Da li je žurba "Boinga" da prestigne konkurenciju glavni krivac za pad aviona

"Boing 737 maks", model aviona koji je u dve nesreće odneo više od 300 života, proizveden je u okviru žurbe kompanije "Boing" da prestigne konkurenciju. Sada se vodi istraga o tome da li su pritom zanemareni neki ključni bezbednosni problemi, kao i dodatna obuka pilota.

Kako piše Njujork tajms, 2011. godine šefovi "Boinga", sučeni sa mogućnošću da "Ameriken erlajnz" kupi stotine aviona od "Erbasa", odustaju od ideje razvoja novog modela letelice, za šta bi im otišla čitava decenija i odlučuju se da osavremene postojeći "boing 737", u roku od šest godina. 

Međutim, sada ta žurba da se napravi "boing 737 maks" preti da ugrozi reputaciju i profit kompanije. 

U početku u "Boingu" nisu bili mnogo zabrinuti zbog najavljenog novog "Erbasovog" modela "erbas A320neo". 

U sedišu "Boingovog" sektora putničkih aviona u Rentonu, u državi Vašington, procenili su da će taj avion biti skup i nekonkurentan. Smatrali da ne treba odmah reagovati, već da treba sačekati kraj decenije i na tržište izbaciti potpuno novi model aviona. 

"Boing", inače, dugo nije ni imao razloga da brine zbog evropske konkurencije. Ali od kraja devedesetih sve više niskobudžetnih kompanija kupovalo je "erbas A320", da bi "Erbas" od 2005. godine preuzeo primat u prodaji. 

U do tada arogantnom "Boingu" alarm se upalio tek kada se pojavila mogućnost da jedan veliki američki avio-prevoznik svoju flotu popuni isključivo "Erbasovim" avionima. 

Tada je krenula žetoka trka da se zaosatak nadoknadi. Inženjeri su pritiskani da u kratkim rokovima urade tehnička rešenja i novi dizajn, radnici su premeštani sa drugih sektora, a pritom je i budžet bio ograničen.

Sadašnji i bivši zaposleni u "Boingu" kažu da, uprkos toj užurbanosti, nisu imali nikakve sumnje u kvalitet projekta kada je posao bio završen. Da bi sustigao "Erbas", "Boing" je morao da na "boing 737 maks" postavi novi jači i veći motor, što je za sobom povuklo niz izmena.

Veći motor menja aerodinamiku aviona i čini da u nekim okolnostima on lakše gubi uzgon na krilima. Kako bi se to sprečilo, "Boing" je dodao i novi softver, pod nazivom MCAS, koji bi automatski spustio nos aviona ako bi se on nagnuo pod opasnim uglom.

Pošto je novi sistem radio iz drugog plana, u "Boingu" nisu smatrali da je za to potrebna obuka pilota, a regulatorne vlasti su se saglasile. 

Ispostavilo se, međutim, da se upravo taj novi sistem našao u fokusu istage poslednjih avionskih nesreća. "Boing" sada radi na popravljanju MCAS-a. 

Kompanija je pod sve većim pritiskom pošto avio-prevoznici razmišljaju da odustanu od narudžbina ili da traže odštetu. 

Proizvodnja u fabrici u Rentonu se, međutim, nastavlja. "Boing" trenutno proizvodi 52 modela "boinga 737" mesečno, većinom "737 maks", a u aprilu namerava da taj broj poveća na 57, zaključuje Njujork tajms.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 29. март 2024.
11° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво