уторак, 02.06.2009, 07:53 -> 12:41
Trka sa vremenom u Atlantiku
Četiri brazilska broda sa ronilačkim ekipama i opremom za izvlačenje krenula ka području gde su primećeni ostaci aviona kompanije "Er Frans". Holandski trgovački brod približava se mestu na kome su uočene metalne krhotine. Francuska ne isključuje ni jednu pretpostavku o nestanku aviona uključujući i mogućnost terorističkog napada.
Na području gde su primećeni ostaci aviona kompanije "Er Frans", krenuli su četiri brazilska broda sa ronilačkim ekipama i opremom za izvlačenje.
Kontraadmiral brazilske mornarice Domingos Nogeira izjavio je da brodovi imaju svu potrebnu opremu za izvlačenje ostataka francuskog aviona iz mora, preneo je Bi-Bi-Si.
Među mogućim uzrocima nesreće su udar groma, izuzetno snažne turbulencije i ulazak u olujnu tropsku zonu.
"Izgleda da je bilo oluje s grmljavinom, a takva oluja je nešto više od munja i gromova. Džinovski kumulonimbusi idu u visinu i do 12.000 metara, unutar njih se odvijaju snažne olujne aktivnosti, ekstremne turbulencije i grmljavina", rekao je Gaj Graton, stručnjak za vazduhoplovstvo na Univerzitetu Brunel, u Velikoj Britaniji.
Prema njegovim rečima, jedna od nepoznanice jeste to što iz aviona nije poslata SOS poruka.
"Šta god da se dogodilo, moja pretpostavka je da se dogodilo isuviše brzo da bi bilo vremena čak i za SOS poziv. Ne verujem da je u pitanju nestanak struje zato što u avionu ima dovoljno sistema za podršku, dvostrukih generatora i rezervne radio-aparature.
Gotovo je sigurno da bi piloti uputili SOS poziv da je za to bilo vremena. Prema tome, siguran sam da se sve desilo jako brzo", zaključio je Graton.
Metalne krhotine "bez sumnje" delovi "Er Fransovog" aviona
Brazilski ministar odbrane Nelson Žobim, ranije danas, potvrdio je da su metalne krhotine primećane u Atlantskom okeanu "bez ikakve sumnje" su delovi "Er Fransovog" aviona koji je nestao tokom leta iz Rio de Žaneira za Pariz.
Avion Herkules, brazilskog vojnog vazduhoplovstva, primetio je komade metala koji se prostiru u dužini od oko 5 kilometara. "To potvrđuje da je avion pao u toj zoni", rekao je Žobim.
Holandski trgovački brod u narednim časovima stići će do mesta na kome je brazilska avijacija uočila metalne predmete i mrlju od goriva, za koje se smatra da bi mogli biti ostaci "Er Fransovog" aviona, nestalog u vodama Atlantika pre više od 24 časa.
"Ovo je trka sa vremenom, koja se vodi u izuzetno lošim meteorološkim uslovima i u zoni u kojoj dubina mora dostiže 7.000 metara", rekao je francuski premijer Fransoa Fijon.
U uzburkanom moru, praktično na putanji kojom se avion kretao, uočeno je sedište, pojas za spasavanje, krhotine metala i mrlje od goriva. Piloti, međutim, nisu uspeli da uoče čamce za spasavanje ni bilo kakav drugi znak koji bi naveo na zaključak da je neko od putnika ili članova posade preživeo.
Krhotine su pronađene oko 650 kilometara severoistočno od obala Brazila, a poreklo predmeta viđenih u moru moglo biti rasvetnjeno uskoro, pošto se u blizini nalazi holandski teretni brod.
Istovremeno, i senegalska avijacija pronašla je ostatke, koji bi se mogli dovesti u vezu sa francuskim "Erbasom".
Vojni avioni i brodovi Brazila, Francuske, Španije; SAD i Senegala već 24 časa pretražuju vode Atlantskog okeana, ali je potraga otežana zbog lošeg vremena i, prosto, činjenicom, da nema pouzdanih informacija o mestu pada aviona, pa je potrebno pretražiti ogromnu površinu.
Ministar odbrane Francuske Erve Moren nije isključio ni jednu pretpostavku o nestanku aviona uključujući i onu o terorističkom aktu.
Francuska štampa piše o misteriji katastrofe aviona, i šoku nacije nakon nestanka "erbasa A330" iznad Atlantika.
Piloti aviona brazilske kompanije TAM rekli su da su juče, na letu iz Pariza za Rio de Žaneiro, uočili požar u okeanu, na trasi kojom je leteo i francuski avion, navodi se u saopštenju najveće brazilske aviokompanije.
Francuska vlada za sada odbija da potvrdi informaciju brazilske vojske da je pilot komercijalnog avona brazilske kompanije TAM ugledao ostatke aviona u vazdušnom prostoru Senegala.
