Građansko vaspitanje između obožavanja i reforme

Posle četrnaest godina učenja, građansko vaspitanje je na testu. Ministar prosvete pokrenuo je polemiku o statusu i ovog predmeta i veronauke. Za reformu, ali protiv građanskog vaspitanja, su i predstavnici civilnog sektora.

Generacije đaka o društvu i ali i o problemima koji ih okružuju uče od 2001. Kako kažu, naučili su da razvijaju komunikacione sposobnosti, ali i kako da najbolje zaštite sebe.

"Građansko vaspitanje je veoma značajno, s tim što mogu da se nađu neka druga rešenja, da nauče da sarađuju i da razvijaju sve te vrednosti koje su važne. Meni je značajno jer na jednom mestu mogu da delujem na više njih onako kako bih ih inače savetovala pojedinačno u radu kao psiholog", navodi profesorka građanskog i školski psiholog Suzana Deretić.

Nedovoljno i ne na pravi način, smatraju u resornom Ministarstvu. Tačan nastavni plan, ali i knjige iz kojih bi se građansko vaspitanje učilo ne postoje. Nema više ni obuke za predavače, ali je zato predmet za 14 godina unapređen od fakultativnog u obavezan.

Primeri dobre prakse postoje, ali samo tamo gde su nastavnicu uzeli stvari u svoje ruke. Revizija je potrebna, smatraju u ministartsvu, jer do sada nije poznato kakvi su rezultati ovog predmeta u praski.

"Da bi se poboljšao, mora da se otvori jedna široka i otvorena javna rasprava koja će obuhvatiti sve aktere nakon čega možemo da razgovaramo u kom smeru može da ide revizija predmeta, bilo da će ta revizija biti u smeru dodatnih obuka, promena ili dopuna plana i programa ili da će se predmet smanjiti sa 12 godina na četiri", napominje Petar Žmak iz Građanske inicijative.

Za profesorku Srbijanku Turajlić nema dilema - takav predmet mora da postoji u nastavnom planu. Zapadni model treba primeniti i u srpskom školstvu.

"On se predaje najviše u trajanju od četiri-pet godina starijoj deci kao neka vrsti pripreme u njihovoj izgradnji demokratskog društva. Ovde je građansko vaspitanje shvaćeno kao alternativa, kao neko vaspitanje koje će dobiti ateisti. Ne, građansko vaspitanje treba da bude vaspitanje, razumevanje demokratskih procesa i aktivnog učešća u demokratskom društvu", ističe profesorka Srbijanka Turajlić.

Predmet je krenuo od nule, bez kadra, programa i literature. Opstao je trinaest godina, preživeo smenu pet vlada i šest ministara prosvete.

broj komentara 8 pošalji komentar
(sreda, 18. maj 2016, 09:05) - anonymous da [neregistrovani]

gradjansko vaspitanje, da ili ne

gradjansko vaspitanje je potrebno. neupuceni ne znaju da gradjansko vaspitanje obuhvata i predavanje o vrsnjackom nasilju,nasilju u porodici...prihvatanje razlicitosti po veri,naciji...toleranciju...mnogo interesantnih i poucnih stvari a da pri tom ne ugrozava ni jedan drugi predmet.

(nedelja, 24. jan 2016, 12:55) - anonymous [neregistrovani]

...

Građansko vaspitanje treba deci da pruži priliku... Kakvu priliku? Za šta? Ateisti, vernici? Ljudi ovde nisu ni jedno ni drugo. Malo ko ovde zna šta znači biti ateista, još manje ih je koji znaju šta znači biti vernik. Doduše, često se čuje, kao, bili bi oni ovakvi ili onakvi, ne znam, pozitivni, prozapadni, vernici, nevernici... ali im nije pružena prilika za to. To je samo trik. Ko nasedne na to, sam je sebi napravio problem. Ljudi ovde traže od života izvanredno malo: nešto hrane i pića na svojim vulgarnim terevenkama, poneki besmislen povod za beskrajno blebetanje i hvalisanje, nešto novca, koji gotovo nikad nije zarađen, nego... dobijen. To se, naravno, ovde zove "našom toplinom, druženjem, bla, bla, bla..." Gotovo sva deca ovde svake jeseni imaju seanse građanskog vaspitanja, za vreme komšijanja dok se okreće ajvar. Zabluda je da je ljudima u Srbiji nametnut taj njihov način života. Ne, oni žive tako kako jedino žele. Ne mogu da zamislim da se ovde prihvati drugačiji način života. Ljudima to ovde nije potrebno. Ajvar, čvarci, rakija i nezaustavljivo blebetanje. Dovoljno im je.

(nedelja, 24. jan 2016, 12:41) - Roditelj [neregistrovani]

Izbaciti oba predmeta iz škola

I građansko vasitanje i veronauka su nepotrebni. Veronauka zato što joj je mesto u crkvi, pa ko voli neka izvoli, a građansko zato što je čisto gubljenje vremena. Oba predmeta predaju...ko stigne. Umesto tih časova bolje je uvesti predmete: zdravstveno vaspitanje, toleranciju, ili još bolje vršnjačko nasilje.

(nedelja, 24. jan 2016, 10:29) - anonymous [neregistrovani]

Esperanto 02

Можда нисте запазили да је нови "есперанто" већ у употреби.Незнам дали немамо лекторе и професоре или зашто је делимично уништен језик.Треба озбиљно размислити и о томе, док није прекасно.

(nedelja, 24. jan 2016, 10:16) - Nastavnik [neregistrovani]

Izbaciti oba predmeta

Veoma je jednostavno.Izbaciti oba nastavna predmeta" o kojima se ovde govori.Pa u vreme SFRJ je bio uveden predmet Marksizam i socijalističko samoupravljane, sećate li se.Potpuno nepotrebno, ali uvlakačkim strukturama je bilo "neophodno" da se dodvore nečemu što su na kraju pljunuli i porušili.I umesto da se izvuče pouka i ne utrpavaju nepotrebni, politički i ideološki instruisani sadržaji u nastavne programe, "na mala vrata" nam "reformatori" posle 2000. uvedoše ovaj teret kojeg se sada, naravno, nije tako lako osloboditi.Ponavljam LAKO JE.Jednostavno treba izbrisati sa spiska.Ništa se neće dogoditi.Biće kao da nisu ni postojali.Onaj ko će zbog toga ostati bez "norme" i "zarade" jednostavno treba da zna da je na takav način nije trebao ni da ostvaruje niti da zarađuje, i da se jednostavno "očešao" do sada o nešto što treba da bude sramota i njega i državu koja je to "kreirala".

(nedelja, 24. jan 2016, 10:06) - anonymous [neregistrovani]

Па да

Бог је једно, а закон(реформе) је друго.

(nedelja, 24. jan 2016, 09:55) - anonymous [neregistrovani]

uvedite

uvedite ekologiju i povrtlarstvo,,,pa da deca ociste oko skole i grafite po fasadama izbrisu,,a povrtlarstvo da znaju nesto uzgojiti i preziviti od svog znanja i rada,,,

(nedelja, 24. jan 2016, 09:19) - anonymous [neregistrovani]

Esperanto

Ukljucite u gradjansko i u veronauku medjunarodni jezik Esperanto, zasto ne? Naucno je dokazano da oni kji znaju E-to 30% - 60% lakse savladaju tzv. velike jezike. Dakle, E-to nije konkurencija drugim jezicima niti ponistava pomenute prdmete. Naprotiv olaksava ucenje i komunikaciju u svakom pogledu.