Uvoz polovnjaka bez ekološke takse – velika šteta

Za pet godina, gotovo pola miliona automobila uvezeno je u Srbiju većinom na fizička lica, bez plaćanja ekološke takse, a ta navika nastavlja se i u ovoj godini. Pored materijalne, velika je i ekološka šteta. Uvoznici novih automobila kažu da bi zagađivači prema stepenu zagađenja trebalo da plate i taksu.

Država Srbija je prošle godine na 141 hiljadu uvezenih polovnih vozila izgubila 21 milion evra ekološke takse jer su ta vozila umesto preko firmi uvezena na fizička lica.

Reč je i o gotovo 210 miliona tona uvezenog otpada jer više od 60 odsto tih vozila ima standard euro 3 i većina ne može da se registruje na teritoriji EU odakle najčešće dolaze.

Kod nas ta vozila nastavljaju da rade, iako njihovi izduvni gasovi, na primer u Beogradu, doprinose 14 puta većoj zagađenosti od dozvoljene.

"Činjenica je da se u Beogradu već dve godine registruje oko 50.000 novih automobila godišnje i to jeste problem za grad. To je trend koji se nastavlja i ove godine", rekao je zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

Uvoznici novih vozila kažu da oni moraju da uvoze standard euro 6 i godišnje pored toga plate oko četiri miliona evra ekološke takse. Nema dugo najavljivane promene zakona da se zagađivači kazne, a oni koji ne zagađuju nagrade.

Uvoznici novih vozila tvrde da bi i polovna vozila morala da plaćaju ekološku taksu. To i sada zakonski iznosi 100 evra po toni uvezenog automobila, ali se ta uredba vešto izbegeva. Taj novac trebalo bi da se koristi za recikalažne centre koji treba da ekološki unište veliki broj vozila koja će ostati van upotrebe narednih godina.

Pored toga, nema subvencija države za kupovinu električnih i hibridnih vozila, tako da su rezultati razvoja ekološke svesti veoma niski.

Predsednik Udruženja uvoznika novih vozila Miloš Petrović rekao je da od početka proizvodnje, u Srbiji ima jedva 120 električnih i oko 350 hibridnih vozila. 

"Nadam se da će rast električnih i hibridnih vozila biti sve veći a samim tim država mora to da prati sa električnim punjačima i sa regulativom bez koje se neće moći", dodao je Petrović.

Ako nastavimo ovim tempom uvoza polovnih vozila bez kontrole izduvnih gasova, u velikim gradskim gužvama narocito leti kada nema vetra, vazduh se može toliko zagaditi da bude opasan po zdravlje ljudi. Stručnjaci kažu da se nešto pod hitno mora promeniti i u zakonu, ali i u svesti nadležnih da ne bismo doziveli sudbinu Skoplja ili Sarajeva gde su uvedene restrikcije saobraćaja.

Број коментара 9

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 20. април 2024.
5° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво