Privatizacija Luke Bar dobitak za tri države

Srbija je zainteresovana za privatizaciju Luke Bar jer bi to srpskoj priveredi omogućilo izlaz na Jadransko more. Koncesija se daje za kontejnerski i generalni teret, na period od trideset godina. Za ostvarenje punog kapaciteta rada Luke Bar neophodna je rekonstrukcija pruge Beograd - Bar i izgradnja autoputa od Bara do Beograda.

Tender za privatizaciju Luke Bar biće raspisan u avgustu. Među zainteresovanima za ovu privatizaciju je i Srbija, čiji je je Crna Gora četvrti spoljnotrgovinski partner, budući da bi time srpska privreda dobila izlaz na Jadransko more.

Preko barske luke, koja danas radi s pola kapaciteta, obavlja se najveći deo robne razmene Srbije sa Italijom, koja je drugi spoljnotrgovinski partner naše zemlje.

Podgorica planira da u državnom vlasništvu ostavi zemljište i akvatorij Luke, kao i gazdovanje nad tečnim i rasutim teretima. Koncesija se daje za kontejnerski i generalni teret, na period od tri decenije, uz mogućnost produženja za još 15 godina.

"Najvažnije bi bilo da dovedemo nekoga iz industrije ko ima velike reference. Nekad nam se čini da smo greške pravili u projektima, gde su cifre imale veću ulogu nego prisustvo na tržištu ili poslovne veze. Mnogo puta smo razgovarali sa potencijalnim partenrima, ne zanmo koliko je ko ozbiljan, nema čvrstih ponuda na stolu", rekao je ministar saobraćaja i pomorstva Crne Gore Andrija Lompar.

Ministar za infrastrukturu Srbije Milutin Mrkonjić smatra da bez srpske privrede i barska luka gubi na intenzitetu: "Veoma smo zainteresovani i sa nestrpljenjem očekujemo tender. Ne vidim da bi iko mogao bolje i pre da uskoči od srppskih preduzeća i privrede".

Nedostatak infrastrukture

Kroz Luku Bar, danas prolazi samo 20 odsto robe iz Srbije. Najviše posla joj uzimaju Kopar i Rijeka. Neku robu, poput gvožđa iz Smedereva, Bar je uspeo da preusmeri ka svojoj luci. Žitarice iz Vojvodine, međutim, i pored najboljeg silosa, koji luka ima, gotovo se ne izvoze  preko Bara. U ovom slučaju, problem predstavlja skok cena crnogorske železnice.

"Prema podacima koje imamo, 1.300.000 tona žitarica je izašlo iz Srbije, a preko Bara je prešlo 4.000 tona. Vidite sada koliko je uticao skok cena železnice", kaže Slobodan Pajović, izvršni direktor Luke Bar.

Pun kapacitet Luke Bar je 5.000.000 tona robe godišnje. Kada će moći da ga ostvari umnogome zavisi od rekonstrukcije pruge Beograd - Bar i izgradinje autoputa od Bara do Beograda.

Da bi se prugom, kojom danas prolazi četvrtina kapaciteta, prevezlo projektovanih sedam miliona tona robe godišnje, treba uložiti 250 milona evra, pocenjuju u Vladi Srbije. Još polovinu te sume, kažu, treba uložiti u Luku Bar, koja onda nebi imala konkurenta u regionu.

"Danas u Rumuniji imate 16.000 preduzeća iz Italije, koja imaju veliku muku sa transportom. Na relaciji Bari-Bar-Beograd i dalje prema Bukureštu, relizovali bi svoj projekat prilaska i ulaska u Rumuniju", tvrdi ministar Mrkonjić.

Kada bi se svi poslovi realizovali, kaže Mrkonjić, na dobitku bi bili i Srbija i Crna Gora i Italija. U naredne dve do tri godine uposlio bi se veliki broj preduzeća, a to je više od 100.000 ljudi.

broj komentara 29 pošalji komentar
(nedelja, 28. jun 2009, 14:27) - Milos Kosovac [neregistrovani]

Dosta! Nikola zna sta govori!

Kada su moja dva sestrica sa Kosova prevareni, od glupe poiltike 1990 god, da napuste zeljezaru u Smederevu, i da se vrate na Kosovo, ja sam ih ubedjivao da ce jednoga dana doci pametniu ljudi na valsti u Srbiji, a tada ce Beograd i Smederovo biti jedna proizvodna, industriska, trgovacka zona, jer imaju prirodnu vezu - Dunav. Uostalom, prema projektu, predvidjen je kanal 500 metara do placa Zeljezare. Ovo sto Vi govorite Nikola to pokazuje da ste po prirodi pametni, zato ste morali da odete medju pametne Svedjane. A hvala Vam, pa od tamo nam saljete mudre poruke. No, kome? Jer mi vec nekoliko meseci ne znamo, ili duze, gde nam ode Beogradska luka, a hteli bi da kupimo luku do koje nemamo ni autoputa, ni ispravne pruge?!

