Сећање на будућност – после 70 При Италије

У линеарној телевизијској ери јавни сервиси праве програме превасходно за коришћење на националним фреквенцијама. Продаја на међународном тржишту и на тај начин остварена добит су на другом месту. Међутим, у времену растуће моћи платформи, јавни сервиси ће морати да поново да открију себе.

Онлајн ентертејнмент компаније почињу да доминирају на медијском тржишту, због чега конвенционалне телевизијске компаније оправдано страхују за своју будућност, како за одрживост сопственог бизнис модела тако и за уметничку форму.

Нетфликс и Амазон улажу у серијски програм више новца него икад. Прва од ове две компаније годишње троши на драмске садржаје осам милијарди долара, што је скоро пет пута више од цифре коју има целокупни Би-Би-Си.

Њихови филмови и серије имају америчку арому и још нешто: они су веома пријатни за гледање. То потврђује и више од 120 милиона претплатника које Нетфликс има широм света. У међувремену су и медијски агрегати Јутјуб и Фејсбук почели да поручују дуже медијске садржаје. Испоставило се да је то за њих био добар пословни потез.

Медијски свет се дели на епоху пре Нетфликса и после Нетфликса. Неком ће се ово поређење учинити прејаким, али наметањем својих услова глобалне технолошке компаније настоје да направе "нови светски поредак".

Нетфликс и Амазон стварају програме са циљем да "ухвате" глобалну публику, програмирајући своје премијере у исто време на различитим територијама. Ове компаније нису заинтересоване за приказивање својих филмова у биоскопима, нити на телевизијама. То није само обесхрабрујуће, то је и презир. Због тога је Нетфликсов лого извиждан на филмском фестивалу у Кану.

Док све више "гутамо" интернационалне формате, истовремено схватамо да ће многе наше приче остати неиспричана. Због тога је данас најважнији задатак сваке медијске куће која делује на вишеканалном медијском пејзажу избор тема, креирање оригиналног садржаја, развој пројекта, финансирање, квалитетна продукција и промоција.

После "дигиталног распада" улога јавних сервиса у свету постаје важнија него икад. Свест о томе да ћемо у "новом светском поретку" постати грађани ничије земље и на тај начин бити заувек изгубљени, инспирисала је бројне дискусије на Фестивалу При Италија, посвећеном радију, телевизији и вебу, који је под слоганом "Сећање на будућност" по седамдесети пут одржан крајем септембра на Каприју.

Једна радионица овогодишње При Италије је била посвећена начинима како да јавни сервиси узврате светским играчима на пољу производње драма и серија. Са идејом да удруже креативне снаге, људе и новац, ове године је представљена нова алијанса највећих европских телевизија коју чине РАИ, Француска телевизија и ЗДФ. У фокусу овог удруживања је производња квалитетних телевизијских серија које се баве заједничким културним наслеђем.

Нова европска медијска сарадња настала је из потребе да се испричају важне европске приче. Уместо традиционалног реципроцитета, промовисан је принцип "Бити у Клубу" – креирати програме јаких концепата и делити их између заинтересованих партнера који су спремни да их развијају, финансирају и продуцирају. Кључне речи су флексибилност, слобода и једнакост. Резултати ове везе ће на екрану бити видљиви већ следеће године.

Међу првим пројектима су: "Леонардов геније" (прича о генију, али и сложеном људском бићу Леонарда да Винчија) "Вечни град" (крими прича базирана у Риму, "долче вити" шездесетих година), "Град шпијуна" (прича о Берлину у времену Хладног рата), "Пут око света за 80 дана" (Божићна серија), "Име руже" (серија о верској толеранцији)...

Упркос томе што је просечна цена телевизијске претплате нешто већа од три евра, а платформе своје наплаћују три пута више, новац који имају сви европски јавни сервиси је двоструко већи од оног који троши Нетфликс.

У томе се налази и потенцијал за стварање драмског и серијског програма који ће причати европске приче, међу којима ће своје место наћи и приче са Балкана.

Можда је прерано о томе говорити, али удруживање јавних сервиса и европски "storytelling" представља плодан увод за европску платформу која у глобалној утакмици може да се супростави великим играчима.

број коментара 0 пошаљи коментар