Šta muči drumske prevoznike u Srbiji?

U Srbiji su sve traženiji profesionalni vozači autobusa i kamiona, a to odavno traje. Dodatni problem je što se sve više, ionako malobrojnih vozača, odlučuje za rad u inostranstvu.

"Autoprevoz" Čačak trenutno zapošljava 230 vozača, a do novih teško dolazi. Pamti vremena kada je u rezervi bilo i do njih dvadeset. Visina zarade ih najčešće odvraća, mada se prevoznici žale i na veći problem.

"Ono što je sada promenjeno jeste da zbog nedostatka dozvola mnogi naši transporteri otvaraju firme u Sloveniji i onda stvaraju ogroman sifon za vozače, odnosno za odlazak vozača i plašim se da će ta pojava u narednom periodu biti sve više izražena", objašnjava direktor "Autoprevoza" Čačak Aleksandar Petronijević.

To bi sprečila, kažu autobuski prevoznici, promena zakona.  

"Zakon kaže da vozač za polaganje D kategorije mora dve godine da ima C kategoriju. Zakonodavstva EU su odavno izbacila tu klauzulu, naše zakonodavstvo još uvek drži te dve godine što nas ometa da direktno pristupimo birou nezaposlenih i da im ponudimo stipendiranja i brzi priliv novih vozača", kaže Petronijević.

Da do njih teško dolaze kažu i privatni prevoznici.  

"Imamo problema oko raznih direktiva i kojekakvim ispunjavanjem uslova za vozače po novom zakonu sleduje SPS, odnosno profesionalna osposobljenost vozača i to će da košta vozače, bićemo u još većem problemu. Firme koje ne budu mogle da nađu nove vozače moraće da rasprodaju vozni park a to je problem za Srbiju, najveći devizni priliv je iz međunarodnog transporta robe i putnika", napominje predsednik Udruženja prevoznika MDT-sistem Ljubinko Zlatić.

Potražnja je velika, potvrđuju i u NSZ. Prošle godine do posla su najbrže dolazili vozači autobusa i teretnjaka.  

"U prošloj godini je bilo oko 2.600 prijavljenih potreba za zapošljavanjem od strane poslodavaca i gotovo svi su i zaposleni. Ono što poslodavcima može da smeta odnosno da bude problem prilikom zapošljavanja jeste da radnici ne poseduju neke dodatne veštine. Prema našim saznanjima, to je najčešće nepoznavanje nijednog stranog jezika", ističu iz NSZ.

Srpski vozači posao traže i lako ga dobijaju u Sloveniji, Hrvatskoj, Nemačkoj i skandinavskim zemljama. Tamo zarađuju tri puta više od prosečne plate vozača autobusa u Srbiji koja je do 60.000 dinara.

broj komentara 15 pošalji komentar
(subota, 13. jan 2018, 20:27)
Vozač [neregistrovani]

Zaigrala mečka

I vreme je da se desi takvo stanje. Računajte da je svaki radni dan vozača 24 časa; 9 sati efektivne vožnje, utovar, istovar i razne procedure ostatak do 15 časova ukupnog radnog dana. A svi zaboravljamo da se ostalih 9 časova isto radi kao straža za robu i vozilo. Satnica vozača je ispod 1 eur kako god da računaju. Gospodo povecajte tu satnicu i niko neće ići iz Srbije.

(subota, 13. jan 2018, 15:22)
anonymous [neregistrovani]

Koliko vidim

Po ovom tekstu lekar i vozac ista plata. Ako je tacno ovo za vozaca.

(subota, 13. jan 2018, 13:04)
anonymous [neregistrovani]

Vozač 2

Pa uči školu! Ili pak, ne živi suviše luksuzno i imaćeš...

(subota, 13. jan 2018, 12:28)
Aleksandar [neregistrovani]

Smesno

hehehe pa ovo nije realno. Ko ima od vozaca u Srbiji 60 000.00? Raspitajte se za koliko rade vozaci gradskog autobusa u Nisu. To je sramota.

(subota, 13. jan 2018, 12:19)
Baki [neregistrovani]

" Uzalud vam trud sviraci "

Ukupna situacija kod nas je dovela do toga da je nekad dostojanstveno i cenjeno zanimanje Vozaca palo na najnize grane i finansijski i moralno i ljudski posmatrano. Mnogo ce godina trebati da ljudi ( pocevsi od poslodavaca, pa portira, pa magacionera, pa carinika, policajaca, ... ) pocnu drugacije da se ophode prema vozacima - spediciju sam batalio pre 7 god, bas zbog svega ovoga, a i drzavnu firmu ( gde vozim tesko teretno vozilo ) uskoro napustam zbog minimalca i nikakve naznake da ce biti bolje . Odo i ja . Caoooo !

(subota, 13. jan 2018, 12:12)
Velja D. [neregistrovani]

Šoferska je tuga pregolema

Postovana gospodo urednici.Bogu hvala da se setiste da progovorite o problemu koji poprima ogromne razmere.Pre svega problem je adekvatno plaćanje vozača za izvršeni rad, pa tek onda tretman i sve tako redom.Prevoznici, kao sto je i uobičajeno se bave pretnjama o iseljavanju firmi u inostranstvo, preteći državi pomanjkanjem uplaćenih doprinosa i poreza.Pa može li neko od njih da kaže kakav radni status imaju radnici u tim prevozničkim firmama.Obično su čistačice, pomoćni radnici, kuriri ili šta već još.Tema koju ste načeli, ne može da dobije na verodostojnosti dok ne poslušate i drugu stranu-vozače.Pokušavali smo i izjavama u novinama da dobijemo pravo na glas koji se čuje, i koliko se dalo videti, nekome nije odgovaralo da taj glas iz baze, dobije na težini.U ime grupe Udruženje vozača spremni smo da vam pripremimo makar neke odgovore, na postavljena pitanja u ovom Vašem prilogu.

(subota, 13. jan 2018, 11:51)
Milan Mrdja [neregistrovani]

tapiric@gmail.com

Samo platite,gospodo prevoznici.Nemojte maltretirati ljude i izmisljati toplu vodu,racunati potrosnju po vasim pravilima.Platite samo kako je zakon propisao i problem je rijesen.

(subota, 13. jan 2018, 11:50)
Dragan [neregistrovani]

Vozač

Zanimanja vozaca je slabo plaćeno i u EU .. 2000-2400€ mesečno..špedicija ..nisi nikad kući ..stan 600-900 € nekih 55-80m2 plus struja 50-70€..tv-pretplata- 10-20€ ..hrana +odjeca 300-500€, automobil..odrzavanja + osiguranje... ??? Vozač autobusa još slabije plaćen a svakakve ljude moraš istrpiti!

(subota, 13. jan 2018, 11:29)
Predrag [neregistrovani]

Licence

I kad budu prestale da se izmilšljaju kojekakve licence i ostala saplitanja od strane nelicenciranih.....

(subota, 13. jan 2018, 11:28)
anonymous [neregistrovani]

60 000 za dva meseca rada

Moj otac u Lasti u Smederevu radi za 30000. Mesečno tih 60000 može da sanja samo.