kad pogreše, nikom ništa. Pisanje dokumentacije za časove je posao na nivou pisanja završnog rada na faksu. Administracija uguši prosvetu. Samo se piše i piše. A onda pedagozi, direktori i inspektori stave naočale pa to stručno pregledavaju i ocenjuju. U toku školske godine profesor potroši se 4 mile A4 papira i toner štampača. Zar nije jednostavnije testirati učenike elektronski iz svih nastavnih predmeta i sve će biti jasno.

(sreda, 24. apr 2019, 20:51) - anonymous [neregistrovani]

Nije a?

Tesko je vec par decenija..