Srbiji nedostaje 5.000 profesionalnih vozača, sve više penzionera za volanom

U Poslovnom udruženju drumskog saobraćaja Srbije kažu da bi gradski saobraćaj u velikim centrima već sledeće godine mogao biti obustavljen zbog nedostatka vozača. U Srbiji je borba za vozače već počela. Strane agencije organizuju zapošljavanje i dobijanje licenci u Sloveniji i Hrvatskoj gde već radi nekoliko hiljada naših vozača. Mesečno se može zaraditi i po nekoliko sadašnjih plata pa nije ni čudo što naši penzioneri voze autobuse u Beču ili Minhenu i Ljubljani.

Sledeća godina će biti prelomna kažu stručnjaci jer već na proleće naši profeisonalci dobijaju takozvani evropski sertifikat o stručnoj osposobljenosti, koji uz dozvolu boravka automatski znači mogućnost odlaska u neku od zemalja Unije na rad.

Nemačka se sprema da tokom sledeće godine prihvati tri miliona radnika, od čega će više od 30 odsto biti iz saobraćajne struke. Takva seoba radne snage dovešće do boljeg vrednovanja ovog zanimanja na našem tržištu što domaći poslodavci ne mogu da plate i da ostanu konkuretni.

"Uz stalno poskupljenje goriva, koje se tiče i gradskih i međunarodnih prevoznika sigurno je da prostor za plaćanje vozača i radne snage je sve manji. To će sigurno da proizvede problem", smatra Dušan Nikolić iz Udruženja prevoznika u Privrednoj komori Srbije.

Kod nas većinu autobusa i kamiona voze penzioneri, a o tome govori podatak da zaposleni u drumskom saobraćaju u proseku imaju 55 godina, a dešavalo se da po ugovoru o delu budu angažovane i osobe starije od 70 godina.

"Radio sam do 65 godina dok nisam stekao starosnu penziju, nastavio sam odmah u firmi raditi, napravio ugovor sa poslodavcem, moje kolege odalze u Hrvatsku, Sloveniju Nemačku", rekoa je Jovica Milanović, vozač u međunarodnom transportu.

U auto-školama kažu da ne mogu da nađu instruktore za C, D i E kategoriju što će dodatno izazvati problem.

"To je već možemo reći kritična situacija, jer instruktora za velike kategorije praktično nema. To je neka stara generacija koja sada obučava, kada oni odu u penziju ne znam ko će obučavati", istakao je Marko Manojlović iz Auto-škole "10 plus".

Vlasnici firmi za prevoz traže da se granica za polaganje za C i E kategoriju spusti na 18 godina a za D i E na 20 godina. Time bi godišnje mogli da dobijemo i do 2.000 mladih vozača. U ceo proces treba da se uključi i Vojska Srbije kroz služenje vojnog roka time bi mogli da dobijemo jos 500 kvalifikovanih vozača godišnje.

broj komentara 17 pošalji komentar
(ponedeljak, 15. okt 2018, 08:48)
Goran [neregistrovani]

Ima vozaca

Samo vi dignute plate dnevnice prijave na ono što sam zaradio a ne na minimalac pa ce biti vozača to je jedini problem u ovoj struci a ne da radimo za portirsku platu

(nedelja, 14. okt 2018, 17:39)
anonymous [neregistrovani]

vozaci i trafikanti

Srpske porodice su prepolovljene,i obicno ih cine samci.Kad samac radi za 30.000 dinara platu,mora da racuna da mu za racune ode 100 evra,a za hranu ostatak.Takvima je bolje da ne rade vec da odu u zatvor i da ih drzava izdrzava da im obezbedi smestaj i hranu i da ne rade. A sta reci tek za penzionere koji izdvajaju pare i za lekove?Naravno da svako mo moze bezi odavde iz Sebije na zapad gde nema prevelikih pritisaka i gde ima vise prostora za zivot i novac.Vozaci autobusa bi trebali da imaju plate od 1000 evra minimalno,i to ne samo oni,vec svi zaposleni barem u pola manje plate nego na zapadu, a ne 10 puta manje plate nego na zapadu.Sramota.

(nedelja, 14. okt 2018, 17:08)
anonymous [neregistrovani]

zar je moguće

da se Srbija sad setila da joj nedostaje 5000 vozača. Sad kad su svi otišli za inostranstvo.Uskoro će nedostajati bravara, pekara, zidara lekara itd. Morace da se zapita Srbija zašto je to tako. Zašto sada kad plate i penzije nikad nisu bile veće.

(nedelja, 14. okt 2018, 13:22)
Samo zakon [neregistrovani]

Moze dovesti u red

Vlasnici ako zele da im vozaci ostanu u Srbiji moraju da urade sledece:Petodnevna radna nedelja,Postovanje upravljanja od 9 sati dnevno,plata kao u Sloveniji,Povracaj dela pdv za koriscenje nafte,smanjenje zahvatanja za firme cije je sediste u Srbiji zbog odrzavanja vozila,repromaterijala.Da se kamioni ne voze vikendom to moze jos samo kod nas i u BiH CG i MK.Vikend sluzi za odmor.Ako zelite veci profit platite drzavi porez ili sami vozite.Bez ovih stvari dzaba ste krecili.

(nedelja, 14. okt 2018, 13:12)
anonymous [neregistrovani]

Rešenje

Smanjite plate političarima, administrativnim radnicima po raznoraznim izmišljenim funkcijama i platite profesije pošteno i ljudi onda neće odlaziti u inostranstvo. Ovo ne važi samo za vozače nego i za druge struke koje su bitne za funkcionisanje društva kao što su medicinski radnici, tehničke struke itd...

(nedelja, 14. okt 2018, 13:06)
anonymous [neregistrovani]

Pitanje?

Ko je to spreman da vozi kamion C kategorije za 35000 dinara mesečno i da još pored toga radi na utovaru i istovaru, brine o dokumentaciji preuzete i predate robe, brine o ispravnosti i čistoći vozila itd.? Toliko zarade ljudi u trafikama što može da radi svako, za razliku od vožnje kamiona!?

(nedelja, 14. okt 2018, 12:53)
anonymous [neregistrovani]

Divno

Biroi rada krcati nezaposlenima
A nedostaju radnici.
Gde ode onaj 1% doprinosa za nezaposlene
Šta to beśe prekvalifikacija ili ti dopunsko obrazovanje

(nedelja, 14. okt 2018, 12:26)
Dragan [neregistrovani]

Vozac

Velika odgovornost za nikakve pare.

(nedelja, 14. okt 2018, 12:04)
anonymous [neregistrovani]

Šoferska je tuga pregolema

ako im fale vozači onda ce morat da nađu prostora za povećanje plata ako žele da imaju iste a to je i tržišna logiika čim je nešto u defiicitu to je i skupo. vreme je da politicari i biznismeni plate već jednom poštenog i namučenog radnika koji im donosi profit jer je definitivno sigurno da niko sa strane neće doći da radi pod takvim uslovima

(nedelja, 14. okt 2018, 11:54)
Neša [neregistrovani]

Ah...

Višedecenijska negativna selekcija, obrnuta piramida, sistem koji je, zapravo, antisistem. I, šta biste na kraju, pozitivne rezultate!?