Loši erbegovi i najveći opoziv vozila u istoriji

Automobilsku industriju u Japanu i širom sveta potresa veliki skandal u vezi sa neispravnošću vazdušnih jastuka proizvođača "Takata", koji su ugrađeni u desetinama miliona vozila širom sveta. Do sada je u nesrećama prouzrokovanim njihovim neispravnim funkcionisanjem poginulo devet, a povređeno više od stotinu ljudi.

Proizvođači automobila širom sveta se već nekoliko godina suočavaju sa problemom zamene defektnih vazdušnih jastuka koji su sišli sa proizvodnih linija japanske korporacije "Takata", a taj problem ovih dana u Japanu doseže tačku usijanja.

Do sada je utvrđeno da je devet osoba poginulo a oko 140 ranjeno od metalnih gelera koje ispaljuje defektni uređaj za naduvavanje vazdušnog jastuka kompanije "Takata" nakon sudara i aktiviranja tog jastuka.

Na listi najvećih svetskih proizvođača vazdušnih jastuka "Takata" zauzima drugo mesto i, pored svih japanskih proizvođača automobila, do sada je snabdevala i američke, nemačke i italijanske firme kao što su "Dženeral motors", "Ford", "Krajsler", "Folksvagen", BMV i "Fijat".

Najveći broj žrtava, čak osam, zabeleženo je u Sjedinjenim Američkim Državama, dok je jedna osoba poginula u Maleziji, javljaju američki i azijski mediji. Sve žrtve su zadobile fatalne povrede vrata i grudi, koje su izazvale trenutnu smrt, ili smrt od posledica obilnog krvarenja.

Najveći korisnici "Takatinih" vazdušnih jastuka su japanski proizvođači automobila "Tojota", "Honda", "Nisan", "Mazda", "Micubiši", "Isuzu" i "Subaru". Vazdušni jastuci "Takate" ugrađuju se, na primer, u čak 20 modela "tojote".

Razlog zašto su smrtni slučajevi, koji su do sada poznati, uglavnom zabeleži u SAD jeste to što je za najveći broj defektnih vazdušnih jastuka odgovorna "Takatina" fabrika u Meksiku, koja snabdeva postrojenja "Tojote", "Honde" i drugih japanskih proizvođača na severnoameričkom kontinentu.

Konačno, izvinjenje javnosti

"Tojota", "Nisan" i "Honda" u maju su objavili novi opoziv zbog problema sa vazdušnim jastucima, koji je obuhvatio više od 11 miliona vozila. Taj broj je ove nedelje uvećan za još tri miliona u dodatnim opozivima.

Reagujući na ove događaje, predsednik kompanije Šigehisa Takata u četvrtak je prvi put izašao u javnost i na sastanku deoničara u Tokiju izrazio žaljenje zbog pogibije i ranjavanja vozača, ali i uputio saučešće porodicama nastradalih.

Izvinjavajući se svojim deoničarima, rekao je i da je teško proceniti štetu koju će kompanija pretrpeti kroz zamenu delova, plaćanje penala proizvođačima automobila i odštete nastradalima.

Prikrivanje defekta?

Kompanija "Takata" postoji još od početka tridesetih godina prošlog veka, ali je proizvodnjom vazdušnih jastuka za automobile počela da se bavi 1987. godine.

Ta korporacija poslednjih decenija za svoju glavnu delatnost ima proizvodnju sredstava za očuvanje bezbednosti u saobraćaju, pa sa njenih proizvodnih traka pored vazdušnih jastuka izlaze i bezbednosni pojasevi i sedišta za malu decu koja se postavljaju unutar vozila da bi ih prilikom naglog kočenja ili sudara zaštitila od pada.

Jedna petina svih svetskih vozila sadrži vazdušni jastuk tog proizvođača.

Prvi opozivi vozila radi provere i zamene vazdušnih jastuka počeli su još 2008. godine, ali tada je uklonjeno svega nešto više od 4.000 defektnih proizvoda.

Mada je u međuvremenu bilo nekoliko tužbi i vansudskih poravnanja u SAD, prvi masovni opozivi počeli su tek 2013. godine.

Prošle godine "Takata" i američke vlasti postigle su dogovor o zameni vazdušnih jastuka na čak 34 miliona vozila u toj državi, a do sada je usled opasnosti koja od njih vreba u SAD, Japanu i drugim državama već opozvano ukupno 32 miliona automobila i kamiona.

Uglavnom je reč o vozilima proizvedenim između 2000. i 2008. godine.

Američki list Njujork tajms u septembru prošle godine optužio je "Takatu" da je prva saznanja o opasnosti koja preti od njenih proizvoda stekla još 2004. godine, ali da su podaci koji su pritom zabeleženi, kao i dokazi o radu inženjera na prevazilaženju problema, uništeni kako bi se prikrio defekt.

I dalje nepoznat uzrok

U Japanu su u toku milionski opozivi vozila, pa proizvođači automobila u Zemlji izlazećeg sunca imaju ozbiljne probleme da nađu dovoljno novih, ispravnih vazdušnih jastuka. Usled toga oni, delimično, pribegavaju privremenom rešenju koje podrazumeva prosto deaktiviranje vazdušnog jastuka ispred sedišta do vozača i lepljenje upozorenja da putnici radi sopstvene bezbednosti ne sedaju na to sedište.

Pored Japana i SAD, opozivima je zahvaćena i Evropa, gde je, recimo, BMV opozvao blizu 600.000 vozila proizvedenih između 1999. i 2006. godine, mada na Starom kontinentu do sada nisu zabeleženi incidenti kakvi su viđeni u SAD.

"Krajsler", "Fijat" i "Honda" već su najavili da se u budućnosti više neće oslanjati na "Takatine" proizvode. Ostaje da se vidi kako će postupiti druge, najveće mušterije te firme, kao što je "Tojota". Njima su ruke vezane jer je "Takata" jedini snabdevač tom vrstom proizvoda u zemlji, a uzrok defekta na njenim vazdušnim jastucima i dalje nije rasvetljen iako taj problem, izgleda, postoji već više od deset godina.

Naime, mada je jasno da je eksplozija koja je neophodna da bi se jastuk izbacio iz svog ležišta u nekim slučajevima prejaka i da zbog toga dolazi do pojave malih metalnih i plastičnih projektila koji se zarivaju u telo, ostaje nejasno zašto intenzitet eksplozije nije pod kontrolom.

Do sada su postojale sumnje da vlaga na neki način utiče na neispravnost vazdušnih jastuka, pa su opozivi u SAD naročito vršeni na jugu zemlje, u Floridi i Alabami, kao i na pacifičkim i drugim ostrvima u sastavu te zemlje.

Stručni komentatori van "Takate" smatraju da je uzrok verovatno upotreba amonijum-nitrata za produkovanje male eksplozije za oslobađanje jastuka iz ležišta, jer je ta supstanca koja se koristi i za pravljenje dinamita i bombi – nestabilna i vrlo podložna vremenskim uslovima.

U "Takati", međutim, smatraju da amonijum-nitrat u malim količinama sam po sebi nije problem, već da je, naročito u fabrici u Meksiku, došlo do više grešaka u skladištenju i procesu proizvodnje, i to u eliminaciji hemijskih nečistoća i isključivanju defektnih proizvoda.

Ima i mišljenja da je, zbog velikih vibracija i promena temperature koje trpe automobili, i generalno nemoguće obezbediti ispravno funkcionisanje vazdušnih jastuka na duži rok.

Sama "Takata", kao i mnogi proizvođači automobila, izvršila je stotine testova i merenja, ali se mišljenja i dalje razlikuju.

"Takata" sada, kao zamenu za stare vazdušne jastuke iz perioda do 2008. godine, proizvođačima automobila isporučuje jastuke za koje se smatra da su mehanički poboljšani i stoga bezbedniji.

Ipak, ta firma nastavlja da koristi istu hemikaliju, amonijum-nitrat, tako da će se kontroverze o ispravnosti njenih vazdušnih jastuka verovatno, bar na izvesno vreme, nastaviti i u budućnosti.

Zamena vazdušnih jastuka kompanije "Takata" verovatno će duže vremena biti najveći poduhvat zamene delova u istoriji automobilske industrije, jer trenutni tempo opoziva sugeriše da bi zbog tog defekta više od 50 miliona vozila širom sveta moglo da budu povučeno na popravku.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 25. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво