петак, 16.09.2016, 08:22 -> 09:19
Извор: РТС
Problemi u školi za decu sa invaliditetom
U novoj školskoj godini - stari problemi za decu sa invaliditetom. Svega desetak škola u Srbiji ispunjava uslove kako bi ta deca mogla samostalno da se kreću i prate nastavu. Njihovi roditelji upozoravaju na neravnopravan položaj, Ministarstvo prosvete odgovara - samo prošle godine projektom ministarstva i Unicefa 27 lokalnih samouprava dobilo je sredstva kako bi obezbedilo pristupačnost objekata.
U trećem razredu Anđela dobija školu u kojoj će moći da se kreće bez ičije pomoći. Iako joj je i stara zgrada bila prilagođena, u novoj će imati rampu, lift i svoj toalet.
"A ovako je sve super i sve što mi je potrebno, neka pomoć, drugari su tu da mi pomognu i jedva čekam da pređem u novu školu jer ću imati bolje uslove", kaže Anđela Dimitrijević, učenica Osnovne škole "Vojvoda Stepa" u Beogradu.
Dok većina roditelja bira najbližu školu, Anđelini su tražili pristupačnu mada je udaljena gotovo 20 kilometara od njihove kuće.
"To je problem i veći finansijski izdatak za nas roditelje zato što Anđelu moramo dovesti u školu ujutro, pa se vratimo kući, onda se ponovo vratimo po nju pa vraćamo kući", kaže Svetlana Dimitrijević, Anđelina mama i dodadaje da tako pređu i po 68 kilometara dnevno.
Svega desetak škola u Srbiji ima sve uslove za decu sa invaliditetom, upozoravaju iz udruženja Feniks.
"Većina roditelja odustaje od školovanja tog deteta pa plaćaju privatne čadove i deca se školuju kod kuće. Ako vaše dete sedi kući gde je tu inklizija, gde je tu druženje, kako će društvo da napreduje ako se ta deca ne prihvate u javnosti", kaže Branko Jokić iz Udruženja osoba sa invaliditetom "Feniks".
Korak ka inkluziji je adaptacija škole, a za nju je zadužena lokalna samouprava. Zbog ograničenih budžeta, u resornom ministarstvu kažu kako ne mogu da zahtevaju da se svuda urade infrastrukturna preuređenja i zato umesto sistemskog imamo pojedinačna rešenja.
"Kada škola zna da će se upisati dete koje ima potrebe da objekat bude pristupačan, to u saradnji sa lokalnom samoupravom urade tokom leta. Ono što je dobro, to je da po novim standardima građevinarstva svi novi objekti i objekti koji se adaptiraju, moraju obavezno da imaju rampu, lift i druge specifičnosti", ističe Gordana Cvetković iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.
Jedino takvi objekti, smatraju stručnjaci, pomoći će deci da osim fizičkih savladaju i psihološke barijere.
"Da oni sa drugarima mogu da razviju neki ravnopravan odnos, a ne da se i sami osećaju da od njih pre svega zavise i da možda i samim drugarima uvek pristup prema njima bude da su fokusirani na njihov nedostatak a ne na ono što im je zajedničko", kaže Milja Krivokuća, psiholog.
Ne zna se kada će sve škole u Srbiji biti dostupne deci sa invaliditetom a Ministarstvo prosvete prikuplja podatke o tome koliko su škole pristupačne arhitektonski, i da li su opremljene zvučnim i svetlosnim signalima za slepu i gluvu decu.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 1
Пошаљи коментар