Verbić: Odgovornost je ključna reč

Objedinjavanje resora nauke i visokog školstva, osamostaljivanje istraživačkih institucija, stvaranje motivacije za učenje, a pre svega veća odgovornost, neki su od prioriteta novog ministra prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srđana Verbića.

Verbić je u intervjuu Tanjugu rekao da najveći problem prosvete ne leži u samoj prosveti, nego u dešavanjima u čitavom društvu“. Oceniio je da zbog relativno lošeg obrazovnog sistema, između ostalog, imamo slabije tržište radne snage.

Ukazujući na vezu obrazovanja i zapošljavanja, Verbić podseća da zemlje koje imaju jako tržište rada nužno „proizvode“ bolje obrazovanje, stvaraju bolje uslove za obrazovanje.

"Mi nažalost nemamo tržište rada koje bi primilo ljude sa završenom školom i odmah ih uposlilo“", navodi novi ministar prosvete i ističe da je u takvom okruženju smanjena i motivacija bilo koga da uči.

"Mladi čovek ne vidi šta će sa tim znanjem kada izađe iz škole“", rekao je Verbić, ocenivši da se obrazovanje kod nas najčešće svodi na to da se dobije diploma, svedočanstvo, koje vrlo malo znači u realnom, surovom svetu zapošljavanja i velike konkurencije.

"Osim ako se neko upošljava u administraciji, tada je dovoljna samo diploma“", rekao je Verbić i ukazao na Kinu kao dobar primer povezivanja obrazovanja i sveta rada, gde postoji velika potražnja za radnom snagom svih profila.

Tamo je, kako kaže, broj studenata porastao nekoliko puta poslednjih godina, a nekada su samo retki, privilegovani studirali.

"Danas, međutim, u Kini svi hoće da studiraju, ali ne zbog diplome, nego da nauče nešto da budu konkurentni na tržištu radne snage", rekao je Verbić i istakao da ka tome i naša zemlja mora da ide.

"Međutim, naši učenici i studenti uglavnom uče zbog diplome", navodi novi ministar prosvete, smatrajući da motivacija za učenje ne može da se promeni unutar samog obrazovnog sistema, već zajedno sa ostalim promenama i dešavanjima u društvu.

Zato je, kako najavljuje Verbić, u planu bliža interministarska saradnja, bolja koordinacija među resorima, na kojoj radi potpredsednica vlade Kori Udovički.

"Međutim, ovoj vladi tek predstoji pronalaženje ključnih problema na kojima treba sarađivati“", rekao je Verbić i istakao da je u prosveti ključna reč - odgovornost.

Ali, kako kaže, kada se priča o odgovornosti u obrazovanju, obično se misli na odgovornost nastavnika, direktora škola, a zapravo treba da se odnosi na sve nas.

"Odgovornost nas kao roditelja, šta kažemo detetu pre nego što ode u školu, odgovornost medija za ono što pišu o obrazovanju, odgovornost poslodavaca i njihova interakcija sa obrazovnim sistemom, svi mi moramo da imamo malo drugačiju odgovornost za to što radimo"“, rekao je ministar prosvete.

Verbić je među prioritetima najavio i rad na većem osamostaljvanju istraživačkih instituta.

Treba ih, kako je rekao, osposobiti da ostvaruju dobit, osnivanjem malih start ap kompanija i kroz komercijalne projekte.

Ka tome moramo da idemo“, rekao je ministar prosvete i najavio drugačiju preraspodelu poslova u Ministarstvu prosvete, drugačiji tim saradnika, međutim, kako navodi, to u ovom trenutku nije prioritet.

U ovom resoru ima dosta tekućih stvari koje radi aktuelni tim i svakako nije prioritet da se sada menjaju saradnici, nego da se odrade započeti poslovi, rekao je Verbić i kao novinu najavio objedinjavanje resora nauke i visokog školstva.

"U svakom slučaju, obrazovanje svima nama mora da bude na prvom mestu, kako bismo, ako ne sada, bar za buduće naraštaje obezbedili najbolje moguće uslove u kojima će moći da rade", rekao je ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

broj komentara 8 pošalji komentar
(četvrtak, 08. maj 2014, 18:34) - anonymous [neregistrovani]

dobar ministar

Novi ministar gospodin Verbic ima mogucnosti nesto da promeni zato sto je pametan covek i istrajan, sacekajte i videcete.

(nedelja, 04. maj 2014, 22:07) - anonymous [neregistrovani]

racionalizacija и poštovamke zakona

Господине министре,говориш о решавању проблема у начелу.Најпре одабери сараднике који ће бити задужени за ресоре по нивоима образовања,нека преиспитају образовно васпитних установа од предшколског до високог образовања.Треба да буду људи стручни и са искуством. Нажалост до сада је баш ту и био проблем. Секторе су водили људи са веома лошим искуством у овој делатности.Људи на челу школских управа су по партијској линији.Толеришу све неправилности у раду они управо треба да су току са свим догађањима у школама ( основних и средњих), просветни инспектори су под директним утицајем локалних власти, запошљавају се људи без конкурса у договору директора школа и одговорних у школским управама и просветним инспекторима.Инспекцијски прегледи су површни и формални, не пријављују се слободна радна места,нико не улази у тачност исказаних података.Тако је бар стање на југу државе.

(nedelja, 04. maj 2014, 20:03) - anonymous [neregistrovani]

0,3% ili 50 miliona evra

Kada već pominjemo koliko se para izdvaja za nauku, da li neko zna koliki broj naših naučnih radnika godinama prima novac za svoje naučne radove koji nikako da ugledaju svetlost dana?

(nedelja, 04. maj 2014, 19:55) - anonymous [neregistrovani]

re: nema gde da primene znanje


Tačno, zbog toga i jeste potrebana i interaktivnost.

(nedelja, 04. maj 2014, 18:42) - anonymous [neregistrovani]

Sa promenom svesti u smislu razumevanja sve je moguće!

Kolektivna svest jednog naroda se odslikava u njegovome životu !

To što još postoje dežurni tvorci ratova govori o globalnoj svesti političara na našoj planeti.
Kada dođe do kritične mase svesti ljudi - promeniće se i politika i sve . Na čelu država imaćemo stvarno obrazovane i pozitivne ličnosti koje će voditi narod u što bolji život!

(nedelja, 04. maj 2014, 18:29) - Potomak [neregistrovani]

Re Vrlo brzo i Re Interaktivnost

Budzet za nauku je 0.3% budzeta, znaci oko 50 miliona e, smesno. Gradivu nista ne fali nego je unistena industrija, pa i nema gde da primene znanje, jer kako to da su nasi ljudi medju najboljima u inostranstvu i drugo, malo manje privatnih drustvenih fakulteta, diploma je devalvirala.

(nedelja, 04. maj 2014, 18:03) - anonymous [neregistrovani]

Interaktivnost je jedna od potreba


Ključni problem je u gradivu i načinu predavanja koji su nesavremeni i stim dosadni i često neshvatljivi, čak su i savremena obrazovanja i preko interneta pretežno takva što je ujedno i dokaz tome da postoji inertnost u obrazovim sistemima ne samo u Srbiji.

(nedelja, 04. maj 2014, 15:13) - anonymous [neregistrovani]

Vrlo brzo

Uskoro cete da vidite koliko je para odvojeno za nauku pa ce vam sve biti mnogo jasnije.I vrlo brzo cete shvatiti da su problemi ove zemlje skoro neresivog nivoa i da se ovde vodi borba za hranu,a ne za nauku i obrazovanje.