Kobni let "suhoja"

Pronađena olupina putničkog aviona "suhoj", koji je juče nestao sa radara tokom probnog leta iznad Indonezije. Avion udario u liticu planine Salak na zapadnom delu indonežanskog ostrva Java. Preživelih nema.

Ostaci ruskog putničkog aviona "suhoj superdžet 100", koji je nestao tokom probnog leta iznad Jave, pronađeni su na zapadu tog indonežanskog ostrva. Svih 47 putnika i članova posade je nastradalo. Ispostavilo se da je avion udario u liticu planine Salak, a spasioci su pronašli nekoliko tela stradalih putnika u blizini olupine, javile su indonežanske vlasti.

"Pilot helikoptera primetio je iz vazduha olupinu i logo 'suhoja'", rekao je na konferenciji za novinare zvaničnik Nacionalne spasilačke agencije Darjatmo, navodeći da je olupina pronađena na lokaciji na kojoj su izgubili kontakt sa letelicom, nedaleko od planine Salak visoke 2.200 metara.

Olupina je pronađena na nadmorskoj visini od 1.800 metara, na padini vulkana, naveo je potpukovnik Muhlis, koji nadzire operaciju spasavanja.

Pretpostavlja se da je uzrok pada letelice loše vreme. U avionu, koji je nestao sa ekrana radara posle samo 21. minuta leta, bilo je 47 ljudi, predstavnika ruske kompanije "Suhoj", indonežanskih avio-kompanija, novinara i ruskih diplomata.

Nacionalne agencije za potragu objavila je da je kontakt sa "suhojem superdžet 100" prekinut kada je bio iznad Zapadne Jave, nedaleko od planine Salak. Poslednja poruka posade bila je zahtev za odobrenje kontrole leta da se avion spusti sa 3.000 na 1.800 metara, što je niže od planine kojoj se avion tada približavao.

Kontrola nije dobila objašnjene posade zašto to traži. Vreme je tada bilo oblačno, sa sitnom kišom, a kasnije se pogoršalo.

"Suhoj" je poleteo sa aerodroma u Džakarti i trebalo je da se, posle demonstracionog leta za potencijalne kupce, vrati za oko 50 minuta.

Avion "suhoj superdžet 100", kapaciteta od 68 do 103 putnika razvijen je u saradnji sa "Boingom" i italijanskom "Finmekanikom". "Suhoj" već ima 170 porudžbina za "superdžet 100" i planira da proizvede hiljadu letelica uglavnom za inostrano tržište.

Taj avion zamišljen je kao velika nada Rusije da postane veliki igrač na međunarodnom tržištu aviona i popravi imidž ruske avio-industrije, uzdrmane čestim nesrećama zastarelih aviona iz sovjetske ere.

Cena ovog aviona sa 100 mesta je 31,7 miliona dolara, što je za oko trećinu manje od konkurentskih aviona: ukrajinskog "antonova", brazilskog "embraera" i kanadskog "bombardijea".

Čini se, međutim, da su "superdžet" od početka pratili problemi zbog bezbednosnih propusta, navodi Njujork tajms.

Prvi ovakav avion koji je prošle godine ušao u komercijalnu upotrebu morao je odmah da bude prizemljen zbog propusta u dopremanju svežeg vazduha u kabinu.

Kada je kompanija "Suhoj" započela njegovu proizvodnju, ruska televizijska stanica NTV izvestila je da 70 inženjera koji rade u fabrici na izradi "superdžeta", ima lažne inženjerske diplome do kojih su došli zahvaljujući korupciji na lokalnom tehničkom fakultetu. "Suhoj" je, međutim, uveravao da ti radnici nisu direktno uključeni u proizvodnju aviona.

Zabrinutost avio-kompanija izazvao je i podatak da su gotovi avioni bili teži dve tone nego što su iznosile prvobitne procene koje su im predstavljene na osnovu inženjerskih planova, a to je značilo da avion troši više goriva, zbog čega je za njih bio manje atraktivan.

Kompanija "Suhoj" pravdala se izgovorima da su takva odstupanja uobičajena prilikom izrade novog aviona.

Avion je, u februaru ove godine, dobio sertifikat Evropske agencije za vazduhoplovnu bezbednost, čime je otvoren put za njegovo komercijalno korišćenje u Evropi.

Pre ove nesreće, avion je bio na promotivnoj turneji po centralnoj i jugoistočnoj Aziji i leteo je u Kazahstanu, Pakistanu i Mjanmaru. Bilo je planirano da iz Indonezije odleti u Laos i Vijetnam.

broj komentara 19 pošalji komentar
(petak, 11. maj 2012, 09:58)
Petar [neregistrovani]

Nije ni bilo sanse.

Pa nije bas za uporedjivanje, poluispravni Migovi iz prve serije, bez ikakve modernizacije, sa pilotima koji nisu bili u treningu, u sukobu sa vise desetina puta brojnijim, i bar jednu generaciju modernijim neprijateljem, nisu imali nikakve sanse. Slava onima koji se nisu vratili sa zadatka.

(petak, 11. maj 2012, 06:54)
anonymous [neregistrovani]

ruska tehnologija

Zaostaje za zapadnom najmanje deceniju. Nikad ne bih kupio ništa od ruskih proizvoda bez obzira na nisku cenu. Videli smo kako su prošli naši Migovi 29 u sukobu sa Natom-7:0.

(četvrtak, 10. maj 2012, 21:53)
Petar [neregistrovani]

Promo let po losem vremenu?

Meni nije jasno, a voleo bih da mi neko iz struke objasni kako je moguce da su uopste odlucili da promotivni let izvedu pri losem vremenu. Valjda je logicno, da ako im je cilj da ubede nekoga da kupi avion, treba da lete po lepom vremenu, a ne da im taj let ostane u losoj uspomeni. Mozda je let bio planiran unapred, ali mi opet nije jasno, mogli su da odlete negde gde je mirno, ili da se podignu iznad oblaka, mora da ima nesto sto ne znamo.

(četvrtak, 10. maj 2012, 18:25)
Јова Н.Јевремовић [neregistrovani]

@anonimus кобни лет

Коментаре читам да бих нешто научио или
се ближе обавестио о теми од оних, који о
конкр. теми знају више од мене.Зато сам
захвалан П.Карајовићу што је допунио мој
коментар.Иначе ви имате право на своје ми-
шљење али под условом да је аргументовано*
и веродостојно*.Мислим да је у томе сврха
коментара и да РТС као озбиљан медиј тре
ба да истраје у том правцу.Иначе моје ск-
ромно знање је баш из руских уџбеника који
су у неким областима изузетно квалитетни.

(četvrtak, 10. maj 2012, 17:05)
anonymous [neregistrovani]

kobni let

Da li je uzrok nesrece udar groma,vulkanski pepeo ili visoka planina...to sad i nije toliko vazno,avion se srusio i ljudi su poginuli,a strucne komentare neka daju oni koji su nadlezni za istragu nesrece i crna kutija !
Price u stilu sta bi bilo kad bi bilo ne vredi naklapati,da je lako svi bi bili piloti i kontrolori letenja ...Slava poginulima !

(četvrtak, 10. maj 2012, 16:32)
Pavle Karajović [neregistrovani]

komentar

Sve sto ste napisali je tacno. Aviona je izbegavao gradonosan oblak(Cumulunimbus) punog leda,koji su u planinskom delu Indonezije velike snage i velicine.Zato je avion i menjao kurs i visinu.Ali je posada zaboravila na minimalnu dozvoljenu visinu iznad terena kada je u instrumentalnim uslovima leta.Zasto je posada bila dekoncentrisana tesko je reci? Da li je bilo
u kabini potencijalnih kupaca,sa kojima je vodjen razgovor?
Promotivni letovi su opasni,jer piloti cesto zele da urade vise nego sto je moguce.Ali i proizvodjaci avioni znaju da prikrivaju svoje greske.Svaki novi avion mora da prelezi decije bolesti.Ako se setimo promotivnog leta Air Bus-a 320-100,jasno je da ce i Rusi uciniti sve da optuze pilote za gresku.Francuzi da bi prikrili nedostatke projekta optuzila svog probnog pilota za gresku.Na sudjenju je cak donesena lazna crna kutija.Kapetan se jedva spasao,uz pomoc jakih Francuskih sindikata,i strucnjaka iz okolnih zemalja.Nadjen je kompromis sa sindikatima da se isplati visoko obestecenje,i da se javno ne spominje udes.

(četvrtak, 10. maj 2012, 15:50)
Јова Н.Јевремовић [neregistrovani]

Фарадејев кавез?

 Код савремених авиона веома је мала могућност битног оштећења авиона од удара грома.
Наиме,постоје више врста громова али најчешће су то пражњења услед јонизацие атмосвере између 2 облака и напон има једнос-
мерни облик и друга је могућност јонизације између облака и земље када напон има таласну природу.Из праксе се зна да удари грома у авион не стварају озбиљне потешкоће
јер је констр.авиона урађена тако да се избегавају оштре или шпицасте површине.Ефекат
фердејевог кавеза примењује се у односу на
заштиту од стр.високих учестаности,што овде није случај.Поред поменутих тех.решења
сви савремени авиони имају дуплу оплату што
повећава сигурност од последица удара грома.
Треба да се стекне низ несрећних услова да
би дошло до пада авиона као пoследице удара
грома. 

(četvrtak, 10. maj 2012, 15:27)
anonymous [neregistrovani]

Suhoj

Po broju putnickih aviona u svetu americki Boeing i zapadno evropski Airbus daleko dominiraju trziste,- znaci proporcijalno ima ih puno vise od ruskih. A kada dolazi do udesa, proporcijalno daleko vise ima udesa sa ruskim avionima.

(četvrtak, 10. maj 2012, 15:06)
anonymous [neregistrovani]

Kontrola leta

Neverovatno je da je kontrola leta koja je znala da je u blizini aviona planina visocija od visine na koju je posada trazila da se spusti odobrila spustanje. Valjda je posao kontrolora leta da sprece nesto tako. Verovatno oni snose bar deo odgovornosti za nesrecu.

(četvrtak, 10. maj 2012, 13:39)
anonymous [neregistrovani]

Ovo nije bezbedonosni propust

Ako se pilot spustio niže nego što je smeo - ovo je greška pilota.
Laka zemlja svim poginulima.