Globus: Ako Kinezi grade Pelješački most, očekuje se drastičan nadzor Brisela

Zagrebački "Globus" piše da se još čeka odluka o tome da li će Kinezi graditi Pelješački most i napominje da iz Brisela stiže upozorenje da će "nadzor biti drastičan" ako Kinezi "dobiju posao".

Iako je ranije objavljeno da će Pelješački most sa pristupnim saobraćajnicama graditi kineska kompanija "China Road and Bridge Corporation", list Globus piše da se "pred finale jednog od najvećih projekata u istoriji moderne Hrvatske, čeka odluka ko će graditi most – Kinezi, koji su dali najpovoljniju ponudu, ili će se procedura izbora ponoviti".

"Izbor kineskog konzorcijuma iznenadio je mnoge u Briselu, jer bi to bilo prvi put da kineski građevinski konzorcijum koristi novac Evropske unije, što bi značilo i ulazak Kineza na velika vrata, ne samo kao investitora u Evropu, nego i kao izvođača radova za projekte za koje je osigurao sredstva Brisel", navodi Globus.

Osim kineske kompanije, ponude su dali austrijski "Strabag". te zajednica ponuđača koju čine italijanski "Astaldi" i turski "IC Ictas Ansaat", pisao je ranije zagrebački Jutarnji list.

"Strabag", čija je ponuda, kao i ona italijansko-turskog konzorcijuma, bila skuplja za oko 500 miliona kuna, tvrdi da su Kinezi dali dampinšku cenu po kojoj nije moguće izgraditi most.

Jedan od "Strabagovih" direktora Dragan Pavelić, koji vodi firmu u Jugoistočnoj Evropi, tvrdi da se iza kineske ponude kriju mnoge zamke, među kojima je i ona da Kinezi u jednom trenutku odustanu od posla ako Hrvatska odbije da plati "dodatne troškove" kojih će neminovno biti.

"Drastičan nadzor Brisela" 

Globus navodi da se u Briselu "pomno prati sve što se događa oko priprema za izgradnju mosta".

"Postoje i oni koji su bili sumnjičavi prema takvom prodoru Kineza u Evropu, pogotovo što je za promociju poslužila Hrvatska kao novoprimljena država", navodi Globus.

Kako piše list, pozivajući se na neimenovane diplomate, ako "Kinezi dobiju posao, nadzor će biti drastičan, a nije isključeno da bi u slučaju nekih nepravilnosti mogao biti uskraćen i deo novca".

U tekstu se podeća i da je ponuda kineskog konzorcijuma "China Road and Bridge Corporation", teška 2,08 milijardi kuna uz rok izgradnje od tri godine.

"Kineska državna firma ozbiljno se pripremala za pobedu za ulazak na tržište EU", navodi Globus i dodaje da njihov savetnički tim predvodi bivši srpski permijer iz vremena Slobodana Miloševića, Radoman Božović, njihov savetnik za ovaj region.

S druge strane, dodaje, u hrvatskom savetničkom timu su Stjepko Boban, nekadašnji predsednik Uprave Hrvatskih puteva i Hrvatskih auto-puteva, te Jadranka Jureško Kero, bivša savetnica predsednice Republike.

"Drama tokom evaluacije ponuda"

Odluka o izvođaču doneta je u poslednjem trenutku, a u 120 dana predviđenih za evaluaciju ponuda događala se prava drama, navodi "Globus".

"Pre svega, čekao se barem nezvanični stav Evropske komisije o mogućnosti da posao gradnje mosta koji se sufinansira evropskim novcem dobije kineska kompanija. Iako niko nije službeno Hrvatskoj prigovarao davanje posla kineskoj kompaniji, neslužbeno je Zagrebu sugerisano da pričeka s odlukom", tvrdi Globus.

Kako dodaje, prema dostup­nim informacijama, nekoliko je velikih evropskih građevinskih firmi lobiralo u Briselu da se Kinezima onemogući ulazak na hrvatsko tržište.

Takođe, dodaje se u analizi Globusa, oduvek je postojala pretnja Bakira Izetbegovića i Stranke demokratske akcije da će preko Parlamenta BiH, te u Briselu izlobirati odlaganje gradnje mosta zbog nerešenog graničnog pitanja.

"U BiH je Hrvatima glavni saveznik Milorad Dodik, koji je Zagrebu poručio da ima pravo na gradnju Pelješačkog mosta i da će njegovi zastupnici biti na strani HDZ-a u Domu naroda, gornjem domu Parlamenta Bosne i Hercegovine, čime bi se blokiralo donošenje odluke o protivljenju gradnji Pelješačkog mosta kao zajedničkog stanovišta Parlamentarne skupštine BiH, koju čine dva doma", tvrdi Globus.

Ipak, kako navodi, uslov za podršku je što brža realizacija gradnje mosta preko Save kod Nove Gradiške.

Na kraju, zaključuje list, kod premijera na stolu ostale su samo dve opcije – "ili će se gradnja mosta dati kineskoj kompaniji ili će se takmičenje poništiti uz obrazloženje da sve ponude daleko premašuju procenjenu vrednost nabavke".

Globus zaključuje da se početak radova, po novom planu, očekuje na proleće i da je najnovije obećanje da će most biti izgrađen 2021. godine.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво