sreda, 01. okt 2014. | Izaberite pismo: Ћирилица



 

Naslovna > Vesti > Veliki rat na RTS-u > Veliki rat - Avijacija

subota, 08. feb 2014, 07:30 -> 12:29

Veliki rat - Avijacija

Srbija je Veliki rat dočekala sa četiri aviona, dva balona i šest pilota. Prvi sukob nad Balkanom desio se kada je austrougarski pilot pucao pištoljem u pilota Miodraga Tomića. Prvi srpski avion naoružan mitraljezom dobio je naziv OLUJ i njime je kao najuspešniji pilot upravljao upravo Tomić.

Na početku Prvog svetskog rata avioni su u svim zemljama korišćeni uglavnom za osmatranja, izviđanja i pomoćne zadatke. Nisu bili naoružani, a piloti su nosili samo foto-aparate kojima su fotografisali pozicije neprijatelja. Srbija je Veliki rat dočekala sa četiri aviona, dva balona i šest pilota.

Pripremila Biljana Bojković

Zabeleženo je da su prilikom jednog izviđačkog susreta u vazduhu, srpski pilot Miodrag Tomić i njegov austrougarski kolega čak mahnuli jedan drugom.

Slađana Zarić, urednica RTS-a i autorka filma "Vek odvažnih" za Jutarnji program RTS-a, objašnjava kako je došlo do prvog napada u vazduhu.

"Sledeći put kada su austrougarski piloti nadletali ponovo teritoriju Srbije, austrougarski pilot je imao pištolj i on je pucao na pilota Tomića. Možemo reći da je upravo to pucanje iz pištolja prvi vazdušni boj koji se nad teritorijom Balkana dogodio. Govorimo o vremenskom periodu, početak spetembra 1914", kaže Zarićeva.

Kiša smrtonosnoh strelica

Prvi srpski avion naoružan mitraljezom, dobio je naziv OLUJ i njime je kao najuspešniji pilot upravljao takođe Miodrag Tomić. U tom periodu, zahvaljujući pomoći francuske Vlade, srpsko vazduhoplovstvo brojalo je 12 aviona. Zajedno sa novim avionima, koji su iz Francuske stigli kao pomoć, stiglo je i posebno naoružanje - čelične igle koje su piloti bacali iz vazduha.

Oluj.jpg

"Te strelice su u snopu, ali prilikom bacanja, ubrzanja, zemljine teže, taj snop se raspada i  strelice kreću da lete na sve strane. Kažu da je pokrivenost bila 100 metara kvadratnih i da je zabeleženo da je tako jedna strelica probila konjanika, konja i zabola se u zemlju", objašnjava Zarićeva.

Ko su Crveni baron i cirkus?

Pravi vazdušni rat odvijao se između 1916. i 1918. Najspecifičnije su bile lovačke borbe na zapadnom frontu, koje su inspirisale brojne književnike i reditelje.

Francuski pilot Roland Garos izmislio je novi načn pucanja iz mitraljeza između propelera, a svaki pilot koji bi oborio bar pet aviona postao bi ratni heroj. Najuspešniji među njima, sa čak 80 oborenih aviona, bio je Manfred fon Rihthofen, poznatiji kao Crveni baron. Upravljao je crvenim Fokerovim trokrilcem. U takvim avionima letela je i cela njegova jedinica koju su zvali Cirkus.

"Završio je nesrećno, tako što ga je u vazduhu oborio jedan početnik iz britanskog vazduholpovstva, koji je prosto sasvim slučajno pripucao na Rihthofenov avion. Rihthofen je nastradao. Reklo bi se da je to bio paradoks Rihthofenove istorijske i vazduhoplovne uloge, da ga obori jedan profesionalac na početku karijere", kaže istoričar Bojan Dimitrijević.
 
Srpski avioni prvi transportuju ranjenike

U novembru 1915. godine, u momentu kada se srpska vojska povlači prema Albaniji, naši avioni ulaze u istoriju sanitetske avijacije. Tada se prvi put u svetu, za transport bolesnih i ranjenih koristi avion.

Posle ovog povlačenja, srpska avijacija se oporavljala na Krfu i tek uz pomoć saveznika 1916. stvoreno je jako vazduhoplovstvo, koje je na Solunskom frontu izvelo više od 3.000 borbenih letova.
 
"Ono što je najbitnije jeste da je srpska avijatika dala značajan doprinos borbama tokom 1916. i 1917. godine i obezbedila našim trupama siguran prodor u dubinu neprijatelja prema Dobrom polju i prema Vardaru", zaključuje Dimitrijević.

1
komentari broj komentara 14 | cwpošalji komentar
(subota, 08. feb 2014, 21:45)
anonymous bg1 [neregistrovani]
opošalji odgovor

a sad....

to je u ono vreme bilo kao da sad imamo satelit...

1
(subota, 08. feb 2014, 19:28)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Radomir Raka...

Ja mogu da zamislim samo iznenadjenje nadmocnih pilota kada se avion iz njihovih redova raspao od topovske granate u vazduhu. 60-ak godina pre prvih projektila koji su mogli da naprave takav haos. Jeste da je to bila puka slucajnost, ali ne zaboravimo efekat koji je taj pogodak postigao.

1
(subota, 08. feb 2014, 18:57)
Патриот [neregistrovani]
opošalji odgovor

Историја се понавља!

"Србија је Велики рат дочекала са четири авиона."
Ипак је истина да се историја понавља. Опет смо на истом нивоу.Једино што смо онда имали и војску...

1
(subota, 08. feb 2014, 16:57)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Žrtva

Nije deo Velikog rata, već prvog balkanskog, ali neka se zna da je prva žrtva u istoriji svetskog ratnog vazduhoplovstva bio naš Mihajlo Petrović. Moju generaciju barem tako učili, premda su Britanci osporavali tu informaciju. Poginuo prilikom dejstava iz svoga aviona na položaje Turske vojske prilikom Crnogorskog napada na Skadar. Uzeleteo je bio iz Niša. Inače, vrlo čudna situacija, jer Srbija nije zvanično učestvovala u ovom napadu, zbog Austrougraskog ultimatuma.

1
(subota, 08. feb 2014, 15:25)
Праведник [neregistrovani]
opošalji odgovor

ПВО

@Мирослав Копривица
Позз за комшију из КГа.
Само да додам да је покојни Рака први човек у свету који је оборио авион са земље и то старомодним артиљеријским топом којег су Срби запленили од турака још 1912. год..

1
(subota, 08. feb 2014, 15:07)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

avijacija

tad smo imali 4 aviona i sada imamo 4 aviona strašno !!!

1
(subota, 08. feb 2014, 13:29)
Ikarus [neregistrovani]
opošalji odgovor

Poredjenje 1914-2014.

Tadasnja jako siromasna Srbija je imala sest aviona, a danas lovacka avijacija ima svega tri, neki cak smatraju da nam ni to nije potrebno. Jedna paralela gde smo bili nekada, a gde sada!

1
(subota, 08. feb 2014, 12:43)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

RE: Baron

Metak koji je izvadjen iz Barona mogao je biti ispaljen i sa zemlje i iz vazduha. Radi se o istoj vrsti municije, tako da nikad nece biti utvrdjeno ko ga je oborio. Istina je da su i jedni i drugi pucali.

1
(subota, 08. feb 2014, 12:42)
Goran [neregistrovani]
opošalji odgovor

Crveni Baron -smrt

Najnovije istrazivanje koje je obavljeno pokazuje da je Crveni Baron oboren dok je jurio toga nesretnika ali je zasao duboko iznad saveznickih linija. Pogodjen je sa zemlje dok je okretao avion da se vrati i po istrazi je metak koji ga je pogodio ispalio kanadski pesadinac sa svoga polozaja. Ono sto je neverovatno je da je Crveni Baron iako smrtno ranjen uspeo da sleti na poljanu ispod. Vojnici prvi sto su dotrcali do aviona kazu da mu je zadnja rec bila Kaput. Odneseno mu je telo na obdukciju koju su izvrsili Britanski doktori i bili su iznenadjeni kako je uspeo posle toga pogodka da sleti jer uglavnom ne zivis duze od 30 sekundi. Sto je takodje interesantno je da je Crveni Baron sahranjen uz sve vojne pocasti od strane Australijskih, Kanadskih i Britanskih trupa na terenu. Cela nemacka je zalila jer Crveni Baron jeste bio simbol njihove vojne nepobedivosti 6 meseci kasnije nemacka je kapitulirala (potpisala primirje).

1
(subota, 08. feb 2014, 12:33)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Stragarac

Ponosni smo na naseg pilota Miodraga Tomica,vrlo brzo imamo u planu i postavljanje spomen ploce ovde u Stragarima.

1
1