Prepreke oživljavanju brodogradnje u Srbiji

Srbija je do 1998. imala deset velikih brodogradilišta u kojima je radilo oko 6.000 zaposlenih. Godišnji izvoz tada je bio do 200 miliona evra, a prošle godine šest puta manji. Loše privatizacije, zastarela mehanizacija i nedostatak finansiranja doveli su do toga da danas imamo tek dva velika brodogradilišta koja su u stranom vlasništvu i četrdesetak manjih sa nekoliko stotina zaposlenih, koji opstaju tako što održavaju brodove.

Brodogradilište koje je ekipa RTS-a posetila uglavnom popravlja brodove. Na visokoj temperaturi, u metalnoj barži, još vrelije je majstorima koji su zavarivali čelične podne ploče.

"Trenutno radimo sve – restauraciju, menjanje starih limova, stavljanje novih limova, produživanje, podizanje brodova. Mora da se opstane i mora da se adaptira takvom radnom vremenu i radnom mestu. U suštini, ako imaš volju – možeš sve", navodi zavarivač Orde Naumovski.

Imaju dovoljno stručnog kadra, tehniku i prostor za rad, ali uglavnom popravljaju brodove jer za izgradnju novih, kažu, uslova nema.

"Nemamo banku koja bi nas pratila, niko nije zainteresovan za to. A da bismo gradili nov objekat potrebno je da nas prati banka, država i da imamo garancije od njih kako bi budući kupac mogao biti siguran u nešto u šta se upušta", objašnjava Mile Tufegdžić iz preduzeća "Brodotehnika".

Dinar uložen u brodogradnju vraća se trostruko, ali izgradnja velikog broda traje više od godinu, pa se investicije ne otplaćuju brzo.

"Trend u svetu je porast brodograđevinske industrije i postoji veliki broj porudžbina, ali kod nas je teško obezbediti te bankarske garancije. Država bi morala da bude garant u tom slučaju, a Evropska unija to ne dozvoljava – to je nama uslov za ulazak u EU", objašnjava Nenad Dragović iz Privredne komore Srbije.

I dok nama nije dozvoljeno da država finansira profitabilnu brodogradnju, u Italiji radi brodogradilište koje je u većinskom vlasništvu države. Istu prepreku na oživljavanju brodogradnje kao i mi imaju i Hrvati, dok su Rumuni i Bugari, ulažući veliki kapital, pokrenuli ozbiljniju proizvodnju.

Brodogradnja je od izuzetnog značaja za privredu jer sa sobom pokreće raznovrsne industrijske grane: mašinsku industriju, drvnu i tekstilnu industriju. Samo kompletno izgrađen brod donosi profit dok izgradnja brodskih trupova, koja se uglavnom radi u Srbiji, pomaže kompanijama samo da održe proizvodnju i opstanu na tržištu.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво