Kolektivna zaštita potrošača od penala mobilnih operatera

Operateri mobilne i fiksne telefonije, kablovski i internet provajderi više neće moći da naplaćuju penale za prevremeni raskid ugovora sa korisnicima, što im je naložilo Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija posle uočenih nepravilnosti na tržištu.

Dešavalo se da korisnik potpiše ugovor na dve godine, a da posle dva meseca želi da ga raskine zbog bolje ponude. To i može, ali uz uslov da se prvo plate 22 preostale mesečne pretplate.

Tako su korisnici kažnjavani, a kompanije nevešto pokušavale da ih vežu za sebe. Prateći tržište, resorno ministarstvo pokrenulo je kolektivnu zaštitu potrošača. Uočene su nepravične ugovorne odredbe, jer obavezuju potrošača da plati naknadu koja znatno premašuje štetu koju trgovac trpi. Povređena su i načela jednakosti davanja između ugovorenih strana, kao i načelo savesnosti i poštenja.

"Trgovci, odnosno operatori su dužni da te nepravične ugovorne obaveze izbace iz pretplatničkih ugovora, da modele ugovora promene što praktično znači da će svi potrošači koji ubuduće budu zaključivali te ugovore biti oslobođeni obaveze da plaćaju štetu koja je očigledno nepravična. Takođe, ono što je dobro kada opšti uslovi budu izmenjeni, to je što se onda takve izmene odnose i na potrošače koji su i dalje u ugovornom odnosu, odnosno koji su ugovore zaključili pre dana donošenja ovog rešenja", objašnjava Stefan Cvetković iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.

Pitanje je, međutim, šta da rade potrošači utuženi pre donošenja novog zakona?

"Potrošači koji su eventualno utuženi po ovom ugovornom osnovu mogu da se pozovu na nepravične ugovorne odredbe i da stanu na stanovište da to značajno premašuje iznos pretrpljene štete i da se na taj način obeštete. U ovom trenutku moguće su jedino individualno pokrenute tužbe potrošača, a mi se zalažemo za vraćanje kolektivne tužbe gde bi na efikasniji način veliki broj potrošača, bez da individualno ulaze u sudski postupak, mogao da bude obeštećen", kaže Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Ova promena neće ići ni brzo ni lako kažu nadležni. Potrošači jesu ekonomski slabija strana, ali trgovci ulažu u uslugu, računaju na prihode i snose štetu nakon raskida ugovora.

U budućem zakonu o elektronskim komunikacijama tražiće se najbolje rešenje koje otklanja nesrazmeru prava i obaveza. Evropska praksa potrošačima ostavlja izbor - ili da vrate iznos popusta koji su ostvarili zbog zaključenja ugovora na određeno vreme, ili da plate iznos svih preostalih rata do isteka ugovora, od dana raskida ugovora.

broj komentara 9 pošalji komentar
(utorak, 10. jul 2018, 14:09) - anonymous sasa [neregistrovani]

Gde je tu drzava

Zato i pitam zašto država dozvoljava takve ugovore i ovo društvo za zaštitu "potrošaća"!

(utorak, 10. jul 2018, 13:17) - anonymous [neregistrovani]

Re: Penali

Vidi se da nisi čitao ugovore. Nikad ti oni ne naplaćuju nikakvu uslugu, nego nešto bezveze. Recimo, kod kablovskih operatera ne plaćaš ti za gledanje nekog programa. Pa da možeš da ih tužiš kad ukidaju programe ili menjaju pozicije. Ne, ti plaćaš samo "održavanje mreže". Naravno, to ne znači ama baš ništa. Tačnije, dok mreža postoji, u vidu razvučenih kablova, oni su svoju ugovornu obavezu ispunili. Ako nikad nikakav signal ne prođe kroz tu mrežu ti i dalje nemaš osnova da ih tužiš, jer oni niti su obećali neki program niti su ugovorom preuzeli na sebe IKAKVU obavezu. 

(utorak, 10. jul 2018, 11:20) - anonymous [neregistrovani]

Nije baš tako

To bi bilo u redu kad bi potrošač učestvovao u pisanju ugovora.Toga naravno nema,dobiješ napisan ugovor i po principu uzmi ili ostavi,naravno potpišeš jer ti usluga treba.Konkurencija je slaba,ili se dogovaraju i imaju slične uslove,tako da odlazak kod drugog operatera mnogo ne menja u tvoju korist.

(utorak, 10. jul 2018, 11:13) - anonymous [neregistrovani]

Toga nema

Nema te stavke u ugovoru.Sve što može nakačili su korisniku,a oni ni za šta ne odgovaraju.Piše šta daju,ali nema nikakvih mera,ako to ne ispunjavaju.Uostalom kao i struja,internet,kablovska,fiksni telefon.Kada je davalac usluga obeštetio potrošaša ako par dana nije imao kablovsku ili telefon.Ni izvinjenje ne daju,a kad ih zovneš onda kažu podnesite prijavu.

(utorak, 10. jul 2018, 10:32) - Miodrag [neregistrovani]

Jeftino do telefona

Uz ugovor osim manje pretplate dobiju i telefon za 1 dinar a onda se predomisle!!!!!
Trebalo bi onda da plate deo cene za telefon

(utorak, 10. jul 2018, 10:18) - anonymous [neregistrovani]

datum

Od kad to važi i da li vazi i za nas koji smo potpisali ugovore pre godinu dana.

(utorak, 10. jul 2018, 10:14) - anonymous sasa [neregistrovani]

Penali

Kada ce trgovci poceti da placaju penale zbog neispunjavanja kvaliteta usluga koje su po ugovoru zakljucene!

(utorak, 10. jul 2018, 10:11) - Слободан [neregistrovani]

Снага уговора

Али чекајте, нико вас не приморава да потписујете двогодишњи уговор. Увек постоји опција без уговорне обавезе, са тим што оператери дају погодност (нижу претплату) ако се обавежете. Потпишеш двогодишњи уговор, да би добио погодност, а онда се три месеца касније предомислиш. Па ниси морао да потписујеш онда. Није ситуација баш црно-бела.

(utorak, 10. jul 2018, 09:39) - anonymous [neregistrovani]

Konačno

Da država zaštiti građane