Desetak aviona i tri broda traga za ostacima u zoni iz koje je primljen poslednji automatski signal iz aviona o prekidu napajanja strujom.
Prvi vojni brod će sutra stići do mesta gde je, kako se veruje nestao avion. U međuvremenu, brazilski vojni avioni nadleću okean, a Francuska je za potragu zatražila pomoć američkog satelita.
Najveća nesreća u istoriji "Er Fransa"
"Ako ne budu nađeni preživeli, to bi mogla biti najgora nesreća koja se dogodila 'Er Fransu' u 75. godišnjoj istoriji", rekao je Horhe Amaral, brazilski pukovnik, prenosi Rojters.
Američki predsednik Barak Obama rekao je da će SAD "obezedbiti svu potrebnu pomoć" kako bi se otkrilo šta se dogodilo sa avionom.
"SAD će obezbediti svu potrebnu pomoć kako bi se otkrilo šta se dogodilo", rekao je Obama u intervjuu francuskoj televiziji dodajući da je "u mislima sa porodicama nestalih".
SAD su uputile vojni avion za nadgledanje i spasilačku ekipu koja će se uključiti u potragu za avionom francuske kompanije.
Avion "erbas A330" trebalo je juče u 11.15 časova da sleti na pariski aerodrom "Šarl de Gol".
Zvaničnici "Er Fransa" pretpostavljaju da je avion uleteo u oluju i stradao od udara groma.
Kapetan aviona je, pre nego što je izgubljen kontakt sa avionom, prijavio vrlo jake turbulencije.
"Juče u pola četiri ujutro po pariskom vremenu imali smo poslednji kontakt sa brazilskom kontrolom leta. Pola sata kasnije, avion je ušao u zonu snažnih turbulencija i oluje. Petnaestak minuta kasnije poslato je nekoliko automatskih poruka da postoje problemi", rekao je direktor "Er Fransa" Pjer Anri Guržon.
Međutim, inspektor avionskih nesreća Dejvid Gliv rekao je za Bi-Bi-Si da bi to bilo krajnje neobično, pošto su avioni napravljeni tako da izdrže udar groma.
"Iako se govori da je reč o problemu sa električnim instalacijama posle kojeg je izgubljena komunikacija sa letelicom, nemoguće je reći šta je uzrok nesreće. Avioni su napravljeni da izdrže jake turbulencije ili da ih zaobiću koristeći svoje radarske sisteme. Bilo bi veoma neobično da je avion pao samo zbog toga što ga je udario grom ili što je naišao na turbulenciju. Verovatno je tu bilo i nekih drugih faktora", rekao je Gliv.
Krizni štab i prihvatni centar za rodbinu
Uprava aerodroma "Šarl de Gol" u Parizu formirala je krizni štab i prihvatni centar za rodbinu putnika i članova posade.
Kompanija "Er Frans" je objavila je da se među putnicima nalazio 61 francuski državljanin, kao i 58 Brazilaca i 26 Nemaca.
Prema najnovijim podacima, putnici u nestalom avionu, poticali su iz 32 zemlje. U njemu se nalazilo i po devetoro državljana Kine i Italije, šestoro Švajcaraca, po petoro Britanaca i Libanaca, četvoro Mađara, ali i državljani još 23 zemlje - Irske, Norveške, Slovačke, Maroka, Poljske, Španije, SAD, Argentine, Austrije, Belgije, Kanade, Hrvatske, Danske, Holandije, Estonije, Gambije, Islanda, Filipina, Rumunije, Rusije, Južne Afrike, Švedske i Turske.
Među nestalim putnicima je i hrvatski državljanin Zoran Marković, pomorac koji je, kako prenosi HRT, kartu za taj let kupio pre nekoliko dana.
U kriznom štabu "Er Fransa" juče je saopšteno da nema podataka da su se u avionu nalazili državljani Srbije.
Francuska kompanija izjavila je saučešće porodicama putnika, saopštivši da, nažalost, ne očekuje da će neko od njih biti spasen.
"Ovo je tragičan događaj. Šanse da pronađemo preživele su veoma male", rekao je francuski predsednik Nikola Sarkozi.
"Er Fransov" dvomotorni "erbas A330", koji je u komercijalno vazduhoplovstvo pušten pre 11 godina, smatra se jednim od najbezbednijih aviona na svetu. Ako bude potvrđeno da se avion srušio, biće to prvi put za taj tip letelice.
"Er Frans" je imao nekoliko avionskih katastrofa, od kojih je najpoznatija ona iz 2000. godine, kada se supersonični Konkord, koji je leteo za Njujork, srušio nekoliko minuta po poletanju sa pariskog aerodroma "Šarl de Gol".
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 35
Пошаљи коментар