Od danas obavezne zimske auto-gume ako na putu ima snega i leda

Vozači u Srbiji od danas do 1. aprila moraju na svojim vozilima da imaju sve četiri zimske auto-gume ukoliko na kolovozu ima snega, leda ili poledice, a Agencija za bezbednost saobraćaja i Auto-moto savez Srbije pozvali su građane da ne koriste letnje pneumatike u tom periodu ako žele da budu bezbedni u saobraćaju. Boris Antić sa Saobraćajnog fakulteta kaže za RTS da je sastav pneumatika veoma važan i da zimski pneumatici imaju kraći zaustavni put.

Iako zimske auto-gume nisu obavezne od 1. novembra do 1. aprila ako nema snega, leda ili poledice, stručnjaci upozoravaju da su performanse letnjih pneumatika neogovarajuće po hladnom i vlažnom vremenu i da ih svakako treba zameniti.

Kazne za korišćenje letnjih umesto zimskih auto-guma se kreću od 6.000 do 20.000 dinara, a za pravna lica od 100.000 do 800.000 dinara.

Boris Antić sa Saobraćajnog fakulteta kaže da letnji pneumatik prijanja slabije uz podlogu i da se tako zaustavni put produžava.

Poručuje da se ne treba igrati i da se ne postavljaju pneumatici samo na pogonsku osovinu, jer može da dođe do proklizavanja drugog dela vozila.  

Milan Ilić iz Agencije za bezbednost saobraćaja je rekao da je zakonom predviđeno da vozači koriste zimsku opremu u tom periodu, a Pravilnikom o tehničkim uslovima za motorna vozila je preizirano kada ona mora da se koristi i šta se sve podrazumeva pod zimskom opremom.

"U periodu od 1. novembra do 1. aprila neophodno je koristiti zimsku opremu, a pod njom se podrazumeva za putnička i laka teretna vozila da na sva četiri točka moraju biti zimsku pneumatici sa mininalnom dubinom šare od četiri milimetra, kao i lanci za sneg, dok autobusi i teretna vozila moraju imati i lopatu", naveo je Ilić.

Kada nema snega i leda, zimska oprema nije obavezna, ali Agencija savetuje korišćenje zimskih auto-guma pošto su mekše i bolje prijanjaju uz podlogu, pa imaju mnogo kraći zaustavni put prilikom kočenja.

Lanci moraju da se koriste u tom periodu na mestima gde je postavljen saobraćajni znak da su obavezni, ali se mogu koristiti i van tih mesta ako ima snega na kolovozu, naveo je Ilić. 

Takođe od 1. novembra do 1. aprila, vozači su van grada u obavezi da imaju u gepeku lance za sneg, dok u gradu ne moraju da ih imaju.

Ilić je kazao da se do 2016. zimska oprema nije evidentirala detaljno kao uzrok saobraćajnih nezgoda, osim u slučaju kada je bila glavni uzrok nastanka saobraćajne nezgode.

Od 2013. do 2015. godine su evidentirane dve saobraćajne nezgode sa poginulim licima kada su pneumatici bili neispravni, i 10 saobraćajnih nezgoda sa povređenima, gde su penumatici bili neispravni.

"Od 2016. postoji novi protokol kako se evidentiraju saobaćajne nezgode zbog guma i njihove neispravnosti i evidentirane su dve nezgode sa poginulim i 22 sa povređenim", dodao je Ilić.

Zamena auto-guma zbog bezbednosti

Generalni sekretar Auto-moto saveza Srbije Predrag Đurđev je, takođe, naglasio bi vozači, pored zakonske obaveze, trebalo da zamene letnje auto-guma i zbog svoje lične bezbednosti, ali i bezbednosti drugih učesnika u saobraćaju.

"Apelujemo na sigurnost. Zimske gume su po smesi mnogo mekše od letnjih i s obzirom na atmosferske prilike i najave moraće da se koriste. Štiteći sebe i svoje putnike u vozilu, štitite i druge učesnike u saobraćaju."

"Takođe, neophodna je dubina šare od najmenje četiri milimetra", rekao je Đurđev.

On je objasnio da i letnje auto-gume mogu imati šaru dubine četiri milimetara, ali da one nemaju ista stvojstva kao zimske, niti lamelice koje treba da prikupe što veću količinu snega, s obzirom da sneg najbolje prijanja uz sneg i tada je znatno kraći zaustavni put prilikom kočenja.

"AMSS uvek pokreće pred letnju i zimsku sezonu tradicionalnu akciju besplatne provere tehničke ispravnosti vozila i tek ćemo odrediti termin, dok se dogovorimo sa našim partnerima u MUP-u, Upravom saobraćajne policije", dodao je Đurđev.

On podseća da član 113 Zakona o bezbednosti saobraćaja kaže da je potrebno izdvojiti do 20.000 dinara ukoliko se koriste letnje umesto zimskih auto-guma, dok vozač koji izazove udes vozilom koje ima letnje pneumatike može dobiti kaznu i do 45 dana zatvora. Kazna za odsustvo lanaca za sneg je 3.000 dinara.

Đurđev je naveo da se i gorivo može značajno uštedeti korišćenjem zimskih auto-guma tokom zimskog perioda.

"Sve to ide u prilog bezbednijem saobraćaju, ali i kvalitetnijoj i udobnijoj vožnji", istakao je Đurđev.

broj komentara 3 pošalji komentar
(utorak, 01. nov 2016, 09:57)
anonymous [neregistrovani]

Летње и зимске, или М+С питање је сад?

Идеално је лети возити на летњим, а зими на зимским гумама ио још када бисмо имали 8 точкова уштедели бисмо 2400 динара годишње.
Е, сад. Зимска гума мора имати најмање 4 милиметара профила (летња 1,8) из чега произилази да ћемо се ипак по које лето возити са зимским гумама (да се не баци) што није забрањено, али се не препоручује.
Из истих разлога, мишљења сам да је нерационално користити М+С, односно гуме за све сезоне, баш због она 4 милиметра профила.
И, не заборавите. Будете ли учесник било каквог удеса са гумама испод 4 милиметара профила сматраће се да возите са неисправним аутом и да сте криви, па ћете сносити СВЕ трошкове.
Зато, добро размислите.

(utorak, 01. nov 2016, 09:19)
Rasha [neregistrovani]

all season tires

Ljudi dosta greše pa misle da su M+S auto gume namenjene za sve sezone, ali ovo nažalost nije tačno. Ukoliko je guma namenjena za sve sezone mora imati oznaku ALL SEASON ili mora stajati napomena u deklaraciji proizvođača, a koja je ujedno i deo garancije. Na ALL SEASON, odnosno gumama za sve sezone može se takođe videti oznaka M+S, što znači da je guma odgovarajuća za sneg i blato, a ALL SEASON oznaka nam govori da se ista može voziti u svim vremenskim prilikama.

(utorak, 01. nov 2016, 08:51)
anonymous [neregistrovani]

??

Dali više sezonske gume odgovaraju kao klasične zimske gume