Читај ми!

Povlačenje legende i zaokret "Tojote"

Krajem marta jedan od najvažnijih lidera u svetskoj automobilskoj industriji, čovek koji je "Tojotu" doveo na sam svetski vrh po broju proizvedenih i prodatih vozila, napustiće funkciju predsednika i izvršnog direktora kompanije koja tradicionalno ostvaruje najveći profit u čitavoj japanskoj ekonomiji.

Krajem marta jedan od najvažnijih lidera u svetskoj automobilskoj industriji Akio Tojoda (66) povućiće se sa mesta predsednika kompanije i izvršnog direktora "Tojota automobila", mada će zadržati poziciju u upravnom odboru japanskog giganta.

To, praktično znači da će se Akio Tojoda, koji je unuk osnivača tog renomiranog proizvođača vozila Kiićire, povući iz direktnog rukovođenja kompanijom, koja je za vreme njegovog mandata postala najveći svetski proizvođač automobila i praktično služiti kao savetnik.

Zvezdana ostvarenja

Tojoda je na dužnost predsednika i izvršnog direktora stupio 2009. godine. Radio je na korekciji teškoća nastalih usled preteranog širenja proizvodnih kapaciteta, te kompaniju uspešno izveo iz problema koje su prouzrokovale svetska finansijska kriza 2008, udar velikog cunamija na region Tohoku u Japanu 2011, te velike poplave u Tajlandu iste godine koje su onesposobile tamošnja postrojenja japanske auto industrije.

U prošloj deceniji pod njegovom palicom kompanija je po prvi put u istoriji proizvela više od 10 miliona vozila godišnje, ponovo pretekla američki "Dženeral motors" i sela na tron najvećeg svetskog proizvođača automobila, koji je naovamo uglavnom i nastavila da drži, uz povremeno ustupanje grupi "Folksvagen".

Vrednost "Tojote", koja puno godina ostvaruje najveći prihod i profit od svih japanskih preduzeća, (u fiskalnoj 2022. operativni profit iznosio je oko 24 milijardi američkih dolara) utrostručila se za vreme Tojodinog upravljanja kompanijom.

Poslednjih godina, kao pasionirani obožavalac automobila i vožnje, zalagao se za razvoj motora na unutrašnje sagorevanje na vodonični pogon koji, za razliku od električnih, zadržavaju zvuk, predenje i riku, kakvu imaju benzinski motori.

Tojoda je (s pravom) smatrao da je njegova kompanija dovoljno moćna da paralelno razvija vozila sa hibridnim električno-benzinskim, čisto električnim pogonom, sa gorivnom ćelijom (vodonik i električna baterija), te motorom sa unutrašnjim sagorevanjem koji kao gorivo koristi isključivo vodonik.

Tako je kompanija sa sedištem u gradu Tojoda, nedaleko od Nagoje, poslednjih godina radila na pet tehnološki različitih pogonskih jedinica, uključujući tu i klasične benzinske motore, izdvajajući ogromne sume novca za istraživanje i uspostavljanje proizvodnih linija različitih tipova vozila.

Tektonske promene u atomobilskoj industriji kao povod za povlačenje

Tojodino shvatanje da budućnost automobila još uvek nije odlučena, odnosno, da nije sigurno da će električna vozila trijumfovati jer postoje i druge ekološke opcije kao što su gorivna ćelija ili motor sa unutrašnjim sagorevanjem koji pogoni vodonik, je čini se i jedan od bitnih razloga za njegovo povlačenje sa najviših funkcija.

Naime, u međuvremenu, vlade u Evropskoj Uniji i Kini odlučile su u potpunosti pruže podršku programima za razvoj vozila na čisto električni pogon, te je postalo jasno da će električna vozila prevladati i postati mejnstrim.

Tako se ispostavilo da "Tojota", koja je u Japanu i drugde u proteklih dvadesetak godina odlično zarađivala na hibridnim modelima poput "prijusa", zaostaje za svetskim trendom jer ima znatno manje modela na čisto električni pogon (s nultom emisijom ugljen-dioksida) od svojih stranih takmaca, pa i nekih domaćih, poput "Nisana".

S tim u vezi, Tojoda je u video saopštenju krajem prošlog meseca izjavio da je on staromodan i da oseća svoje limite u smislu da ne može da dovoljno dobro shvati duboke promene koje auto industriji donose ekologija i informacione tehnologije.

On je rekao da zato želi da sprovođenje neophodnih izmena u strategiji razvoja kompanije prepusti svom saradniku inženjeru Kođiju Satou, koji je mlađi i bolje upoznat s najnovijim trendovima.

Oni, pored odlučnog i hitnog prestrojavanja na proizvodnju električnih vozila, podrazumevaju i razvoj autonomnih vozila i njihovo informaciono povezivanje sa drugim učesnicima u saobraćaju i okolnom sredinom.

Istorijski zaokret

I zaista, Sato (53) je u svom obraćanju javnosti rekao da će glavni prioritet za njega u upravljanju "Tojotom" biti sprovođenje (drastičnog) zaokreta ka električnim vozilima.

"Tojota", koja trenutno proizvodi samo oko 24.000 vozila na isključivo električni pogon, ranije je objavila da planira da do 2030. godine tu cifru podigne na čak tri i po miliona.

Između ostalog, japanska kompanija će u SAD, gde ostvaruje petinu svoje ukupne prodaje vozila, otvoriti novu fabriku litijum-jonskih baterija u državi Severna Karolina, koja će koštati 1,3 milijardi dolara. Takođe, ona će svoje postrojenje u Kentakiju prilagoditi za proizvodnju električnih vozila, kako bi već 2026. mogla da u SAD proizvede 200.000 električnih automobila godišnje.

Te godine, "Tojota" bi trebala da bude u stanju da proizvede ukupno milion četvorotočkaša na čisto električni pogon, od kojih bi bajveći deo izašao iz njenih postrojenja u Japanu i Kini.

"Tojota", koja je pre pandemije novog korona virusa proizvodila i prodavala oko 10 miliona vozila godišnje, sada namerava da u Evropi, koja apsorbuje oko deset posto njene prodaje, do 2035. godine izvrši potpuni prelaz na automobile koji ne emituju ugljen-dioksid (električna i vozila sa gorivnom ćelijom).

To je bitno ubrzanje, budući da je rukovodstvo firme sve do nedavno imalo plan da učini da do 2030. godine 40 odsto vozila koja prodaje na starom kontinentu bude lišeno emisije štetnih gasova. Može se reći da je to ubrzanje iznuđeno, jer je EU namerava da posle 2035. praktično onemogući prodaju votila koja emituju ugljen-dioksid.

Inače, marketinške kompanije procenjuju da će u poslednjoj godini ove decenije vozila koja ne emituju štetne gasove zauzimati trećinu svetskog tržišta četvorotočkaša.

Interesantno je da su za vreme Tojodinog rukovođenja kompanijom, fudbalski klub "Nagoja grampus" i košarkaški klub "Alvark Tokio", čiji je "Tojota" osnivač i glavni sponzor, pod palicom naših trenera Dragan Stojkovića Piksija, odnosno, Luke Pavićevića osvojili prve titule u profesionalnom nacionalnom prvenstvu ("Nagoja grampus" u 2010. a "Alvark" u 2018. i 2019.).

петак, 20. септембар 2024.
18° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи