Istorijski spomenici kao modne piste – skrnavljenje ili edukacija

Početkom meseca modna kuća iz Čačka snimila je reklamne fotografije u spomen-kompleksu na Kadinjači. Iako su dobili odobrenje, javnost je burno reagovala smatrajući da je neprimereno snimati pored posmrtnih ostataka heroja.

Nakon objavljivanja fotografija nove kolekcije snimljenih na Kadinjači, koje su naišle na negodovanje, modna kuća iz Čačka odgovara da je napravila pristojan katalog. Imali su, kažu, još jedan cilj.

"Da se istorijskog spomenika sete ne samo 29. novembra, kad se tamo ode i neko cveće položi. Suština je da bude mesto sećanja, a ne zaborava", kaže Jelena Karanac iz čačanske modne kuće.

Poštovali su proceduru. Dobili su dozvolu od Narodnog muzeja Užice, koji brine o Memorijalnom kompleksu.

"Dogovor je bio da sve vreme snimanja editorijala kustosi budu tu. Oni su pratili svaki naš korak. Naravno da nismo slikali na kosturnici", navodi Jelena Karanac.

Spomenik, pod kojim je kosturnica boraca poginulih na Kadinjači 1941, od početka godine posetilo je 20.000 turista. Da ih bude više, mogu doprineti i nove fotografije, smatraju u Muzeju.

Kadinjača nije fotografima prvi put inspiracija. I osamdesetih su modne kompanije snimale kataloge u okviru kompleksa.

"Tako da smo zaključili da vršimo promociju zlatiborskog kraja, spomen-obeležja, kulturnog dobra, kulturnog spomenika. Nismo videli ništa loše u tome. To su fotografije gde nema nikakvih vulgarnosti", napominje Slavica Stefanović iz užičkog Narodnog muzeja.

"U najmanju ruku je nepristojno" 

Iako su saglasni da vulgarnosti nema, fotografi osporavaju slikanje na istorijskom brdu kod Užica.

"Što se tiče tih sakralnih mesta i mesta kulture, sem manastira, ne fotografišem. Groblja i mesta gde su ljudi stradali to ne ide da se fotografiše", smatra fotograf Miodrag Grujić.

Za istoričare to je u najmanju ruku nepristojno.

"Logično je, pristojno je da na grobljima, na kompleksima koji imaju taj sadržaj, gde počiva neko, ne vršimo određene aktivnosti koje nisu primerene. Modni editorijal je apsolutno neprihvatljiv iz profesionalnog ugla, iz etičkog ugla i iz ljudskog ugla", napominje istoričar Dejan Ristić.

Možda ovo snimanje ne bi izazvalo toliku pažnju da se nedavno nije dogodilo nešto slično kada je australijska kompanija koja prodaje naočare snimila spot u Jasenovcu.

"Oni su momentalno povukli te sadržaje i javno se izvinili. Donedavno su u Jajincima vožene moto-trke, roštiljalo se za Prvi maj... Sa time se, na svu sreću, prestalo", dodaje Ristić.

Istoričari traže odgovornost. Kažu da ćemo, ako se nastavi sa tom praksom, sutra možda videti zabave na Kajmakčalanu.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 19. септембар 2024.
15° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи