Avionske nesreće – isti tip aviona i scenario, dominantan ljudski faktor

Pad aviona "Etiopijan erlajnsa" znači da bi ta kompanija trebalo da prizemlji celu flotu i napravi ozbiljnu analizu nesrećnog događaja, kaže profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Petar Mirosavljević. Gostujući u Beogradskoj hronici, rekao je da je kod saobraćajnih nesreća dominantan ljudski faktor.

Profesor Petar Mirosavljević objašnjava da se iz iskustva akcidenata i događaja opasnih po bezbednost vazdušnog saobraćaja pokazuje da, kad se pojave dva ili tri slična događaja, kao što je ovaj događaj i pad aviona "Lajonera", koji se desio u oktobru prošle godine, a to je isti tip aviona, isti je i scenario dešavanja.

"Na prethodnom letu su imali incidente. 'Etiopijan erlajns' je prijavio da je prethodnog dana na istom tom avionu bio izuzetno turbulentan, nestabilan let. Taj avion je sutradan pao", naveo je Mirosavljević.

Putnici su, kako je rekao, prijavili da je bilo kao na toboganu, da je došlo do nekontrolisanog gubitka visine i da su jedva uspeli da se prizemlje. 

"To nije uobičajeno. Avion mora da se vrlo detaljno pregleda i da se naprave ozbiljne analize. Ako se već znalo za incident sa avionom 'Lajon era', onda se prizemlji cela flota, da bi se videlo šta se dešava", tvrdi Mirosavljević. 

Prema njegovim rečima, posle pada jednog aviona pedesetih godina, uvedena je kontrola zamora materijala.

"Tada je uvedena i kontrola zamora materijala na strukturi aviona. To je jedan od sistema uvođenja kontrole aviona", ističe Mirosavljević.

Profesor Mirosavljević objašnjava da crna kutija donosi dosta podataka, ali ne i sve podatke.

"Crna kutija beleži nekoliko parametara leta – poniranje, brzinu, a ne sve vitalne funkcije aviona. Imate nekih tridesetak parametara koje dobijate. Na osnovu toga i na osnovu snimača i tonova u pilotskoj kabini morate da sklopite scenario šta se tu dešavalo. Nemamo, nažalost, video-zapis. Iz tonova i zvukova koji su karakteristični za avijaciju saznajemo šta se dešava. Da li su se pilot i kopilot pripremili, da li su umorni, šta se dešavalo, to saznajemo iz crne kutije", naveo je Mirosavljević.

Kako teče veštačenje? 

Avione kao što je "boing 737" imate svuda u svetu i njima su transportovane milijarde putnika, kaže Mirosavljević. 

"Dešavaju se kvarovi. Trebalo bi prizemljiti flotu, proučiti šta se dešava, posvetiti se tome, pa i probati na simulatoru", istakao je Mirosavljević.

Jedno od veštačenja na kojima je radio trajalo je, naglašava, čitavih 14 godina. 

"Na kraju sam ja posle šest veštaka dao mišljenje koje je prihvaćeno na sudu. Radilo se o avionu koji je pravljen ručno. Morali ste da napravite avion na simulatoru, pa da naučite da letite na tom avionu, pa da dokažete šta se desilo. Nemamo nijedno dosad nerešeno veštačenje. Sva sredstva smo iskoristili na fakultetu i došli smo do rešenja", pojašnjava Mirosavljević.

Prema njegovim rečima, u saobraćajnim nesrećama dominantan je ljudski faktor.

"Kvalitet materijala je veliki, sistemi su veliki i kvalitetni. Ali ljudska priroda je neverovatna", dodaje Mirosavljević.

Kada leti, o letu uopšte ne razmišlja, rekao je Mirosavljević.

"Znam da nema problema, znam da su piloti kvalitetni. Znam veliki broj posada i kontrola leta. Znam celu situaciju i da smo izuzetno bezbedna zemlja kada je u pitanju bezbednost saobraćaja i mislim da će tako ostati i u narednim decenijama", zaključio je Mirosavljević.

broj komentara 4 pošalji komentar
(ponedeljak, 11. mar 2019, 23:46) - anonymous [neregistrovani]

Kakav zamor materiala

Kad su u pitanju novi avioni...ali su ipak mozda to u sustini avioni sastavljeni od delova starih i remontovanih aviona. Pre bih rekao da nesto opasno nije u redu sa senzorikom i automatikom aviona.

(ponedeljak, 11. mar 2019, 22:44) - anonymous [neregistrovani]

Turska Avio Kompanija

Iste takve turbolencije su se desile i turskom avionu pre nekoliko dana kada je povredjeno 30 putnika, avion je bio Boing 777.

(ponedeljak, 11. mar 2019, 22:25) - anonymous [neregistrovani]

Ljudski faktor

Dominantan je ljudski faktor, da, a u ovom slucaju to su oni ljudi koji su pravili avion. Tako barem izgleda. Kad se crne kutije preslusaju, valjda cemo poblize znati zasto.

(ponedeljak, 11. mar 2019, 20:42) - anonymous [neregistrovani]

oba aviona su bila stara par meseci

Oba aviona koji su se srusila u zadnjih 5 meseci Indonezanski I Etiopski su Boing maxi 8 Kina I druge zemlje su odmah prizemile tu flout Akcije Bojinga su danas pale Sve govori da je kvalitet tih aviona problematicana