(nedelja, 28. jun 2009, 14:20) - Pravoslavac@Sidnej [neregistrovani]

Dosta!

Potpuno ste u pravu ,delim vase misljenje. Da li se neko zapitao zasto su Amerikanci brze-bolje kupili zelezaru Smederevo dok se Srbija jos dimila od bombardovanja. Bas zbog ovog sto ste vi objasnili, Srbija ima besplatni autoput koji polazi od Crnog mora i zavrsava u Roterdamu. Sirova ruda i druga roba dolazi iz bivsih Sovjetskih republika bas tim putem. Samo mislim da ce ovo biti politicka odluka nazovi strucnjaka.
Srecan Vidovdan i pozdrav iz Sidneja.

(nedelja, 28. jun 2009, 12:43) - Nikola [neregistrovani]

Dosta!

Postovani gospodine ,ja radim 15godina za jednu svetsku kompaniju koja prizvodi kompletane pogonske sisteme za sve vtrste brodova,znaci motore,osovine,lezaje,osovine ,propelere, recni
saobracaj Srbije ima najveci potencijal u Evropi jer
vise od 600km Dunav je plovan kroz Srbiju...
Kompanija u kojoj radim je zainteresovana da radi
u Srbiji vec su imali razgovore sa Ist -Pointom
najvecim inace na celom Dunavu,sve luke u Srbiji treba obnoviti ,to je neophodno za dobru recnu plovidbu,znate li mozda da je Hrvatska za luku Vukovar dobila 50 miliona evra da je izgradi ponovo,Evropa ulaze mnogo u recnu plovidbu jer je
to najprofitniji transport,a namjera Brisela je da sav transport od Crnog Mora ide do svetske luke Roterdam.ovi svi podatci su tacni i znam o cemu govorim;Dunav je buducnost Srbije ,gradimo svoju kucu Srbiju.Sretan vam Vidovdan. Nikola Boksan

(nedelja, 28. jun 2009, 12:08) - anonymous [neregistrovani]

Luka Bar

Лука Бар је битна не само из економских разлога,већ и политичких.Не смемо дозволити да нас запад, и Хрвати одвоје од српске Црне Горе.

(nedelja, 28. jun 2009, 10:38) - anonymous [neregistrovani]

Hm

дефинитбно нам је потребан приступ на море. Стиме моћићемо да уштедимо велику зуму транспорта.

Лука Бар је најбоље решење

(nedelja, 28. jun 2009, 07:46) - anonymous [neregistrovani]

other better

Hajde @ Aleksandre ti to prevedi! Ovo je jos uvek sajt iz Srbije i njegovi citaoci su uglavnom gradjani Srbije a ne neke americke ili engleske kolonije.

(nedelja, 28. jun 2009, 05:29) - anonymous [neregistrovani]

Nije Greska

Pristup moru znaci puno

(nedelja, 28. jun 2009, 01:46) - anonymous [neregistrovani]

greska

Kupovanje te luke ce biti velika greska. Bacene pare. Zasto? Videce se.

(nedelja, 28. jun 2009, 01:34) - anonymous [neregistrovani]

Bar

Svim srpskim minsitrima, a posebno ovima tipa Velje Kapitalca i Mrkonjitja mora da bude jasno da je Srbija(bez Vojvodine) ushla u kraljevinu SHS posle 10 (1908-1918) godina ratovanja i bez jedne jedine pare inostranog duga i kao jedna prilichno imutjna poljoprivredna zemlja koja praktichno ne poznaje emigraciju stanovnistva.
Srbija iz Jugoslavije izlazi 1999 kao jedna izuzetno siromashna evropska zemlja sa emigraciom od oko 4 miliona stanovnika.
Ne volim da licitiram, ali tim nashim prepametnim ministrima treba vetj jednom da bude jasno sa kim smo imali i sa kime imamo posla.
Ako se ovaj delirium tremens nashih ministara i njihovih povampirenih biznis talenata nastavi, ima i da se licitira.
Analizom red po red, kao Danilo Kish u svojoj knjizi 'Chas anatomije'

(nedelja, 28. jun 2009, 01:13) - anonymous [neregistrovani]

Luka

Узети по сваку цену, не жалити паре.