Читај ми!

Crni petak – kontroverzna jagma za popustima, može li se ostati hladne glave

Visoka inflacija naterala je Nemce da manje troše. Ipak, sudeći po anketama, to se ne odnosi na takozvanu "Crnu nedelju", uključujući i "Crni petak". Istovremeno, zaštitnici potrošača upozoravaju na zamke.

Црни петак – контроверзна јагма за попустима, може ли се остати хладне главе Црни петак – контроверзна јагма за попустима, може ли се остати хладне главе

Cene se porede kako bi se našla najjeftinija moguća ponuda – to je moto koji ove godine specijalno važi za većinu potrošača u Nemačkoj. A to je zato što visoka inflacija mnoge ljude tera da dobro razmisle pre nego što nešto kupe.

U istraživanju digitalnog udruženja "Bitkom", više od dve trećine ispitanih izjavilo je da trenutno pažljivije razmišlja o tome šta im je zaista potrebno. Ljudi, takođe, navode da su sve više u potrazi za specijalnim ponudama i akcijama popusta.

"Ljudi u Nemačkoj hoće da paze na to koliko troše, a mnogi to stvarno i moraju da rade. 'Crni petak' (Black Friday) i Sajber-ponedeljak (Cyber Monday) verovatno nikada nisu bili važniji za potrošače nego u ovoj 2022. godini opterećenoj inflacijom", kaže za Dojče vele generalni direktor "Bitkoma" Bernhard Roleder.

Internet cveta na račun običnih prodavnica

To znači da će i ove godine tokom "Sajber-nedelje", od 21. do 28. novembra, prodaja nastaviti da raste, naročito preko interneta.

Prema sopstvenim istraživanjima, trgovinsko udruženje HDE procenjuje da će onlajn-trgovci u Nemačkoj u petak, 24. novembra, kao i sledećeg "sajber-ponedeljka", 28. novembra, obrnuti 5,7 milijardi evra. To odgovara povećanju od neverovatnih 22 procenta u odnosu na prethodnu godinu.

"Uspešna priča 'Crnog petka' i 'Sajber-ponedeljka' se nastavlja, čak i pod sadašnjim teškim uslovima i uprkos lošem raspoloženju potrošača. Mnogi kupci upravo sada kreću u lov na povoljne cene i žele da iskoriste ponude", kaže zamenik generalnog direktora HDE Štefan Tromp.

Međutim, ova pretpostavljena jagma za jeftinim cenama na internetu će verovatno biti na štetu običnih prodavnica u gradskim centrima: konkurencija "Amazona", "Zalanda" ili "Ibeja" već godinama otežava život radnjama i robnim kućama i šoping-molovima.

To je i jedan od razloga za ponovnu nelikvidnost lanca robnih kuća "Galerija Karštat Kaufhof". Njihova internet-stranica je ovih dana crno-bela, sa ponudama za "Crni petak" – kako bi mušterije pazarile kod njih, dakle u onlajn-ponudama robnih kuća.

Prema "Bitkomu", skoro polovina ispitanih želi da kupuje onlajn na "Crni petak", između ostalog i zato što tako lako mogu da porede cene. Samo pet odsto navodi da u petak želi da krene u lov po običnim prodavnicama i gradu.

Dok se kreditna kartica ne užari

U međuvremenu, zaštitnici potrošača upozoravaju na zamke. Tako njihova podružnica iz Bremena čak govori o "šoping ludilu" – sa navodnim ponudama za uštedu dok se kreditna kartica ne užari.

"Malo je verovatno da će se baš sada dobiti najbolja cena u godini. Iskustvo je pokazalo da se cene podižu nedeljama unapred da bi potom namamili ljude velikim popustima", kaže Katja Nonenkamp-Kluting iz centra za savetovanje potrošača u Bremenu. Stoga bi, dodaje, navodnim ponudama iz snova trebalo pristupiti sa zdravim skepticizmom.

Još jedan dobro poznati trik koji koriste onlajn-trgovci jeste merenje popusta prema preporučenim maloprodajnim cenama proizvođača. Međutim, te cene se obično uopšte ne primenjuju na proizvode, a stvarne cene su niže i u normalnim vremenima.

Zaštitnici potrošača stoga savetuju da se ostane hladne glave.

"Kada mame veliki popusti, ume da prestane logično razmišljanje", kaže Nonenkamp-Kluting i stoga savetuje: "Ne dozvolite da budete izloženi pritisku. Vreme trajanja ponude ili trake koje pokazuju nivoe zaliha često su samo marketinška strategija koja vas tera da izvršite brzu i možda nepromišljenu kupovinu."

Poznata prednost onlajn-porudžbina je zakonski obavezna opcija vraćanja u roku od dve nedelje. Ali, čak i tu vredi pročitati ono sitno na dnu – zato što je vraćanje robe često povezano s troškovima koji mogu da budu relativno visoki, posebno ako je trgovac u inostranstvu.

субота, 27. април 2024.
11° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво