Dan avijacije Srbije

U znak sećanja na 2. avgust 1893. godine, kada se prvi put zvanično pominje vazduhoplovstvo u tadašnjoj srpskoj vojsci, obeležen Dan avijacije.

Pripadnici 98. avijacijske baze na vojnom aerodromu Lađevci kod Kraljeva obeležili su danas 2. avgust - Dan roda avijacije i verski praznik Sveti Ilija sečenjem slavskog kolača.

Na aerodromu je posle počasnog stroja prikazana smotra letelica i vazduhoplovnog naoružanja a na svečanosti u krugu aerodroma starešinama, vojnicima i gostima o razvitku srpskog vazduhoplovstva govorio je komandant baze pukovnik Dejan Joksimović.

Povodom praznika vazduhoplovaca, na sportskom aerodromu "Brege" u Kraljevu Aero klub "Mihajlo Petrović" je, posle 30 godina pauze, ponovo otvorio školu jedriličarstva koja će moći da primi na obuku 15 budućih jedriličara.

I Vazduhoplovni savez Beograda i vazduhoplovci Srbije obeležili su u beogradskom "Aeroklubu" praznik svog zaštitnika svetog proroka Ilije.

Naređenjem kralja Aleksandra Obrenovića predviđeno osnivanje vazduhoplovnih balonskih odeljenja pri svakoj diviziji srpske vojske, pripadnici Vazduhoplovstva Vojske Srbije 2. avgust obeležavaju kao Dan roda avijacije.

Prve vazduhoplovne jedinice Srpska vojska osnovala je manje od jedne decenije nakon prvog leta braće Rajt u SAD.

Srbija među prvih 15 zemalja s ratnim vazduhoplovstvom

Već 24. decembra 1912. godine tadašnji ministar vojni Radomir Putnik potpisao je odluku o osnivanju Vazduhoplovne komande u čiji su sastav ušli Golubija pošta, Balonsko odeljenje sa tri balona, Vodonična centrala i Aeroplansko odeljenje sa 12 aviona.

Prvi aerodrom izgrađen je na Trupalskom polju kod Niša.

Srbija je tako postala jedna od prvih 15 zemalja u svetu koja je imala ratno vazduhoplovstvo i jedna od pet država koje su koristile avijaciju u borbenim dejstvima, odnosno u Balkanskim ratovima.

Posle okupacije Srbije u Prvom svetskom ratu, srpska avijacija je prestala da postoji ali je već 1916. godine osnovana Srpska avijatika koja je imala pet srpsko-francuskih eskadrila i koja je pružila veliki doprinos proboju Solunskog fronta i oslobođenju domovine 1918. godine.

Oko 300 pilota, koliko ih ima Vojno vazduhoplovstvo Srbije, raspolaže sa nešto više od sto letelica, od kojih je, u zavisnosti od rezervnih delova, upotrebljiva jedna do dve trećine.

U prvoj polovini ove godine piloti su u proseku leteli po 15 sati, što je više nego prethodnih godina, ali tri puta manje nego što nalažu standardi u razvijenim zemljama.

Visok nivo bezbednosti

Prema rečima majora Dejana Vasića, nivo bezbednosti letenja je na izuzetno visokom nivou, naročito imajući u vidu problem sa rezervnim delovima.

"Za nas pilote mislim da je problem prekid u kontinuitetu letačke obuke i neizvesnost u kom pravcu će se sve to kretati u budućnosti na šta mi ne možemo da utičemo", objasnio je Vasić.

Novi avioni nisu kupovani više od dvadeset godina, a u narednih deset godina srpski piloti moći će da lete na četiri Miga 29 i na avionima Galeb G4.

Četrnaest Migova 21 za nekoliko godina biće prizemljeni, jer im ističu resursi.

U Komandi vazduhoplovstva urađena je taktička studija nabavke novog višenamenskog borbenog aviona.

Avioni F16, "eurofajter", francuski "rafal", modernizovani ruski Mig-29, "suhoj", prema oceni komandanta Vazduhoplovstva i PVO brigadnog generala Ranka Živka, imaju izuzetno visoke letne karakteristike, naoružanje i opremu koji bi zadovoljili potrebu za zaštitom vazdušnog prostora.

Za kupovinu jedne eskadrile, odnosno 14 do 20 aviona, koliko se planira, potrebno je 500 do 800 miliona evra.

Vojni analitičar Aleksandar Radić smatra da će veliki problem biti osposobiti novu generaciju pilota na tehnici koja sada postoji za prijem nove generacije vazduhoplova.

Na Aerodromu "Batajnica" 13. septembra biće organizovan aeromiting na kome je 15 zemalja već potvrdilo učešće, a očekuje se da će leteti piloti iz dvadesetak zemalja.

broj komentara 16 pošalji komentar
(četvrtak, 04. feb 2010, 21:55)
Иван Младеновић [neregistrovani]

Плави Летачи

Ја бих највише волео да видим у нашем наоружању Еурофајтер Тајфун.Нисам симпатизер запада,али Еурофајтер је један од најсавремених вишенамеснких борбених авиона на свету данас.Може да понесе до 7.500 килограма на 12 подвесних носача,има одличну електронику,има врхунски радар великог домета(не знам колики му је домет али тврдим да је преко 120 километара),полеће са земље за само 7 секунди,пробијање звучног зида за 30 секунди.Има ли нешто што овај авион не може да уради?Има!Не може да изгуби.Даћу један пример:Један Еурофајтер улеће у ваздушни простор Србије.Одбија наређење нашег центра за Ваздушно Осматрање и Јављање да слети.Следи полетање авиона МиГ-29.Наш миг 29 наоружан је ракетама Р-27,Р-60 и Р-73.По полетању пребацује радар у нишански режим али наш пилот не зна да га је пилот еурофајтера већ уочио и да је нашем пилоту одзвонило.Следи удар ракете и миг 29 почиње да пада.Пилот повлачи палицу за катапултирање и напушта авион.Ето колико МиГ-29 па чак ни нова верзија мига 29 не би могла да парира авиону какав је на пример Еурофајтер Тајфун.Ја предлажем Еурофајтер Тајфун али није на мени да одлучујем.Да се ја питам,одмах бих купио ескадрилу од 20 Еурофајтера али ја сам само љубитељ ваздухопловства и велики патриота.Имам само 15 година.

(nedelja, 02. avg 2009, 19:45)
Дража Митровић [neregistrovani]

Trebalo bi

Е, Јапанаца има 300 милиона, не можеш да поредиш Србију и Јапан (нажалост). Ем их има 50 пута више, ем су другачијег менталитета и културе - вредни и упорни до фанатизма, за разлику од наше филозофије - "лако ћемо".

(nedelja, 02. avg 2009, 19:33)
anonymous [neregistrovani]

Trebalo bi

ti si izgleda zaboravio kad smo mi kupuvali migove od rusa?
migove 21 koji su bili potpuno novi kupio je tito jos 1960-ih, a migove 29 kupili smo 1987. sad ti vidi koliko su oni godina kod nas i jesu li nam rusi uvalili staro gvodje ili je zastarelo kod nas.
za avijaciju trebaju pare, a para nema ili ako ih ima trose se na druge stvari i tako nam je avijacija zastarela. govorili su o kupovini 20 komada novih migova 35, ali do sada se o tome samo prica, a rusi su poceli proizvodnju 35-ice tek 2007. tako da najpre dok sebe naoruzaju mi necemo doci na red jos 5 godina.

(nedelja, 02. avg 2009, 18:47)
anonymousMiki [neregistrovani]

Najbolji

Najbolju avijaciju smo imali u SFRJ i na to smo mogli da budemo ponosni.
Onda smo poceli da gradimo i svoje avione.
Danas imamo veoma dobre pilote ali avioni nam nisu uopste na zavidnom nivou ka da se ceka da sto pre propadnu.

(nedelja, 02. avg 2009, 18:32)
whiteG [neregistrovani]

Teska vremena

Hmmmm. Nije to bas tako lako. Svi misle da za godinu ili dve sve moze da se dovede u red i da se pocne sa proizvodnjom novog aviona. Neke strane firme su se mucile oko projektovanja i pravljenja aviona i po jednu deceniju. Te pare sto bi sakupili mogle bi da idu za kupovinu novog aviona. Moramo biti svesni da se pare ne daju samo za avione, vec i za naoruzanje, obuku pilota i tehnickog osoblja. Po om misljenju najbolji kandidat za novi aparat je ruski visenamenski avion MiG-35 (modernizovana 29ka). Avionika je modernizovana, ali u osnovi ista tako da nasi tehnicari i nece imati neke velike poteskoce oko preobuke. Pilotima ce biti malo teze jer je kabinski prostor 90% promenjen, mada i to nije strasno jer je kontrolna tabla mogo preglednija i pruza mnogo vise informacija nego kod stare 29ke. MiG-35 ima bolje motore, manju potrosnju goriva, vise boljih senzora, bolji radar, vise podvesnih tacaka, i mnogo bolje naoruzanje i bolje manervibilske osobine ne samo od starog MiGa-29, nego i od vecine aviona zapadnog porekla. Kao slag na tortu mogu dodati to da je cena MiGa-35 u odnosu na druge avione mnogo pristupacnija, jer ako se gleda odnos cene i mogucnosti aviona, mi smo onda bukvalno receno na konju.
Sto se tice sopstvene proizvodnje, tu moramo malo da sacekamo. Dobar primer bi nam bili indijci koji su sa kupovinom ruskih aviona kupovali i licencu za pojedine delove tih istih letelica i tako malo po malo tokom vise godina uspeli da osvoje potrebno znanje za samostalnu proizvodnju.

(nedelja, 02. avg 2009, 17:55)
anonymous [neregistrovani]

Trebalo bi osnovati dobrovoljni fond za srpsku vojsku

Podržavam vašu ideju i rado bih se priključio kada bi počela da se realizuje, bilo da se radi o podršci proizvodnji našeg aviona ili kupovini ruskih (niposto zapadnih). Čak bih se potrudio da se što više ljudi odazove i vjerujem da bi to bio pun pogodak. Pozdrav iz Repiblike Srpske.

(nedelja, 02. avg 2009, 16:47)
anonymous [neregistrovani]

Trebalo bi osnovati dobrovoljni fond za srpsku vojsku

Tako je brate,hvala sto me podrzavas...

(nedelja, 02. avg 2009, 15:28)
anonymous [neregistrovani]

Sukhoi

Treba razmisljati iskljucivo o nabavci ili sukhoi-a su-35 (37) ili mig-35, mig-29 ne bi trebali kupovati, iako ima odlicne letne karakterirstike i sa novom opremom to je odlican avion, eventualno treba razmisljati o eurofighter-u, a mozda bi bilo idealno uzeti kombinovano!!!

(nedelja, 02. avg 2009, 15:15)
Aca [neregistrovani]

Linija za prozivodnju

Francuzi Brazilcima uz kupovinu 36 Rafala nude i proizvodnu liniju. Nama treba min 24 aviona po proceni strucnjaka i generala, sa ranije pominjanih od 12-16 nema avijacije, samo patrolna sluzba. Po NATO standardu jedan skvadron je 24 aviona, to i nama treba.

Sa druge strane Francuzi prodaju i liniji za Mirage 2000 za koji jos postoje potencijalni kupci, ali Francuzi ne mogu da proizvode Rafal i Miraz istovremeno. To je odlicna prilika da dobijemo dobar avion, koji sa novim modernizacijama (Mirage-2000-9) parira vecini savremenih aviona.
Varijanta sa Mirag podrazumeva i potpuni transfer tehnologije, sto znaci i puno posla za nase naucnike koji nece odlaziti vise u inostranstvo, a potencijalno i preko 50.000 novih radnih mesta, Za nase uslove ogroman tehnoloski skok i ekonomska dobit - sto je i najvaznije za nase drustvo i drzavu uopste. Ali neko treba da se seti da pita, kada vec potpisujemo sa Francuzima ugovor o tehnoloskoj saradnji.

(nedelja, 02. avg 2009, 15:05)
Pilot u srcu [neregistrovani]

Sve najbolje

Cestitam praznik svim pripadnicima naseg vazduhoplovstva i zelim im da u skoroj buducnosti lete na novim krilima.
Slazem se sa inicijativom Nikole sa pokretanjem odgovarajuceg fonda za nase vazduhoplovstvo ali ne i samo za njega vec i za bilo koju drugu granu vojske ili cak sta vise naseg sporta.
Sve cestitke i sa verom u Boga napred i vedro nebo