Kako ispravne carinske plombe postaju neispravne

Zbog navodno neispravnih carinskih plombi, srpski vozači plaćaju ogromne kazne na granici sa Hrvatskom, a taj problem nemaju ni u jednoj drugoj državi. U Upravi carina tvrde da nije sporan kvalitet plombi i to će, kažu, dokazati. Više sumnjaju u namere suseda, nego u plombe.

Šestodnevno čekanje na hrvatskoj granici i kazna od 2.800 evra – toliko je, navodno, neispravna carinska plomba koštala jednog vozača iz Srbije.

"Hrvatski carinici nasilno cimaju plombu u suprotnom smeru, poneka pukne, ukoliko dođe do pucanja stavljaju svoje obeležje, a ako otvore – kazne vozača", objašnjava jedan auto-prevoznik.

Isto se, tvrdi naš sagovornik, dešava i strancima koji robu tovare u Srbiji. Problemu prethodi stroga procedura: plombu postavlja i proverava domaći carinik. One koje ne prođu test, a ima ih oko dva odsto, povlače se iz upotrebe.

"Te plombe postoje od 2015. godine, nama Evropska komisija nikakvu primedbu nikada nije dala za carinsku plombu, pa valjda bi se nekad pojavilo nešto što nije u redu", smatra Sonja Lazarević iz Uprave carina.

Da ispravno u Srbiji postaje neispravno nekoliko stotina kilometara dalje, svedoče u udruženju "Međunarodni transport".

"Imamo svakodnevne pozive naših članova koji se žale da im je silom, pajserom ili na drugi način oštećena plomba i traženo je da se plati kazna. Pa pošto su neki odbili da plate kaznu, neki srpski šoferi su sada i u hrvatskom zatvoru", kaže Neđo Mandić iz Udruženja "Međunarodni transport".

Zatvorska ili novčana, kazna je bez carinskog prekršaja, makar po srpskim propisima. U svim spornim slučajevima utvrđeno je da se roba u kamionu slaže sa carinskim listom.

"Svaka malverzacija sa plombom se vrši da biste vi uradili neku drugu malverzaciju sa robom. Iz svih ovih primera koje smo dobili, shvatili smo da nijedna druga malverzacija nije izvršena", ističe Rade Knežević iz Uprave carina.

Dok prevoznici svedoče o stotinama slučajeva, Uprava carina kaže da joj se obratilo njih nekoliko. Podaci Carinske uprave Hrvatske su na pola puta.

"Tokom poslednja tri meseca zabeleženo je 130 oštećenja carinskih obeležja (...) od čega se 35 slučajeva odnosi na carinske plombe. Od toga je 15 carinskih plombi Republike Srbije", navodi se u saopštenju Carinske uprave Republike Hrvatske. 

U međuvremenu, vozači čekaju zaštitu države i analizu kvaliteta plombi. Analiziraju se i ranije necarinske barijere suseda. Ministar trgovine podseća da Srbija nije izazvala nijedan trgovinski problem u regionu.

"Zato što želimo zaista stvaranje zajedničkog ekonomskog prostora u regionu, ali što više govorimo o tome, imamo više vancarinskih barijera ne samo od Hrvatske nego i od drugih država u regionu", objašnjava ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić. 

Nekada je, objašnjava, reč o političkim odlukama, a nekada o interesnim lobijima kojima ne odgovara tržišna utakmica.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 22. септембар 2024.
18° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи