Misterija pada hrvatskog helikoptera

U Hrvatskoj kruže mnoge nezvanične informacije i spekulacije o uzrocima pada helikoptera "kajova vorior" u more. Nadležni najavljuju da će pomoć u istrazi tražiti od SAD. Izvučeni su delovi olupine i crna kutija. Dok se sprovodi istraga, obustavljeni su svi letovi helikoptera "kajova vorior".

Pad vojnog helikoptera i pogibija dvojice pilota izazvali su veliku pažnju u Hrvatskoj. Istraga je u toku ali je ceo slučaj obavijen velom misterije.

Tome dodatno doprinose izjave pilota koji su bili u drugom helikopteru, 200 metara iza onog koji se srušio.

Oni su, navodno, rekli istražiteljima da nisu primetilu nikakve nepravilnosti pre tragedije i da se letelica samo srušila u more, piše Jutarnji.

Šta je bio zadatak

Piloti su obavljali zahtevni zadatak brišućeg leta iznad mora. To znači da helikopteri lete od 30 do 100 metara iznad tla a da je brzina leta između 100 i 175 kilometara na sat.

U Priručniku američke vojske za obuku pilota na helikopteru OH-58D navodi se da su za taj let karakteritični nedostaci vizuelnih signala, što može da izazove prostornu dezorijentaciju.

U slučaju leta iznad mora, piloti se upozoravaju da moraju da se fokusiraju na moguće prepreke ispred sebe, poput plutajućih i lučkih objekata.

Stručnjaci upozoravaju na "efekat tla" 

Inženjer vazduhoplovstva i instruktor helikopterskih posada Danijel Vuković je rekao za Jutarnji da u letu na malim visinama na helikopter deluje i takozvani efekat tla, koji se manifestuje kroz aerodinamičku interakciju helikopterskog rotora i tla, prilikom čega dolazi do drugačije slike strujanja vazduha u odnosu na let na većim visinama.

Kako je to jednostavnije objasnio, pilot na takvim visinama oseća kao da mu helikopter lebdi na vazdušnom jastuku. Zbog toga bi trebalo utvrditi na kojoj tačno visini je helikopter leteo, ko je to odobrio i da li su urađene analize svih rizika.

Naravno da će se istražitelji fokusirati i na tehničku ispravnost helikoptera a moguće je da se u istragu uključe i predstavnici proizvođača, američke kompanije "Bel".

Osim Hrvatske i SAD, u ovom trenutku postoji oko 100 takvih letelica u sastavima vazduhoplovstava Grčke i Tunisa i, ako postoji nekakva tehnička neispravnost, oni se moraju informisati o tome.

Koje su zvanične informacije 

U međuvremenu je komandant hrvatskog vojnog vazduhoplovstva, general Mihael Križanec održao konferenciju za štampu. Potvrdio je da je kontaktirana kompanija "Bel" od koje su dobili instrukcije kako da sačuvaju dokaze o padu helikoptera, prenosi portal Indeks.

"Želimo da vidimo koja bi to bila institucija u SAD koja bi nam mogla dati najadekvatniju pomoć. Dobili smo određene instrukcije kako sačuvati određene dokaze, kako njima rukovati i gde ih poslati", rekao je Križanec.

Kako je dodao, na istražiteljskom timu, odnosno na glavnom vojnom vazduhoplovnom istražitelju je odluka kada i gde poslati određene materijalne dokaze i iz njih izvući kvalitetne analize i informacije.

Stručni istražni tim pronašao je crnu kutiju, koja je na dnu mora bila više od 24 sata.

Na čelu Tima za istragu pada helikoptera je glavni vojni vazduhoplovni istražitelj pukovnik Mario Počinok.

On je rekao da je helikopter leteo na visini brišućeg leta, a to je po definiciji od nula do 100 metara visine. Helikopter koji je bio u svojstvu pratioca bio je između 150 i 200 metara iza helikoptera koji je pao.

"Neće biti lako, ali mislimo da ćemo uspeti da rekonstruišemo ceo događaj", rekao je Počinok i dodao kako nema video-snimaka iz tih helikoptera.

Izvučeni delovi olupine i crna kutija 

Inače, na brod Hrvatske ratne mornarice već su izvučena tri dela olupine helikoptera. Akcija se nastavlja i očekuje se da se svi delovi helikoptera izvuku na površinu.

Ronioci su juče detektovali olupinu i uočili telo pilota. Nakon toga je u koordinaciji s policijom dogovorena akcija ronilaca koji su obavili uviđaj, evidentirali dokaze i izvukli telo pilota na površinu i ono je prevezeno na patologiju šibenske opšte bolnice. Telo prvog pilota pronađeno je neposredno po padu letelice.

Dok se ne utvrdi uzrok nesreće, obustavljen je let svih helikoptera "kajova vorior", javlja Indeks.

U prvim reakcijama nakon pada, Križanec je rekao da je helikopter iz neobjašnjivih razloga udario u more, dok je drugi, koji je bio u paru s njim, ostao na mestu događaja dozivajući pomoć.

Letačka aktivnost u paru na prostoru Zablaća i ostrva Zlarina započela je u ponedeljak u 10.30, a pad helikoptera dogodio se oko 11 sati.

Helikopteri stigli iz SAD 

Hrvatska je dobila 16 helikoptera "kajova vorior" od SAD. Oni su predstavljeni u decembru 2016. godine u vazduhoplovnoj bazi u Zemuniku kod Zada.

Uz helikoptere stigla su i tri simulatora, rezervni delovi i oprema, sve u projektu opremanja Oružanih snaga Hrvatske uz pomoć Vlade i Oružanih snaga SAD.

Tada je najavljeno da će projekat uvođenja helikoptera u operativnu upotrebu, uključujući i obuku posade, trajati pet godina i da mu je vrednost 60 miliona evra. 

To su prvi borbeni helikopteri zapadne proizvodnje u hrvatskom ratnom vazduhoplovstvu. 

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
8° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво