Читај ми!

Imam koji je nameravao da uništi saudijsku dinastiju

Imam Tutunsuz džamije u Skoplju Redžep Memiši, koji je priveden u akciji makedonske policije "Ćelija", zajedno sa svojim saradnicima širio je "istinski islam" i nikada nije priznavao Islamsku versku zajednicu. Zbog ideje da uništi saudijsku kraljevsku dinastiju Memiši je proteran iz Saudijske Arabije, gde je studirao islamske studije, koje nije završio.

Tekfir grupu Redžep Memiši je počeo da formira neposredno uoči i tokom 2001. Iste karakteristike prate i njegovog kolegu, imama iz Gazi Babe koga je policija privela u akciji "Ćelija", prenosi Tanjug.

Pozivajući se na svoje izvore, skopski Dnevnik piše da je Memiši postao lider ove grupacije otkako je u njoj došlo do unutrašnjih promena.

Prema saznanjima lista, ona se sada proširila na više delova grada i sa više teologa koji su, kako se navodi, očigledno uticali na slanje mladih džihadista u redove terorističke Islamske države Sirije i Iraka.

"Koren ove grupe datira iz 2001. kada je bila povezana sa teologom Bećirom Halimijem. Ali, posle oružanog sukoba 2001, a posebno posle bitke kod Aračinova, u kojoj su učestvovali i mudžahedini, započinje njeno deljenje. Vođa druge grupacije je postao Šukri Aliju, poznati radikal koji je sada na izdržavanju zatvorske kazne u Prilepu. Ta grupa je posle toga nastavila sa svojim delovanjem", ispričao je sagovornik lista.

Ta grupacija, predvođena Šukrijem Alijuom, 2004. godine je izvršila upad sa kalašnjikovima u kabinet tadašnjeg poglavara Islamske verske zajednice, posle čega je uspela da izdejstvuje čak i zapošljavanje dvojice svojih ljudi u redove te verske zajednice. Jedan od njih je, navodi se, sada nastavnik u školi u skopskoj opštini Čair.

Aliju i njegova grupacija stoje i iza napada na grupu mladih skopskih imama 2005. u skopskom naselju Kondovo, kao i iza bombaškog napada na policijsku stanicu na Bit-pazaru.

Alijua je 2012. Kosovo izručilo Makedoniji zbog učešća u ubistvu jednog taksiste u Skoplju.

"Posle ovih događanja, Alijuu se gubi trag, a umesto njega sve više počinje da se pojavljuje Redžep Memiši. On je kritikovao ostale islamiste da nisu dovoljno radikalni i da treba da promene svoje ponašanje. Reč je o grupi od sedam-osam ljudi koji su počeli da se identifikuju prvo sa talibanima, zatim sa simpatizerima Al Kaide, a poslednjih godinu dana i sa džihadistima Islamske države", objasnio je sagovornik Dnevnika.

Jezgro te grupe, kako se navodi, jesu islamisti iz Kumanova, iz skopskog sela Bojane, Saraja i iz sela Krušopek kod Saraja.

Za centar svog delovanja izabrali su Tutunsuz džamiju, koja se nalazi u neposrednoj blizini Memišijeve kuće.

Makedonski Dnevnik je već ranije pisao kako je ta džamija van kontrole Islamske verske zajednice (IVZ) i o tome kako je ljudi iz tog naselja ne prihvataju pošto u njoj ljudi sa bradama nisu propovedali tradicionalni islam kao u ostalim islamskim hramovima.

U tom periodu je došlo i do definitivnog odvajanja Memišija od Halimija, koji se pomirio sa IVZ i ušao u nju kao zaposleni na Islamskom fakultetu u Kondovu.

Tradicionalni muslimani Memišijevu grupu nazivaju Tekfiri, odnosno nevernici, pošto propovedaju islam koji je drugačiji od njihovog. Unutar Memišijeve grupe istomišljenici se oslovljavaju sa "braća" i smatraju se istinskim muslimanima.

"Razlikuju se po tome što primenjuju posebne principe u međusobnim odnosima gde jedan pripadnik nikada ne poznaje sve ostale. Tačnije, poznaje samo jednog ili dvojicu iz opreza", kaže sagovornik Dnevnika.

Poznato je sedam mladih ljudi koji su živeli u neposrednoj blizini te džamije i koji su poginuli u redovima džihadista.

Saudijske vlasti su Memišiju 2007. odbile da daju vizu za odlazak na hadžiluk pošto je proverom utvrđeno da mu je zabranjen ulazak u tu zemlju, a kasnije se saznalo da je on još kao student bio deportovan zbog antidržavne aktivnosti.

Makedonski izvori navode da jedan od Memišijevih pristalica radi u džamiji Abdulkadir Arnaut na Čairu u neposrednoj blizini benzinske pumpe.

Taj verski objekat je smešten u jednoj zgradi i u njemu se redovno održavaju obredi koji su drugačiji od onih u ostalim skopskim džamijama.

Ova džamija nije dobila dozvolu za rad od Islamske verske zajednice Makedonije i još je van njene kontrole.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 28. март 2024.
19° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво