Čuvar pruge, rizičan posao bez beneficija

Čuvanje pruge jedno je od rizičnih zanimanja, posebno u brdsko-planinskim krajevima, gde se čuvari suočavaju sa ćudljivom prirodom i divljim životinjama. Uprkos tome, ni nekadašnja regulativa u Jugoslaviji, ni sadašnja u Srbiji, za tu profesiju ne predviđa beneficirani radni staž.

Kada za nekoliko meseci napuni četiri decenije rada, čuvar pruge Rade Pešović odlazi u penziju. Do sada je na pruzi izbegao brojne opasnosti u redovnim i vanrednim uslovima.

Čuvar pruge na železničkoj stanici u Priboju Rade Pešović kaže da je jednom prilikom usred dana "izbila" mečka sa dvoje mečadi na 50 metara od njega.

"Ali, tada smo imali oružje, drugačije je bilo. Sada kad bi izbila, ne znam, bežao bih. U ratnim godinama je bilo najgore proći jer se noću pucalo", priča Pešović.

Zato su bili naoružani automatskim puškama. Uoči Uskrsa 1999. godine, Milovan Kuburović primetio je grupu vojnika SFOR-a koji su minirali prugu u pograničnom delu.

Zbog konfiguracije terena nije stigao da upozori čuvara pruge Vidoja Tomića, koji je na radnom zadatku uleteo u zasedu specijalaca.

"I ubio je ga onaj ispod obale, što je bio sa snajperom. Kasnije, mi smo se vratili, čovek je bio ubijen. S leđa je bio pogođen, njegova puška je bila zakočena", kaže Milovan Kuburović čuvar železničke stanice u Priboju.

I u prijepoljskom brdovitom kraju pruga prolazi kroz opasan teren. Pojedini čuvari pruge izloženi su riziku i kada se okonča njihova dnevna ili noćna smena.

Jedini zaposleni u četvoročlanoj porodici, Ljubisav Milinković krenuo je pre četiri godine s posla kući. Nije stigao do Vrbnice, sela koje se graniči s Crnom Gorom. Od tada, porodica traga za njim. Radenko Milinković kaže da su ga tražili po šumama, potocima, rekama.

Čuvar pruge mesečno zaradi oko 25.000 dinara. Beneficija nema.

"Temperatura šine je leti preko 60 stepeni, znači čuvar ide kolosekom koji je toliko zagrejan. A zimi su temperature ispod trideset", priča šef pružne deonice Milorad Goločevac.

Uprkos tome čuvari pruge se ponose što, za 40 godina službe, prepešače kilometražu kao da su dva puta obišli zemljinu kuglu.

broj komentara 0 pošalji komentar