subota, 26. maj 2012. | Izaberite pismo: Ћирилица



 

Naslovna > Vesti > Region > SPC protiv najave osnivanja HPC

subota, 13. mar 2010, 15:54 -> 17:31

SPC protiv najave osnivanja HPC

Najavljeno osnivanje takozvane Hrvatske pravoslavne crkve u Zadru izazvalo uznemirenost kod sveštenstava i pravoslavnih Srba. Eparhija dalmatinska se nada da to udruženje, koje se vezuje za najmračniji period novije istorije Hrvatske, neće biti registrovano.

Povratak na vest

komentari broj komentara 42 | cwpošalji komentar
(subota, 13. mar 2010, 17:50)
PEPI [neregistrovani]
opošalji odgovor

HPC

Nikakva novost, i ovo je trebalo odavno napraviti. Uvriježeno je mišljenje, da su svi pravoslavci, automatski Srbi, što nije točno. Svaki Italijan, Austrijanac, Mađar, ili Hrvat, može biti pravoslavac al ne znači da je Srbin. Nije Srbija bogom dana, da propisuje ostalima, tko če imati svoju pravoslavnu crkvu, jer ako može jedna zemlja imati autokefalnost, mogu i ostali.

1
(subota, 13. mar 2010, 18:15)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Crkva

Hrvatska pravoslavna crkva, Makedonska pravoslavna crkva, Crnogorska pravolsavna crkva nikada nece biti priznate. Dobro se zna da postoji samo jedna pravoslavna crkva na ovim prostorima a to je Srpska. Na sta bi to licilo kada bi svaka drzava kojoj je palo na pamet da se odvoji imala zasebnu crkvu. Crkva nije drzava i ne moguce ju je cepkati na 100 razlicitih. A to sto je do jucerasnje srbe sramota da se predstavljaju kao srbi i da idu u Srpsku pravoslavnu crkvu, to je njihov licni problem.

1
(subota, 13. mar 2010, 18:22)
DaSt [neregistrovani]
opošalji odgovor

strašno

kakva nebuloza šta im pada napamet da prave

1
(subota, 13. mar 2010, 18:23)
Moravac [neregistrovani]
opošalji odgovor

Snage proslosti

Vrlo je interesantno da na nasim prostorima bez prestanka deluju ljudi koji vade iz proslosti ono najgore i najcrnje i pokusavaju to da vrate. Kome to u korist? Jadnom i napacenom coveku koji jedva sastavlja kraj sa krajem?

1
(subota, 13. mar 2010, 18:25)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Pravoslavna crkva!

Ako postoji Ruska,Albanska,Bugarska,Rumunska,Armenijska,Gruzijska i Srpska,zasto ne moze postojati Makedonska,Crnogorska,Hrvatska?

1
(subota, 13. mar 2010, 18:40)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

HPC

Tesla uopšte nema veze sa to. Ima dokumenti gde piše da je Nikola Tesla srbin pravoslavac i ne može da promeni to.

1
(subota, 13. mar 2010, 18:40)
Боки [neregistrovani]
opošalji odgovor

Нажалост...

...ово везе са Богом нема...

1
(subota, 13. mar 2010, 18:52)
Dejan [neregistrovani]
opošalji odgovor

...

Hvala RTS-u na ovoj vijesti.

Pa kakve crne veze ima Nikola Tesla s Hrvatima, on se cijelog zivota izjasnjavao kao Srbin?

A kako vidim, duh NDH i dalje zivi u Hrvata. Takozvana 'HPC' je izmisljotina Anta Pavelica, i ja se stvarno nadam da ce Srbi uspijeti da se odupru ovom unijacenju.

1
(subota, 13. mar 2010, 19:04)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

ХПЦ

Хахахаха е па не могу да верујем......

1
(subota, 13. mar 2010, 19:08)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

uopste

nije smesno. ovo je ozbiljno

1
(subota, 13. mar 2010, 19:16)
Pančevac [neregistrovani]
opošalji odgovor

Perfidna igra

Obratite pažnju na plakat,nije tu Tesla slučajno,treba dokazati da Tesla nije nikada bio Srbin.

1
(subota, 13. mar 2010, 19:19)
Inzenjer [neregistrovani]
opošalji odgovor

Ne daj Boze!!!

Ako se ovo desi onda je ovo kraj opstanka srba na podrucju ne samo Dalmacije nego i ostalih delova Hrvatske. A osnivaci HPC trebaju da se stide svoog porekla...

1
(subota, 13. mar 2010, 19:19)
Слободан [neregistrovani]
opošalji odgovor

Слажем се...

да уопште није смешно. Не сме се дозволити да тако нешто прође и опстане.

1
(subota, 13. mar 2010, 19:20)
Stevan [neregistrovani]
opošalji odgovor

Dobrodoslica hrvatima

Hrvati se vracaju staroj veri. Kao Srbinu iz hrvatske meni ne treba druga crkva nego SPC, ali mogu razumeti njhovu teznju da prime pravoslavlje posle svih skandala katolicke crkve i hrvatskog osecaja da su veciti pioni pape. Mislim da bi SPC trebala podrzati njihovu teznju. Secam se kad je SESELJ pricao da postoje pravoslavni hrvati ja sam se smejao. Ipak je bio u pravu. Jos jednom dobrodosli staroj veri

1
(subota, 13. mar 2010, 19:26)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Потомак Личана

Ово је дно дна. Знате ли шта ово значи? Сад сви као један морамо наступити и борити се против незапамћене лажи горе од отимачине Косова и Метохије. Ако не одреагујемо, онда нам је, с т в а р н о, кичма неповратно сломљена.

1
(subota, 13. mar 2010, 19:26)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Људи, па нека их...

...улога овог конструкта који је имала у ндх нема више сврху. То је само тежња једног дела њихове популације да се врати својој првобитној вери, до душе не и националности, али ово је први корак и ово води растакању њиховог националног бића на неколико религија и даљњим друштвеним проблемима који то све и прате...Само не знам које ће храмове да користе...

1
(subota, 13. mar 2010, 19:30)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

ma daj

ovo su problemi verskih organizacija. Sigurno da ima i politike jer je ona sastavni deo ali poistovećivanje je preterano. Nemam religioznu pripadnost pa me ne zanima da otvaraju još 99 raznih crkava. Oni koji veruju valjda su tolerantni jer im to vera propoveda. Ili se tolerancija odnosi samo na deo koji misli kao i oni.

1
(subota, 13. mar 2010, 19:45)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Lukavo

Izgleda da je u Hrvatskoj, kao i ranije, jos uvek jedan od prioriteta hrvatsko, odnosno srpsko nacionalno pitanje, jer vecina tamo to gleda kao spojeno. Kako se svi pozivaju na evropske intergracije, neko bi pomislio da to vise nije (u tolikoj meri) prioritet. Spretno. Osnivanjem jos jedne pravoslavne crkve srpka zajednica u Hrvatskoj bi se umnogome podelila pre ili kasnije. Mnogi Srbi imaju imaju problem prezivljavanja u Hrvatskoj jer su Srbi, prihvatanjem tzv. HPC bili bi makar malo prihvatljiviji u Hrvatskoj. Kod tih Srba glavnu ulogu ne bi imalo rodoljublje vec sto prezivljavanje clanova njihovih porodica i njih samih.

1
(subota, 13. mar 2010, 20:18)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

SKC

Da osnujemo i mi "Srpsku Katolicku Crkvu"?

1
(subota, 13. mar 2010, 20:19)
Dane [neregistrovani]
opošalji odgovor

Neka bude volja Bozija!

Ne vidim razlog zasto ne bi mogle da se osnivaju i druge pravoslavne crkve poput Hrvatske, Crnogorske, Muslimanske :) . Naime, niko ne tera nikoga da bude pripadnik neke od njih vec mogu i dalje ostati pripadnici SPC, a sto verujem i da ce biti slucaj, i jos uz to imovina SPC ostaje u vlasnistvu SPC, tako da nema razloga da se ne osnuju nove crkve. Crkva je institucija, a Bog je nesto drugo, svako nek veruje onako kako mu odgovara, ukoliko ne ugrozava druge. Svi dobro znamo sta su neki "veliki vernici" znali da urade u kriznim vremenima i kako su radili stvari koje nemaju veze sa Bogom u Njegovo ime.

1
(subota, 13. mar 2010, 20:28)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

odgovor

Zato što u Hrvatskoj su Srbi pripadnici SPC, i ovakvim postupkom se želi postići da oni budu Hrvati pripadnici tzv. HPC, a s krajnjim ciljem da se smanji broj Srba u Hrvatskoj. Nije mi jasno kako to neki ne shvataju?

