Kompanija "Micubiši motors" na ivici ponora

U Japanu se odvija klupko skandala sličnog onom koji je prošle godine uzdrmao "Folksvagen". Proizvođač automobila "Micubiši motors" prevario je kupce i državu tako što je falsifikovao podatke u vezi sa potrošnjom goriva. Kompaniji preti bankrot zbog kazni koje će morati da plati i gubitka poverenja potrošača.

U Japanu se ovih dana odvija klupko velikog skandala koji je iznenada ozbiljno ugrozio opstanak čuvene fabrike automobila "Micubiši motors", koja zapošljava više od 30.000 ljudi.

U japanske medije nedavno je dospela vest da je taj proizvođač, u Srbiji najpoznatiji po svom bestseler džipu "pajero" i sedanu "lanser", falsifikovao podatke dobijene merenjem potrošnje goriva na svojim modelima, kako bi ih prikazao isplativijim nego što realno jesu. Rukovodstvo kompanije je priznalo da je potrošnja goriva prikazana manjom nego što jeste u 27 od 30 modela koliko je ona izbacila na tržište u poslednjih deset godina, te da ukupni broj problematičnih automobila koji su prodati prelazi dva miliona.

Ovo otkriće gurnulo je kompaniju na ivicu ponora, jer će ona sada morati da plati ogromnu odštetu ne samo brojnim kupcima, već i kompaniji "Nisan", pod čijim brendom se prodaju dva njena automobila, ali i državi, jer je od nje godinama primala velike dotacije koje se dodeljuju vozilima koja su kategorisana kao "ekološka", odnosno poseduju performanse koje umanjuju potrošnju fosilnih goriva i emisiju štetnih gasova.

Osim toga, oštra kompeticija u Japanu i u inostranstvu, veruje se, prisiliće kompaniju da napravi promene u dizajnu i proizvodnji motora kako bi zaista ostvarila nisku potrošnju, što će znatno produbiti troškove. Prve procene govore o direktnoj šteti od oko pet milijardi dolara.

Problem u vezi sa potrošnjom goriva otkrili su radnici "Nisana" koji su testirali ekonomičnost malih automobila za vožnju u gradu koje je njihovoj kompaniji, po ugovoru, ustupio "Micubiši motors".

Rukovodstvo "Micubiši motorsa" najpre je negiralo optužbe da je planski zataškalo lažiranje testova potrošnje goriva i odgovornost svalilo na inženjere te kompanije, koji su, navodno, bili motivisani željom da svoj rad prikažu uspešnijim nego što jeste, ali je ovih dana na videlo izašla činjenica da kompanija već 25 godina falsifikuje rezultate merenja ekonomičnosti motora za vozila proizvedena u Japanu. 

Opadanje uprkos tehnološkim inovacijama

"Micubiši motors" godišnje proda između milion i milion i po automobila i šesti je po veličini japanski proizvođač vozila. Iako za japanske uslove malo preduzeće, "Micubiši motors" je poslednjih godina lider u oblasti proizvodnje električnih vozila.

Ta kompanija je prva u Japanu i na svetu uvela u masovnu proizvodnju i prodaju električni automobil - to je bio model "i-miev", koji je na tržište izašao 2009. godine. 

Vrednost deonica "Micubiši motorsa" na Tokijskoj berzi prepolovila se od kraja prošlog meseca kada su prve vesti o lažiranju podataka počele da cure u medije, dok je broj prodatih vozila poslednjih nedelja pao za 70 odsto.

Očekuju se dalji veliki gubici i duboka kriza koja bi mogla da stavi tačku na postojanje te kompanije, koja pod današnjim imenom radi od 1970. godine, ali čiji koreni sežu sve do 1917. godine kada je u brodogradilištu "Micubišija" ručno napravljen prvi automobil pod tim brendom.

Analitičari procenjuju da će "Micubiši motors", čak i ako uspe da se spasi od bankrota, morati da rasproda deo svojih fabrika i verovatno se povuče iz proizvodnje malih gradskih, porodičnih automobila. 

Iza "Micubiši motorsa", kao najveći deoničari, ali sa relativno niskim ulogom od svega nekoliko procenata, stoje gigant mašinske industrije "Micubiši hevi" i najveća japanska banka "Tokio-Micubiši", koji bi teoretski u nju mogli da uliju milijarde dolara.

Međutim, japanski mediji navode izjave čelnika grupe "Micubiši", konglomerata koji zapošljava čak 350.000 radnika, koji smatraju da bi ekonomski najracionalnije bilo prodati teško uzdrmanu fabriku automobila, te da bi se eventualni kupci mogli naći pre svega u Kini i SAD.

Razlozi za takav stav su verovatno to što je početkom prošle decenije "Micubiši motors" već prošao kroz veliki skandal u kojem je otkriveno višedecenijsko prikrivanje defekata na vozilima, kada je primio ogromnu pomoć od drugih kompanija u grupi, i to što se taj proizvođač automobila nalazi u dugogodišnjem opadanju koje se ogleda i u činjenici da je u proteklih osam godina pozatvarao svoje fabrike u Australiji, Evropi i Severnoj Americi.

Број коментара 9

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

субота, 04. мај 2024.
12° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво