Uvoz polovnjaka bez ekološke takse – velika šteta

Za pet godina, gotovo pola miliona automobila uvezeno je u Srbiju većinom na fizička lica, bez plaćanja ekološke takse, a ta navika nastavlja se i u ovoj godini. Pored materijalne, velika je i ekološka šteta. Uvoznici novih automobila kažu da bi zagađivači prema stepenu zagađenja trebalo da plate i taksu.

Država Srbija je prošle godine na 141 hiljadu uvezenih polovnih vozila izgubila 21 milion evra ekološke takse jer su ta vozila umesto preko firmi uvezena na fizička lica.

Reč je i o gotovo 210 miliona tona uvezenog otpada jer više od 60 odsto tih vozila ima standard euro 3 i većina ne može da se registruje na teritoriji EU odakle najčešće dolaze.

Kod nas ta vozila nastavljaju da rade, iako njihovi izduvni gasovi, na primer u Beogradu, doprinose 14 puta većoj zagađenosti od dozvoljene.

"Činjenica je da se u Beogradu već dve godine registruje oko 50.000 novih automobila godišnje i to jeste problem za grad. To je trend koji se nastavlja i ove godine", rekao je zamenik gradonačelnika Goran Vesić.

Uvoznici novih vozila kažu da oni moraju da uvoze standard euro 6 i godišnje pored toga plate oko četiri miliona evra ekološke takse. Nema dugo najavljivane promene zakona da se zagađivači kazne, a oni koji ne zagađuju nagrade.

Uvoznici novih vozila tvrde da bi i polovna vozila morala da plaćaju ekološku taksu. To i sada zakonski iznosi 100 evra po toni uvezenog automobila, ali se ta uredba vešto izbegeva. Taj novac trebalo bi da se koristi za recikalažne centre koji treba da ekološki unište veliki broj vozila koja će ostati van upotrebe narednih godina.

Pored toga, nema subvencija države za kupovinu električnih i hibridnih vozila, tako da su rezultati razvoja ekološke svesti veoma niski.

Predsednik Udruženja uvoznika novih vozila Miloš Petrović rekao je da od početka proizvodnje, u Srbiji ima jedva 120 električnih i oko 350 hibridnih vozila. 

"Nadam se da će rast električnih i hibridnih vozila biti sve veći a samim tim država mora to da prati sa električnim punjačima i sa regulativom bez koje se neće moći", dodao je Petrović.

Ako nastavimo ovim tempom uvoza polovnih vozila bez kontrole izduvnih gasova, u velikim gradskim gužvama narocito leti kada nema vetra, vazduh se može toliko zagaditi da bude opasan po zdravlje ljudi. Stručnjaci kažu da se nešto pod hitno mora promeniti i u zakonu, ali i u svesti nadležnih da ne bismo doziveli sudbinu Skoplja ili Sarajeva gde su uvedene restrikcije saobraćaja.

broj komentara 10 pošalji komentar
(utorak, 26. feb 2019, 15:29) - Pera [neregistrovani]

Pravda

Kroz cenu goriva izdvaja se ekološka taksa. Dosta harača.

(utorak, 26. feb 2019, 15:07) - Ivan [neregistrovani]

Samo loša propaganda

U EU može da se ocarini i registruje bilo šta pa i automobil, čak i da je 100 godina star, mora biti tehnički ispravan i to je to, jedino nas balkan izmišlja vruću vodu, lično radim sa automobilima, iz Nemacke u Švajcarsku uvozim polovnjake bez obzira na godište, moraju samo proći tehnićki pregled

(utorak, 26. feb 2019, 14:54) - anonymous [neregistrovani]

Није ствар само у мотору већ и колико се возило користи

Колико ставите у резервоар, толико издувате кроз ауспух. Порез на загађење се ставља или на цену наточениог литра или по километражи на техничком. Све остало је немериво и само је изговор за намет.

(utorak, 26. feb 2019, 14:49) - anonymous [neregistrovani]

Naslov

Mislim da je rano za ovu temu jos uvjek.Narod nema para za euro 6 i svi se protezu koliko su dugi.Kad se podigne standard zivota onda se moze pricati o ovoj temi.Mislim da su veci zagadjivaci oni koji loze stare gume i smece tokom grejne sezone i na to bi vise trebalo da se obrati paznja i da se kontrolise sve to.

(utorak, 26. feb 2019, 13:53) - anonymous [neregistrovani]

Odnos

Ovakav odnos prema narodu ne bi imali ni kolonisti kakav ima nasa vlast.Mi se borimo za goli opstanak a oni pricaju o evro 6.To je samo za onih 1%.Vi ljudi niste svesni dokle smo mi dogurali.A i ovaj sto nece da truje svoju decu pa ce da vozi biciklo.

(utorak, 26. feb 2019, 13:22) - Markovljev [neregistrovani]

Jedan odgovor

Ne poznajem toliko Zakone pa neznam kakva je razlika ako auto uvozi firma ili pojedinac.Po meni se stalno radi o jednom istom vozilu, pa ili ispunjava Zakonske uslove za korištenju u saobraćaju ili treba da plati ekološki porez.Zakon je zakon i treba da važi za sve jednako, a ako neželimo da trujemo svoju decu još više nego što se truju posledicama 1999 godine, onda se ne pitajte demagoški:Kako do vozila?Radije peške i gradskim prevozom ili biciklom, nego da budemo besplatno odpadno dvorište Nemačke i ostalih zemalja zapada.

(utorak, 26. feb 2019, 13:13) - Ivan [neregistrovani]

Sto je najgore

Kupovina novih kola sa beskamatnim kreditima od 3 godine uopste nisu skupa, u odnosu na polovne krseve, a imate 3-5 godina garanciju u fulu. Nego, prosecan Srbin ce pre da vozi krs od voklsvagena ili audija (naravno, karavan, sta drugo?) nego novu Daciju. Iskreno se nadam da ce drzava ostrije da reaguje prema uvoznicima olupina iz EU.

(utorak, 26. feb 2019, 12:58) - Sasa [neregistrovani]

Iskreno

Ja u Italiji imam auto 21 godinu ,euro 0 i registrujem ga bez ikakvih problema ! Radim kao auto mehanicar u Audiju i iskreno vam mogu reci da manje vise zagadjuju svi isto a pogotovo automobili sa dizel motorima cak i najnovije generacije . Kod benzinaca je stvar u motoru, ili je motor dobar tj dobro sagoreva ili je los ....euro 1,2,3,4, itd su izmislile auto kuce Samo da bi ljude terali da kupuju nova auta inace razlika izmmedju jednog euro 0 i jednog euro 5 benzinca ukoliko je zdrav motor gotovo ne postoji ! Ko ne veruje neka pogledajte dijagram starog auta i novog na kontroli izduvnih gasova....pametnom jasno o kakvoj se igri radi !

(utorak, 26. feb 2019, 12:58) - Sasa [neregistrovani]

Iskreno

Ja u Italiji imam auto 21 godinu, euro 0 i registrujem ga bez ikakvih problema!Radim kao auto mehanicar u Audiju i iskreno vam mogu reci da manje vise zagadjuju svi isto a pogotovo automobili sa dizel motorima cak i najnovije generacije.Kod benzinaca je stvar u motoru, ili je motor dobar tj dobro sagoreva ili je los ....euro 1,2,3,4, itd su izmislile auto kuce samo da bi ljude terali da kupuju nova auta inace razlika izmedju jednog euro 0 i jednog euro 5 benzinca ukoliko je zdrav motor gotovo ne postoji!Ko ne veruje neka pogledajte dijagram starog auta i novog na kontroli izduvnih gasova....pametnom jasno o kakvoj se igri radi !

(utorak, 26. feb 2019, 12:46) - anonymous [neregistrovani]

Једно питање

Јок сад да забраните увоз половњака од стране физичких лица. Не, сад мора фирма, нису овде у питању екологија и здравље већ поједини опет да нас деру. А и господо одакле да купимо нови ауто само ми то објасните.