1
(subota, 13. mar 2010, 20:44)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Цркве

Оне могу постојати као неке проверске организације,али не могу присвајати оно што није њихово,Цркве,Манастире ,Историју,познате личности па и читав народ.
У супротном би нпр.ти и ја могли да оснујемо православну цркву и кажемо да је нпр. Храм Св.Саве одувек био наш јер смо ми стари Београђани ,а сви остали нек се чисте.

1
(subota, 13. mar 2010, 20:49)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

pa nisu..

svi pravoslavci srbi, kao ni svi katolici hrvati....
zasto hrvati ne smiju imati svoju pravoslavnu crkvu?

1
(subota, 13. mar 2010, 20:58)
Baki [neregistrovani]
opošalji odgovor

Nikola Tesla i ''HPC'' ??!!

Ako vec zele da prave nekakvu vestacku tvorevinu kao sto je ''HPC'' zasto su na plakatu stavili lik Nikole Tesle Srbina i vernika SPC i sina svestenika SPC !!
Ovo je nista drugo nego falsifikovanje istorije, kulture i sto je najgore ljudskih zivota a sve to su radile i ustaske vlasti u NDH za vreme II svetskog rata.

1
(subota, 13. mar 2010, 21:14)
Anika [neregistrovani]
opošalji odgovor

I ja se to pitam...

I ne razumem zasto smo opet,na noz,docekali ovu vest?Niko ne tera Srbe da idu u HPC,jer i u Hrvatskoj imaju SPC.Cime su ugrozeni?!I posle se neko pita zasto stoji u Dubrovniku katanac na srpskoj crkvi,i zasto na Rumiji hoce da uklone crkvu?Ako mi ne priznamo da Bog nije Srbin,ne razumem kako mozemo da ocekujemo da nas postuju drugi narodi?Preterali smo "malo"...

1
(subota, 13. mar 2010, 21:17)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Velika greska

Velika nacionalna greska po mom skromnom misljenju je sto se jos od vremena Dusana Silnog do danas srpska nacija vezivala za pravoslavlje (ko nije pravoslavac nije Srbin, dok je obrnutno moguce). Treba samo pogledati jace drzave koje imaju katolike, pravoslavce, protestante...
Verujem da bi se malo njih bunilo ako se najvio slican cin u SAD npr. Medjutim uzimajuci mesto, vreme i ranija iskustva ovakav cin u Hrvatskoj ima primarno samo jedan cilj u vidu a to je razdvajanje srpske zajednice u Hrvatskoj i lakse asimiliranje od strane Hrvata.

1
(subota, 13. mar 2010, 21:18)
Ja, licno ili osobno, kako hocete [neregistrovani]
opošalji odgovor

Bravo

Uvek citam komentare i mogu stvarno da kazem, da odavno nisam procitao realnijeg komentara. Ma dajte ljudi vec je odavno 21 vek. Ako neko misli da je pravoslavac iz Hrvatske,Makedonije, Crne Gore .itd.. zasto mora da je automatski clan SPC?!? 

1
(subota, 13. mar 2010, 21:21)
Grigorije [neregistrovani]
opošalji odgovor

tako je

Sestro moja pravoslavna, tako je, svaka cast

1
(subota, 13. mar 2010, 21:25)
Grigorije [neregistrovani]
opošalji odgovor

tako je

Sestro moja pravoslavna, tako je, svaka cast

1
(subota, 13. mar 2010, 21:26)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

pravoslavlje

Zato je i osovana Crnogorska Pravoslavna Crkva

1
(subota, 13. mar 2010, 21:57)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Nije nego

Kakva neznavenost i nepoznavanje suštine pravoslavnog hrišćanstva. Ja sam Crnogorka pa da mi nije mozda tijesno u SPC? Naravno da nije niti je to jesmo li Crnogorci, Srbi ili Hrvati uopšte bitno u kontekstu hrišćanstva koje nadilazi nacionalne i etničke podjele. Da ih neko možda ne pita kad dođu da se pričeste ili ispovijede jesu li Srbi, Hrvati ili Francuzi? Čista besmislica. Ali, kao i obicno, ljudi nevjerujući religiju (zlo)upotrebljavaju u politicke svrhe.

1
(subota, 13. mar 2010, 22:18)
Душан [neregistrovani]
opošalji odgovor

туга

Ко год се противи оснивању било које или било чије црквене заједнице тај не зна шта значе вера и црква...
Је л' знате како је настала Српска православна црква? Ни она није била самостална... Па су ондашњи Срби, тј. Свети Сава, једва успели да обезбеде аутокефалност тада српске архиепископије... а сад се ми противимо нечему што смо и ми сами радили...
пустите људе да се зову како год хоће... сви имамо једног истог Бога, како год му се молили...

1
(nedelja, 14. mar 2010, 02:15)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Nisi shvatio...

Ovo nisu osnovali Hrvati, prvo malo razmisli pa onda nesto napisi...

1
(nedelja, 14. mar 2010, 11:13)
vlada,bgd [neregistrovani]
opošalji odgovor

istorija

Koliko znam iz istorije a magistrirao sam nedavno baš na oblasti II svetskog rata u Jugoslaviji,HPC je formirana zbog namere nemačkih snaga u Hrvatskoj da se zaustave sukobi na teritoriji koja se zvala NDH.Želja na kojoj je pre svega radio Abwer,vojno obaveštajna služba nemčke vojske,bila je pacifikacija pravoslavnog življa i prestanak zločina Ustaša nad Srbima
Ustašama se ideja nije svidela ali je Abwer jako insistriao na njoj.Pukovnik Abwera Armin Klein je vodio operaciju angažovanja sveštenstva.Uspeo je da angažuje gotovo sve ruske sveštenike u Hrvatskoj ,koji su došli posle propasti Carske Rusije.Bilo ih je 15 a iz njihovih redova je izabran i patriarh.Spskih sveštenika je bilo 13 i to uglavnom iz krajeva u kojima nije bilo vecih nedela Ustaša nad Srbima.Gorski kotar,Podravina,Virovitica...
194.godine je ,HPC, održala osvivački Sabor u Zagrebu i veliku procesiju ulicama Zagreba.
Potom i u Osijeku,Slatini,Virovitici,Ogulinu i nekim manjim mestima.
,HPC, je imala određenih uspeha i došlo je do manje relaksacija odnosa prema Srbima ali jačanje partizanskog pokreta je dovelo da novih sukoba i oupšteno nesigurnosti svih na celom teritporiju ,NDH,
,HPC, je ukinuta posle drugog svetskog rata a svestenstvo je mahom pohapeno a jedan deo a mađu njima i patriarh ubijen posle presude Narodnog suda u Zagrebu.

1
(nedelja, 14. mar 2010, 18:22)
anonymouns [neregistrovani]
opošalji odgovor

svasta

Ja se pitam da li ste vi sto se cudite zasto se neki bune, uopste procitali vest. Ne radi se ovde o tome da nekome smeta osnivanje tamo neke crkve, vec o tome da se vadi iz naftalina genocidni instrument iz vremena NDH. Nije njima cilj da preobracaju Hrvate u pravoslavlje, vec da preobracaju Srbe u Hrvate (i da brisu istoriju Srba u Hrvatskoj, sto je verovatno i bitnije, posto samih Srba i nije ostalo bas mnogo).
Razmotrite ovu vest u kontekstu ideje (lika sa novcanice od 1000 kuna) da Srbi nikad nisu ni postojali zapadno od Drine, vec da su to pravoslavni Hrvati (koji su malo poblesavili, pa resili da se nazivaju Srbima).

1
(nedelja, 14. mar 2010, 20:39)
Sandinista [neregistrovani]
opošalji odgovor

???

Ti si neki pametan, zar ne? Katolička crkva je centralizovana sa Vatikanom na čelu. Ne postoje nacionalne katoličke crkve. Isto tako, postoje Srbi koji su katolici i to i u samoj Srbiji, a crkve koje koriste su katoličke koje posećuju i svi ostali katolici.
Inače, osnovni postulat savremenog sveta je da svako ima pravo glasa i izjašnjavanja. Ne može se nikome natuknuti na nos da je Srbin ili Hrvat, pravoslavac ili katolik. Pogotovo zato što nismo kao jedinke posisali svu pamet sveta, pa sve znamo i naše je mišljenje amin za sve ostale. Tako verujem da ti zaista nisi znao da postoje Srbi katolici i Hrvati pravoslavci, ali te to ne sprečava da komentarišeš tu kao nešto. Ovde je nacija početak i kraj svega, a pripadnost njoj je kazaljka koja se pomera na našim skalama netrepeljivosti. Religija na Balkanu nije vezana za veru kao individualni unutrašnji sistem vrednosti, već je to institucija u službi nacije, ono što vezuje jedan narod, najčešće u mržnji prema drugima. Tako u silnoj poplavi vernika na svim stranama ne možete naći 2% onih koji u skladu sa učenjem svoje vere i žive. Neznanje, zatucanost, isključivost i licemerje je prokletstvo Balkana.

1
(nedelja, 14. mar 2010, 20:52)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

///

Nije problem da se pravoslavna crkva u Hrvatskoj,nazove HPC,nego je problem u tome sto bi automatski prisvojila,Srpske pravoslavne crkve svu imovinu na teritoriji
Hrvatske.Lukavo ili sta?

1
(nedelja, 14. mar 2010, 20:58)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

Kako ti ne shvataš?

Ako postoje dve pravoslavne crkve, srpska i hrvatska, to znači da svako ide u svoju i ne vidim kako tako može da se smanji broj Srba u Hrvatskoj. To o čemu ti i gomila drugih naučnika ovde pričate bi bilo moguće samo kad bi SPC nestala iz Hrvatske, tačnije kad bi bila ukinuta, što je protivno hrvatskom ustavu a što jedino može da se učini iz vrha pravoslavne crkve u samoj Srbiji - znači nemoguće je. Sve ovo faktički znači da su u celoj ovoj priči jedino hrvatski pravoslavci obespravljeni jer nemaju svoje objekte, organizaciju, instituciju... Tako ispada. E sad, ti koji hoće da stvore HPC na tako nakaradnim temeljima, to ne bih komentarisao, kao ni njihove motive. Biće da su to ipak marginalci koji nikad neće imati nikakav realan uticaj na bilo šta. Ali svaka priča o bilo kojoj religiji na ovom Balkanu služi ako ni zbog čega drugog, a ono bar da bi se stvorila neka svađa i prepirka. Još pogotovo što u ovim natezanjima na 100% "stavova" dolazi o% poznavanja materije. I Srbija i Hrvatska i Crna Gora i Makedonija su po uređenju i ustavu sekularne države i crkve imaju, na svu sreću, realno minornu ulogu u svemu, mada mnogo ljudi koji ovo komentariše živi u nekom ubeđenju da religije imaju velik uticaj, onaj državotvorni. To nije tačno, opet kažem na svu sreću, ona realno nema nikakvu moć, a jedina sfera njenog uticaja jesu raspaljive emocije kod određenog dela stanovništva.

1
(ponedeljak, 15. mar 2010, 08:05)
Anika [neregistrovani]
opošalji odgovor

Nisam skoro...

...procitala objektivniji komentar.U pravu ste sto se tice toga da se odredjeni broj stanovnistva hvata za slamku,i samo trazi povod za novi sukob.Srecom,takvih je sve manje.Nemaju ti "komentatori" problem sa Hrvatima,nego sami sa sobom.Uostalom,Srbi u Hrvatskoj imaju daleko veca prava nego Srbi u Srbiji(Kosovo),bar sto se tice veroispovesti...

1
(ponedeljak, 15. mar 2010, 10:12)
Pravoslavac@Sidnej [neregistrovani]
opošalji odgovor

Pravi razlog stvaranja HPC

Nista na bih dodao, sa dve recei ste rekli sustinu i razlog stvaranja HPC.
Pozdrav iz Sidneja

1
(ponedeljak, 15. mar 2010, 10:17)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

HPC

Kakvi osnivači, takva i "Crkva". Matanović,
rodjen 1929. godine u Banjaluci, sa 15 godina života postaje član ustaške mladeži, a potom, kao sin ustaškog oficira, pripadnik
ustaške milicije (predstražarska postrojba).
Zvuči baš pravoslavno, zar ne? Iguman Lalatović, rodjeni Nikšićanin, raščinjen u
Srpskoj pravoslavnoj crkvi zbog finansijskih
malverzacija, postaje sveštenik nepriznate
CPC, iz koje je isključen zbog "podsticanja
nemorala, nereda i nemira", osniva HPC. Šta
reći za državu koja omogućava Matanoviću i
Lalatoviću, "slavnim" Bosancu i Crnogorcu,
da osnuju "crkvu" pravoslavnih Hrvata u
Hrvatskoj?

1
(utorak, 18. maj 2010, 17:08)
anonymous [neregistrovani]
opošalji odgovor

...

tako je, care!

1
1